Hop til indhold
  • 0

Wireless dimmer + LED lyskilde

Lars Rønne
 Share

Spørgsmål

Hej Alle gæve gutter :)Jeg har et problem, som I måske kan hjælpe mig med..Jeg har en Wireless dimmer til at styre 4 LED pærer, det går sådan set godt nok, den dæmper fint, holder fint til det osv osv.. MENNår jeg vil slukke for lyset, er der stadig 1% lys i .(12-17 VAC) som LK's support siger er normalt på alle dimmere.. NU skal jeg så ha lavet et program som styre dimmerene (MED Touch funktion) OG en udgang, som laver CUT off ved lysindikering på 0%, men skal jo starte igen... Altså UDgang på ON, og Touch på dæmperen...Nogen der kan hjælpe??

Link til kommentar
Del på andre sites

13 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Jeg skal lige have de skåret ud i pap.Du vil altså have en 230V IHC udgang som forsyner fasen på din wireless dimmer, til at slukke ved lysniveau 0% ? Og derefter tænder igen så dimmer kan bruges ? Eller skal den først tænde igen når der trykkes på eksempelvis "touch på scenarie" ? Den første løsning burde kunne laves vha lysindikering udgangen som trigger en "Cut off" FB i stil med vedhæftede.

bite.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
I mit eksempel bliver forsyningen afbrudt 0' date='5 sek. for at se om det kan "nulstille" dimmeren så der ikke er "lækstrøm".Men LED lyskilder er generelt følsomme for lækstrømme eller induktion fra nærtliggende kabler/ledninger.[/quote']Det tror jeg ikke virker.Hvis der ikke er en lækstrøm, så er dimmeren slukket. Og dermed ikke på det trådløse netværk!Det er en del af designet, at den laver denne lækstrøm for at forsyne sig selv."Almindelige" lyskilder lyser bare ikke ved denne svage strøm...
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Jeg har desværre ikke nogen wireless dimmere så jeg kan ikke teste hvordan de teer sig.Men hvis det nu er sådan at når byte skruer ned eller slukker for dem via sine normale tryk står der stadig en spænding på udgangen pga LED lyskildernes "underlige" belastning. Der står jo også i vejledningen om at de skal belastes med min 20w og det er de formentlig ikke. Han kan selvfølgelig prøve at tilslutte en alm. 40-60w pære paralelt for at se om det ændre noget.Ved godt at dimmeren "snylter" sig til strøm hvis det er universal dimmeren uden nul. Men hvis det er et lampeudtag udgave med nul burde den nok kunne regulere ned til 0V på udgangen.Som sagt ville min løsning give nogenlunde samme resultat som med en af de gamle 300/350 dimmere hvor man afbryder forsyning for at lave "sluk alt". Ja dimmeren forsvinder så fra controllerens trådløse net et øjeblik, men det kunne jo være den havde bedre styr på sin udgang når den starter fra skratch end når den regulere ned. Det var blot et forsøg.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Jeg havde samme problem med svage blink i nogle udvendige spots med led, som er på wireless dimmer, og det løste jeg netop ved at slukke for en udgang som forsyner dimmeren, så det kan helt sikkert lade sig gøre. Nu er min rettelse integreret ind i FB 9.09, som er en del af Ihc Standard, og jeg har ikke touch styring, da det "bare" er scenariestyret med PIR og skumring med forskellige lysniveauer.Nu ved jeg ikke hvilken FB du bruger, men hvis det er FB 1.2.03.d., så prøv lige om det virker ved at bruge Dimmer tændt til at tænde/slukke for udgangen som skal forsyne dimmeren. Ellers kan der sikkert rettes i FB, så det kommer til at fungere.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Der skal selvfølgelig mere til at tænde fra slukket tilstand. End der skal til for at holde gang i en allerede tændt LED.Men det er et grænsetilfælde, og er ikke en sikker løsning.Man kan selvfølgelig bare prøve...@V8Camaro: Har du testet hvor hurtigt dimmer "booter" og skaber forbindelse med controlleren?

