Hop til indhold
  • 0

Gulvvarme, EL og fjernvarme

Patrick
 Share

Spørgsmål

Hejsa..Jeg står i en situation hvor jeg i mit badeværelse, skal bruge EL-gulvarme om sommeren, og VAND-gulvvarme om vinteren. Grunden til dette er at jeg bor i lejlighed med fjernvarme (eller hedder det centralvarme?).. nå men det korte af det lange er at der kun kommer varme i vandrørerne om vinteren.Jeg ville jo gerne have dette implementeret med mit IHC, så jeg har opsat en temperatur sensor fra LK i badeværelse og og monteret en gulvføler til samme sensor..Har I nogle bud til hvordan jeg kan gøre det her smartest .. ? men egen tanke er at jeg smide en returventil på gulvvarmen måske med en motor på ell. lign. også kører el-delen igennem ihc'en også.. ?Det virker ikke helt gennemtænkt, det indrømmer jeg. :whistle: Er der nogen der kan give mig et praj i den rigtige retning, evt. vvs./el. numre på motor.. osv .. så jeg ikke køber noget forkert .. eller i dårlig kvalitet.På forhånd tak!Patrick

Link til kommentar
Del på andre sites

6 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Jo ideen er da helt OK. Det er jo også nemt nok at styre en motorventil vha IHC og derved tænde/slukke/skifte varmekilde. (Sluk for elvarme så længe motorventil er ON, og omvendt) Check/søg lidt i forummet da der har været flere tråde om emnet(varme og ventiler) siden LK frigav deres Varmestyrings FB.Check evt også LK´s dokumentation/hjælp til selve FB 5.2.x. (tilføj FB til et projekt, marker teksten med rød skrift, og tast F1)

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hej igen..Tak for det hurtige svar, har du/I et bud til en god (måske den bedste) motorventil, fungerer optimalt og er nogenlunde lige til at bruge?Larmer sådan én forresten?For jeg kan vel ikke bare bruge en lk magnet ventil?.. så står den jo konstant med spænding på i al den tid der ikke skal varmes.. ?

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hvis det var mig, så ville jeg bruge telestat til at åbne/lukke for varmen. Normally closed, så den lukker for varmen ved strømsvigt.Jeg ville også montere blandeshunt, så man kan sænke fremløbstemperaturen.En ting du i hvert fald IKKE skal gøre, er at undlade blandeshunt og montere en returventil som ”analog” ventil. Altså en som ”drøvler” flowet iht varme behovet (Håber du forstår hvad jeg mener...). Pga den høje fremløbstemperatur (Kan nemt være 75°) uden blandeshunt, vil du få stor varmeforskel på gulvet fra dér hvor vandet løber ind, til dér hvor vandet løber ud.Jeg er ikke VVS’er, men det er bare de erfaringer jeg selv har gjort...

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Ja det med returventilen til at "drøvle" med var vist sådan man regulerede i gamle dage.Altså op til 75 gr. varmt vand ind og "drøvle" indtil det var kølet tilpads ned, inden det blev lukket retur til fjernvarmeværket.Idag gør men det modsat nemlig regulere fremløbstemperaturen passende ned (ca. 30-35 gr) og så styre man flowet igennem gulvarme vha en pumpen (og en magnet ventil* telestat på hver kreds).* rettet efter V8Camaro´s forklaring. Funktionsmæssig virker de jo ens B)

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
Idag gør men det modsat nemlig regulere fremløbstemperaturen passende ned (ca. 30-35 gr) og så styre man flowet igennem gulvarme vha en pumpen (og en magnet ventil på hver kreds).
En telestat og magnetventil er ikke det samme. En telestat som vist bliver brugt til de fleste gulvvarmesystemer, åbner/lukker ved, at en slags voks bliver opvarmet/afkølet. Det er derfor den åbner/lukker over nogle minutter, hvorimod en magnetventil åbner/lukker med det samme. Telestaten hører man næsten ikke når den regulerer. Med magnetventilen er man lydmæssigt ikke i tvivl om når den åbner/lukker.
Link til kommentar
Del på andre sites