Hop til indhold
  • 0

Varme i kirke

Flemming Bech
 Share

Spørgsmål

Har brug for lidt inspiration til denne:Forudsætninger:Opvarmning af en kirke.Økonomitemperatur 10 grCKomforttemperatur 20 grCDato - hvornår der skal være gudstjenesteTidspunkt - hvornår der skal være gudstjenesteVarighed - hvorlænge der skal være gudstjenesteStyringen skal holde min. 10 grC når der ikke er aktivitet i kirken.Når datoen indtræffer skal opvarmningen til 20 grC være færdig til f. eks. kl 10 - og vare indtil kl. 11 hvorefter der igen sænkes til min. 10 grCHvis der er 19 grC i kirken skal opvarmningen starte kl 9.30Hvis der er 18 grC kl. 9.00Hvis der er 17 grC kl. 8.30osv.Starttidspunkterne skal selvfølgelig efterfølgende justeres så de passer med hvor hurtigt fyringsanlægget kan trække temperaturen op.Og tidspunkterne flytter sig efter om opvarmningen skal være "færdig" til kl. 9.00 - 10.00 - eller hvad tid der nu skal være noget i kirken.Udgang til on/off styring af motorventil

Link til kommentar
Del på andre sites

8 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Det kan man nok ikke lige beregne sig til uden at have en varmetabsberegning over bygningen (kirken) og oplysninger om varmeanlægets effekt afgivning.Men hvis du har et par temperatur målere og lidt (meget) tid, kan du jo give dig til at lege med hysteresen. For selvfølgelig kan det da lade sig gøre at "tune" sig ind på hvornår og hvorlænge man skal fyre for at opnå den ønskede effekt.LK's varmestyring FB er jo tilpasset dit ønske med mulighed for frostfrit, ubeboet og beboet.Jeg har lavet en styring til en spejderlejr der fjernstyres på denne måde. Frostfrit når der ingen er, og hhv beboet og ubeboet i de enkelte afsnit/sovesale efter lejers behov. Hvilke rum kan lejer så selv bestemt via en hjemmeside og så tændes der automatisk 4 timer før lejemål start. Mens lejer er der kan der så vælges mellem 3 presset temperaturer i de enkelte beboede rum. Når lejemålet udløber returnerer til frostfrit, indtil næste lejemål.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Jeg har forøvrigt også lavet en bilvarmestyrings FB der lidt i samme stil skulle tænde x antal timer før brug. X er variabel alt efter udetemperatur, og kunne svinge fra 4timer til 1/2 time. http://www.ihc-user.dk/forum/ihc-programmering/ihc-visual-20/bilvarmerfunktionsblok-98-i-orden/side-3#15871

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Nu er der ikke de store variationer på varmetabet i en gammel kirke med 1 meter tykke kampestensmure. Derfor bliver opvarmningstiden nærmest direkte proportional med det antal grader der skal hæves med.Men nu tror jeg, at jeg har fået hul på det - det begynder at virke.Finjusteringen af opvarmningstiden vil jeg foretage med en FB som logger temp. og tidspunkt.Jeg kan så efterfølgende se om jeg skal starte lidt tidligere eller lidt senere.Varmestyringen skal hægtes sammen med automatisk klokkeringning - således, at graveren lægger en stribe datoer og tidspunkter ind, hvorefter IHC'en sørger for ringning og opvarmning på disse datoer.Pokkers mange forskellige ringninger på de forskellige helligdage !!Dertil kommer naturligvis alm. søndagsringning - på skiftende tider og morgen og aften ringning - på skiftende tider over året.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Jeg havde for en del år siden en diskution, med en orgel bygger omkring varmestyring i kirker. I.flg. ham vil en temp. sænkning, som den du har planer om betyde at orgelet skal stemmes mindst 2 gange hvert år. Grunden er at metallet i orgel piperne ikke kan lide de konstante temperatur skift.Held og lykke med at få kode IHC til at passe med ringning ved sol opgang og sol nedgang. Det er jo kun 2*365 tidspunkter du skal lægge ind. :laugh: Ringning ved gudstjenester er jo en biting i den forbindelse. Der er jo kun tale om 52 søndage + det løse. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Nej varmetabet skulle helst ikke variere alt for meget. Men man skal lige have sig skudt ind om man skal tænde 1 time før pr. Manglende varmegrad eller om der er behov for længere tid. Og måske tager det længere tid end 5*1 når temperaturen skal hæves 5 grader. Men med et par temperatur følere på og lidt logning kommer du hurtigt på rette vej.Mht. Antallet af ringninger vil det selvfølgelig være stort hvis de skal foregå lige nøjagtigt ved sol op/nedgang. Men mon ikke det sker nogenlunde samme tid flere dage i træk pt. I så fald Kan Kents virtuelle "skumringsrelæ" jo anvendes. Alternativt må man jo installere et rigtigt. Så er der ihverttilfælde ingen tvivl om det nu er lyst/mørkt, men det er ikke sikkert det passer overens med almanakken.Smid gerne din FB herind så vi nysgerrige kan kikke med og komme med kommentarer/bemærkninger.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Nu er der heldigvis kun 4 skift af morgen/aftenringning i løbet af året, 15. feb - 1. april - 1. oktober og 15. november, så den er i skabet.Med hensyn til ringningen til gudstjeneste er der straks nogle andre krav:På en alm. søndag ringes der med stor klokke i 5 min, 1 time før gudstjeneste. Med lille klokke i 5 min, ½ time før gudstjeneste. Og med begge klokker i 5 min. før gudstjeneste, afsluttende med 3 x 3 bedeslag på stor klokke.Meget værre er det med ringningen på skæve helligdage.F.eks. påske; Skærtorsdag og langfredag ringes som alm. søndag. Påskelørdag kimes på begge klokker ½ time før alm. aftenringning. Påskedag (søndag) ringes som alm. søndag, dog med kimning mellem 2. og 3. ringning.2. påskedag ringes som alm. søndag.........og sådan er det hele vejen igennem.....!Hvis der er aftengudstjeneste ringes kun 3. ringning med bedeslag - undtagen hvis der er "store" helligdage - så ringes der normalt. Og der ringes ikke aftenringning hvis der er aftengudstjeneste.Alt dette er der styr på !!!!!!! Bare en skam, at der ikke er mulighed for at "regne " i datoer.Hvis f.eks skærtorsdag er d. 5. april, skulle man kunne sige + 1 dag for automatisk få d. 6., 7. , 8. og 9. april til de efterfølgende helligdage.Jeg manglede bare lige varmen - og den er nu på vej :woohoo: I skal nok få det at se....Med hensyn til varme og orgler, anbefaler Kirkeministeriet en temp. på 8/18 grader. Og de kræver at opvarmningen kan ske på max 6 timer.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
.....Bare en skam' date=' at der ikke er mulighed for at "regne " i datoer.Hvis f.eks skærtorsdag er d. 5. april, skulle man kunne sige + 1 dag for automatisk få d. 6., 7. , 8. og 9. april til de efterfølgende helligdage.....[/quote']Ja det er en skam.Men der er en workaround:Man kan lave en tæller eller tal variabel.Denne initialiseres fx til -1.Den 5. April sætter du den til 0.Når tal >= 0 ved programmet, at det er helligdag.Hver dag tæller du så 1 op i tæller varibel.Når tæller er kommet gennem alle helligdage, sættes den tilbage til -1.
Link til kommentar
Del på andre sites