Hop til indhold
  • 0

Funktionblok der kan gange og funktionblok ud for

Bent Bagge Nøhr
 Share

Spørgsmål

13 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

HejEr lidt i tvivl om hvad du mener med gange.Men hvis du tænker på at lave gange/dividere beregninger på variabler i controlleren - så er min egen konklution ind til videre, at det ikke kan lade sig gøre.Ang. kunstigt skumringsrelæ, så tag et kig på Kenth's Sol op og nedgangstider :http://www.ihc-user.dk/forum/ihc-programmering/ihc-visual-20/funktionsblok-til-sol-op-og-nedgangstiderJeg bruger den selv til udendørslys - endda kombineret med en periode om natten hvor lyset er slukket, men kan tændes af PIR.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
Hej TorbenJeg har en temperatur værdi som jeg skal have ganget med 6' date='5 gang så jeg kan få den korrekte temperatur som skal vises i SceneView og på min IphoneKan dette lade sig gøre mvh NOHR[/quote']Du kan godt gange med 6,5. Af et par omgange... :) Se vedhæftet.Men hvorfor i alverden vil du dog det?Du har lavet din egen føler?Så skulle du hellere lave korrektionen inden du sender værdien til IHC. Ellers får du en ret dårlig opløsning, da temperatur kun har 1 decimal.Dvs det korrigerede temperatur springer i interval af 0,65 ~ 0,7 :( Det er ikke noget problem at vise den korrigerede temperatur i SceneView.Men i IHCRemote, er det ikke understøttet.Her vises kun temperaturen fra indgangen. :( Workaround på dette kan være at hacke wireless dimmer. Meeen det er ikke særlig elegangt...En anden workaround kunne være en NAS der via php cronjob korrigerer temperatur på en dummy temperaturføler indgang. Men igen - det var da nok bedre at købe/lave en føler der passer???DSC00919.pdf
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hej TorbenDet er fordi at jeg skal have en røg temperatur ind på min IHC hvor jeg under opstarten kan komme op på en røg temperatur på ca. 600 - 650 grader.Jeg har fundet et modul sammen med en PT 100 føler som giver 0 - 10 volt ud. Så har jeg fundet et modul der kan omsætte 0 - 10 volt til 0 - 100 grader. Så skal jeg lige have det ganget med 6.5 og så ved jeg at temperaturen ved røgen ved halmfyret ligger omkring 650 grader.MVH NOHR

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Normalt ligger fuld udslag på en pt100/pt/1000 på 850 grader hvorfor du nok skal gange med 8,5 istedet for.Når nu det drejer sig om måle temp. på fyr kan jeg anbefale en stokerbot fra www.stokerlog.dk Dejlig lille tingest som kan måle stort set alt. Se feks. Mine målinger på strammelse.stokerlog.dk

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
Hej Torben Jeg har nu afprøvet din funktions blok og den virker fint. På min SceneViwer kan jeg få den nye temperatur frem på skærmenDen temperaturkorrektion kan man også få den frem på IPHONE MVH Bent
Nu er det godt nok ikke mig der har postet den FB. :) Du kan som ihcbob skriver' date=' ikke umiddelbart se den korrigerede temperatur på Iphone, da det kun er temperaturen fra indgangen, som er understøttet i IHCremote.Hvis det er, som Lars er inde på, en anden faktor end 6,5 der skal ganges med, kan du prøve vedhæftede FB. Jeg har under indstillinger sat 2 tal ind som du kan ændre. Først ganger den med valgte tal, og dividerer med det næste. I tilfældet hvor du vil gange med 6,5, ganger den først med 13 og dividerer så med 2, da man kun kan bruge hele tal.[attachment=1869']NOHR.zip[/attachment]
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

@V8Camaro: Din FB regner forkert ved indgangstemp > 76,9 grader. Svarende til 499,9 grader.Dette skyldes din valgte beregningsmetode, samt at controlleren kun kan regne med temperatur op til 1000 grader.Din mellemregning med gange 13 får derfor aritmetrisk overflow og resultatet bliver forkert!Jeg har derfor lige lavet en ny FB som kan tilpasses mht gange faktor.Med indgangstemperatur 0 – 100 grader, kan den regne rigtigt på hele skalen med faktor op til 10,0.Hvis gange faktor fx ønskes ændret til 6,3 skal den indstilles til:Multiplicér_Heltal = 6Multiplicér_Decimal = 3post-221-1354925675981_thumb.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
@V8Camaro: Din FB regner forkert ved indgangstemp > 76' date='9 grader. Svarende til 499,9 grader.Dette skyldes din valgte beregningsmetode, samt at controlleren kun kan regne med temperatur op til 1000 grader.Din mellemregning med gange 13 får derfor aritmetrisk overflow og resultatet bliver forkert![/quote']Ja det har jeg da ikke lige taget højde for. Anede faktisk ikke at den ikke kunne regne med temp. over 1000 grader. :cheer: Men ellers var det bare at bytte om på de 2 kommandoer i programmet, så den dividerer først inden den ganger. :whistle:
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
divider med 10 og gang med 65
Jeg var sikker på at man med ihc smed en decimal væk inden man ganger hældningsfaktor på.MEN - har lige efterprøvet det...Og når det kører i kontrolleren, så ser det ud til at en temperatur variabel rent faktisk ER en floating point internt, som kun ved visning bliver afrundet.Man kan jo alligevel blive positivt overrasket over IHC... :)
Link til kommentar
Del på andre sites