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
@V8Camaro: Har du testet hvor hurtigt dimmer "booter" og skaber forbindelse med controlleren?
Hej bob.. Jeg har godt nok ikke testet tiden' date=' men det sker lige med det samme. Det er ingen problem at sætte udgang ON og fremkalde scenarie i samme kommando (se vedhæftede billede fra mit program).. Det virker fint fint. ;)[attachment=1789']wirelessdimmerstyretafoutput.jpg[/attachment]
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
Nu er min rettelse integreret ind i FB 9.09' date=' som er en del af Ihc Standard[/quote']Hvordan får man fat i den FB? Selvom jeg har opdateret både firmware, IHC Visual og FB til de seneste versioner, som man kan finde hos LK (http://www.lk.dk/Lauritz+Knudsen/professionel/teknisk-support/IHC-Control-Visual-Software2.page?) så har jeg ingen FB's over 8.x.x.
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
@V8Camaro: Har du testet hvor hurtigt dimmer "booter" og skaber forbindelse med controlleren?
Hej bob.. Jeg har godt nok ikke testet tiden' date=' men det sker lige med det samme. Det er ingen problem at sætte udgang ON og fremkalde scenarie i samme kommando (se vedhæftede billede fra mit program).. Det virker fint fint. ;)[/quote'] OK! Så du har udgangen slukket hele tiden mens dimmer skal være slukket!Det havde jeg faktisk ikke forventet ville virke.Jeg har nemlig selv (midlertidigt... ;) ) haft 2 sengelamper på samme dimmer, hvor de var sat til med en gennemgangsafbryder på tilledningen.Hvis man så slukkede på begge gennemgangsafbrydere, vil dimmeren jo også blive afbrudt, da den jo lever af lækstrømmen gennem lamperne. Og hér havde jeg jævnligt problemer med at genskabe kontakt til dimmeren. :( Under alle omstændigheder, vil løsningen med at holde dimmer afbrudt, jo udelukke muligheden for at sætte lysniveau direkte fra iPhone App (eller andre enheder...) fra slukket tilstand.Det kan man måske leve med. Men man skal da lige overveje det... :)
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
OK! Så du har udgangen slukket hele tiden mens dimmer skal være slukket!Det havde jeg faktisk ikke forventet ville virke.Jeg har nemlig selv (midlertidigt... ;) ) haft 2 sengelamper på samme dimmer' date=' hvor de var sat til med en gennemgangsafbryder på tilledningen.Hvis man så slukkede på begge gennemgangsafbrydere, vil dimmeren jo også blive afbrudt, da den jo lever af lækstrømmen gennem lamperne. Og hér havde jeg jævnligt problemer med at genskabe kontakt til dimmeren. :( Under alle omstændigheder, vil løsningen med at holde dimmer afbrudt, jo udelukke muligheden for at sætte lysniveau direkte fra iPhone App (eller andre enheder...) fra slukket tilstand.Det kan man måske leve med. Men man skal da lige overveje det... :)[/quote']Ja, jeg holder udgangen slukket når dimmer er slukket. Skumring/ur tænder så udgang OG fremkalder scenarie (aftenlys) i samme kommando.. Når der skal slukkes igen på skumring/ur fremkalder jeg scenarie (sluk 0%) og slukker udgangen i samme kommando. PIR og tryk kan også sætte udgang ON og fremkalde et valgt scenarie. Det virker helt uden problemer, og tænder straks jeg tænder på trykket eller PIR'en aktiveres. Løsningen er som sagt valgt, fordi at de 3 dæmpbare led pærer gav nogle svage blink, som man kun ser når der er mørkt, når man satte dimmeren på 0%.Nu har jeg ikke brug for at tænde mit udv. lys via min app, da det kører helt automatisk via skumring og ur, men jeg kan via app'en godt tænde lyset, først via trykket (kun nødvendigt ved slukket tilstand), og derefter justere niveauet med "slideren".Kan forestille mig at det problem du havde med sengelamperne og gennemgangsafbrydere, er at du ikke fremkalder et scenarie, eller f.eks laver touch på dimmeren når du tænder for afbryderen igen.
Link til kommentar
Del på andre sites