Hop til indhold
  • 0

Brandalarm LK

Familien Thingholm
 Share

Spørgsmål

HejHar bøvlet en del på det sidste med at få min IHC styring lavet helt færdig. Blandt andet havde jeg nogle brandalarmer som var koblet på et ABDL anlæg. På dette anlæg var den indendørs alarm også sat på. Det virkede fint, men jeg ville jo godt have det over på IHC anlægget.Problemet, har jeg fundet ud af, er at de brandalarmer jeg har købt ikke er LK egne. Jeg har forbundet dem i serie, og som en NC kreds. Har testet det ved at tage en brandalarm ned, hvor ved alarmen starter. Det er så fint nok, men så jeg har fundet ud at de skal have 24 vdc for at røgenheden virker. Det vil sige de skal have 24 vdc for at fungere og så er det ABDL enheden der har styret dem med en (tror jeg nok) 380 ohms modstand, som hvis den forsvinder = alarm aktivere ABDL og videre på lydgiverne.Dette kunne gå hen og blive et problem til IHC. Jeg kan nok godt lave så de får en 24 vdc forsyning (Kan se det er forberedt i programmet), men at få dem aktiveret over en modstand er jo ikke muligt, da ABDL enheden ellers har styret dem. Det kan ikke lade sig gøre direkte på en indgang.Så hvorden virker LK egne brandalarmer. Sidder der et relæ i dem eller hvordan ???Desværre er det så lige omkring 500 kr x 8 stk hvis jeg skal have nye brandalarmer :-(Alternativet er jo at lade ABDL styre dem, som så giver en indgang til IHC så jeg kan lave en alarm med lydgivere der, men jeg ville jo gerne have det så intergreret som muligt ;-)På forhånd tak

Link til kommentar
Del på andre sites

3 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Ja det tænkte jeg nok de havde. Så er der vist kun to (måske 3) løsninger på dette. Enten acceptere en ABDL med 24vdc backup, købe nye brandalarmer eller montere et PR modul der kan måle den 380 ohms modstand. Det sidste er nok lidt farligt, da det er noget småfusk ;-)Nå anyway, jeg har vedhæftet de noget dokumentation på de brandalarmer jeg har, men kan ikke finde noget monteringsvejledninge på dem. Mærket er godt nok Tyco, men selve enheden er de sammme.Håber det giver mening....IHC_Alarm_princip-71e6ea1ab6dfba99c83ada8f71abdd4d.pdf

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Nu er der jo ikke noget tilslutningsdiagram.Men som jeg læser det, så er det en 2-tråds type.Kan det ikke passe, at de kun skal monteres med 2 ledninger?(Det kan godt være der er flere terminaler til fx en remote diode)Dvs alarmerne monteres i parallel. Og når der kommer alarm, så kortslutter alarmen sin forsyning.I så fald kan de forsynes direkte fra indgangen.OBS: Det er ikke sikkert, at det virker på en 3 mA modul. Det kommer an på forbrug, og hvor mange du monterer parallelt.

Link til kommentar
Del på andre sites