Louis Skrevet December 12, 2011 Rapporter Share Skrevet December 12, 2011 Hej alle...Med chance for at folk tænker "sikke en tåbe, spørg en elektriker" tillader jeg mig alligevel at spørge herinde.Min kæreste og jeg er ved at renovere et hus hvori vi gerne vil have bygget IHC ind men jeg er virkelig på bar bund i forhold til hvordan sådan en installation skal opbygges.Har kigget meget under "vis mig din tavle", men er ikke blevet meget klogere.Hele huset rippes indvendigt så plads til installationer osv blir ikke noget problem.Vi får en elektriker til at hjælpe med at installere det, men han har heller ikke arbejdet med det før men det får os dog ikke til at give op idet jeg synes produktet er vildt spændende.Er der nogen der gider bruge lidt tid på at forklare mig hvordan det hele skal opbygges hvis jeg gerne vil have styring til gulvvarme, alarm, lys, dimmere, røg. Skal kunne styres fra iphone.Jeg er godt klar over det er "afhængig af størrelse af hus osv osv osv" og der er mange faktorer der spiller ind, men en start hjælp ville være virkelig dejligt.Huset kortStueplan med bad, bryggers, køkken, stue og gang. Gulvvarme i alt.1 sal med soveværelse, 2 værelser, toilet og walk-in closet. Gulvvarme i alt.Hvad skal der benyttes. Evt med udgangspunkt i www.el-grossisten.com.Evt nogen fra århus/omegn der kunne bruge en time på at vise mig deres installation er også meget velkommen. :-)Håber på lidt hjælp.MvhLouis Jensen Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Louis Besvaret December 12, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 12, 2011 Glemte vist lige at nævne at nuværende el installation høstes totalt så alt skal alligevel bygges op fra bunden. :-) Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Kristian Poulsen Besvaret December 13, 2011 Rapporter Share Besvaret December 13, 2011 Hvis din elektrikker ikke kender til IHC i forvejen, så skal det nok blive et udfordrende projekt hvor I kommer til at lære en masse undervejs.Beskrevet helt fra bunden:I bryggerset placeres tavlen, og størrelsen afgøres af antallet af komponenter, men afsæt 3-4 UG18 så er der plads til det hele. Controlleren er den primære komponent, og når du ønsker at styre den via iPhone, så skal du købe den store med Viewer (820B1400). Du skal også bruge en 24V strømforsyning, og vælg den store på 72 Watt (120B1062). Du kan vælge at køre via kabler eller wireless. Jeg mener at kabler er det primære og wireless til de situationer hvor der er særligt behov. Det er også et spørgsmål om hvor nemt det er at trække kabler m.v.Generelt i en kablet udgave gælder at du monterer 24V input moduler i tavlen (16 inputs svarende til 4 stk 4 tryk), og 230V output moduler (8 stk output). Ud fra din grundplan (el-plan) tæller du op hvor mange tryk og hvor mange udtag du skal have.På samme måde tæller du op for røgalarmer, magentkontakter, pir, temperaturfølere m.v.Når du har en liste over dit samlede behov, så kan du finde ud af hvor mange input og outputmoduler du har brug for i tavlen.Dimmere er lidt specielle. Her kan det være en fordel at benytte wireless dimmere og montere dem i en kabelkanal ved tavlen.Når du trækker kabler til stikkontakter, fx i stuen, så kan det være en fordel at trække et 7 leder kabel, således at du har 1 konstant fase og 4 der kan styres, hvilket burde være nok. Hvis du trækker kablet rundt mellem alle dåser fx i stuen, så kan du 'nemt' flytte rundt mellem faserne uden at skulle programmere om. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars Jacobsen Besvaret December 13, 2011 Rapporter Share Besvaret December 13, 2011 Et godt sted at starte er Manualen:http://www.lk.dk/download/Manualer/IHCManualMarts2010.pdfog LK´s online kursus:http://www.lk.dk/sites/Lauritz%20Knudsen/professionel/uddannelse/online-kurser/ihccontrol_webtest/index.htmSå får du hurtigt de grundliggende forudsætninger for at kunne "snakke" IHC ;-)Ud over at få trukket nok ledere til dine 230v forbrugssteder (stikkontakter, lampeudtag mm) bør du trække (IHC-Link) kabler alle mulige steder du kunne tænke dig at måle/styre/regulere noget.Eksempelvis dør og vindueskontakter, temperaturføler, røgsensor, lydgivere, PIR sensorer osv.Der er nemlig endnu ikke nogen af disse i wireless udgave. Det eneste du kan få helt wireles er et tryk (afbryder). Wireless Stikkontakter og dimmere skal jo stadig have 230v kabel, det er kun styringen der er wireless.Et lille hint: tag evt. også et kik på www.billigihc.dk Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Louis Besvaret December 13, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 13, 2011 Lækkert... :-)Tak for de gode svar indtil videre.Jeg vil lige tjekke de links i har skrevet her til aften, det lyder meget spændende.Super forklaring af u2pia, det ga mig en lidt bedre forståelse af forholdene.:-) Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Michael Borlund Besvaret June 2, 2012 Rapporter Share Besvaret June 2, 2012 Hej LouisJeg faldt over dit indlæg ved en google søgning.Min kone og jeg står i præcis samme situation som jer for 5 måneder siden.Rippet hus med nye installationer helt fra bunden.Endda med helt samme rum fordeling og forhold som beskrevet.Hvordan er det gået med installationen og har du en masse erfaringer, som vi kunne høste af?Glæder mig til at høre nærmere.På forhånd tak./Michael og Anna Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts