Chris Christiansen Skrevet February 26, 2012 Rapporter Share Skrevet February 26, 2012 Hej med jerJeg er igang med at give installationen herhjemme en STOR overhaling. Herunder er jeg igang med at lave sluk alt funktion, således standby produkterne er slukket når vi ikke er hjemme.Jeg tænkte på, at den nemmeste måde måtte være at sørge for, at tingene blev slukket når vi alligevel taster koden til alarmen.Jeg tænkte, at det nok krævede en FB med kodetastatur, til at programmere den del uden alarm.Er det den vej jeg bør gå?Er det muligt, at sørge for, når man kommer hjem og igen taster koden, så tænder de relevante stikkontakter igen?Håber I kan hjælpe.MvhChris Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars Jacobsen Besvaret February 26, 2012 Rapporter Share Besvaret February 26, 2012 Prøv at tage et kik på LK´s standardhus FB´r:http://www.lk.dk/download/software/Projektfil%20IHCStandardVer3.1.zipeller de nye IHC Bolig FB´r:http://www.lk.dk/download/software/IHC_Bolig_Funktionsblok_opd_11.11.11.zipDer snakkker de fleste FB´r sammen og man kan derfor nemt styre hus tilstand og tænde/slukke hvad man vil.Men ellers har alarm FB´r jo også en status udgang som du kan anvende til at aktiver diverse andre FB´r. Og dermed styre din hustilstand. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Chris Christiansen Besvaret February 26, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret February 26, 2012 Hej LarsTak skal du have, Min alarm funktionsblok havde ikke en udgang specifikt til dette formål, men det havde FB kodetastatur med 6 brugerkoder og 1 udgang.Det virkede i første hug :-) Nu tænker jeg om jeg bør holde mig til den nye FB og droppe at registrere tastaturet under den "gamle" alarm FB, men bare lade de to funktionsblokke "tale" sammen.Jeg kan ikke helt gennemskue fordele og ulemper ved at lade tingene enten stå flere gange eller prøve at reducere FB'ere for at bevare overblikket. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Chris Christiansen Besvaret February 28, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret February 28, 2012 Ok, så kom jeg alligevel til kort... :blush: Det fungerede såmænd udemærket, at koble et kip til min status på alarmpanelet, problemet opstod til gengæld ved, at det jo netop er et kip og derved "kontrollerer" udgangen ikke hvad status i forvejen er. Så jeg kørte hjemmefra med mine testlamper tændt, fordi udgangen kippede :whistle: Dette kunne afhjælpes med en slukalt, men det tænder jo ikke mine stikkontakter når jeg kommer hjem.Jeg ved ikke om det er fordi jeg bruger den forkerte alarmFB, som er 6.2.01.f.Ville I bruge samme FB, eller dele den op og bruge den nye alarm hovedblok 6.2.02.#2 kombineret med andre alarmFB'ere.Jeg spørger fordi jeg synes der er mange måder at lave en alarm på i IHC og den virkede som en forholdsvis simpel måde at skrue det sammen på.For at kodetastaturet kan "kende" status på min stikkontakt, vil det så kræve en FB med noget "if" og "then" programmering?På forhånd tak Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
ihcbob Besvaret February 28, 2012 Rapporter Share Besvaret February 28, 2012 Du kan godt bruge den simple 6.2.01.f.Men du skal ikke bruge udgang fra tastatur blokken til at kip lys med.Du skal bruge alarmblokkens udgang "Totalalarm tilkoblet".Denne trækker du over på fx FB "1.1.04.c. Følg / Invertering". Denne har både scenarie ved tænd /sluk samt on/off puls.Du kan dermed bruge on puls (alarmen tilkobles = huset forlades) til at trække over på sluk indgangen på de FB du normalt styrer lyset/apparatet med.Samt Off puls (alarm frakobles = du er hjemme) til at trække over på tænd indgangen på de FB du normalt styrer lyset/apparatet med. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Chris Christiansen Besvaret February 28, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret February 28, 2012 Tak for inputtet. Så kan jeg komme videre med projektet Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts