Hop til indhold
  • 0

Sluk alt hjælp

Peter286
 Share

Spørgsmål

Hej,Jeg har fået lavet IHC i helevores nye hus, og alt fungere næsten optimalt, dog kan jeg simpelthen ikke få sluk alt til at fungere optimalt.Installationen er wireless kontakter i hele huset, og der er sat 7 lysdæmpere fra Eltako op, modellen er EUD12Z som skulle indeholde funktionen slukalt.Men har prøvet med forskellige Funktionsblokke, for at få det hele til at slukke via en tryktast i bryggerset. Men løber hele tiden ind i at så slukkes nogle af lysdæmperne og nogle af dem går ud men tænder så straks igen, eller så virker det men så virker det alligevel ikke hvis noget af lyset som aktiveres via kip er tændt.Derfor spørger jeg nu, hvilken funktionsblok skal der bruges og hvordan skal udgangene opsættes i funktionsblokken?Har prøvet med FB 1.1.04b som var den installationen kom med, og har også prøvet FB 4.1.16 men er i tvivl om hvordan denne FB opsættes korrekt.Men måske det er en helt anden FB der skal bruges i så fald ønsker jeg hjælp til hvilken og opsætningen.MVHPeter

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

• 0
Hej' date='Jeg har fået lavet IHC i helevores nye hus, og alt fungere næsten optimalt, dog kan jeg simpelthen ikke få sluk alt til at fungere optimalt.Installationen er wireless kontakter i hele huset, og der er sat 7 lysdæmpere fra Eltako op, modellen er EUD12Z som skulle indeholde funktionen slukalt.Men har prøvet med forskellige Funktionsblokke, for at få det hele til at slukke via en tryktast i bryggerset. Men løber hele tiden ind i at så slukkes nogle af lysdæmperne og nogle af dem går ud men tænder så straks igen, eller så virker det men så virker det alligevel ikke hvis noget af lyset som aktiveres via kip er tændt.Derfor spørger jeg nu, hvilken funktionsblok skal der bruges og hvordan skal udgangene opsættes i funktionsblokken?Har prøvet med FB 1.1.04b som var den installationen kom med, og har også prøvet FB 4.1.16 men er i tvivl om hvordan denne FB opsættes korrekt.Men måske det er en helt anden FB der skal bruges i så fald ønsker jeg hjælp til hvilken og opsætningen.MVHPeter[/quote']Har lige kigget i det program du tidligere har uploadet. Man kan godt bruge 1.1.04 (den nyeste hedder c til efternavn), men vil nu anbefale 1.1.02.e. Her er der også mulighed for at sætte trykkene der skal slukke alt på lang tryktid, så man ikke får slukket hele huset ved en fejl. I det program som installatøren har smidt i din controller, har han dog programmeret det forkert. Kan se at de lamper der er slukket, når man laver en sluk alt, først tænder og derefter slukker igen. Fejlen ligger i, at OFF Puls er trukket over på udgangene (lampeudtag) i venstre skærmhalvdel. OFF Puls skal istedet trækkes op på indgang Sluk i de fb. (eksempelvis fb. 1.1.01.d.) du vil slukke, og det foregår i højre skærmhalvdel. Håber det giver mening. :)
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
Hej' date='Jeg har fået lavet IHC i helevores nye hus' date=' og alt fungere næsten optimalt, dog kan jeg simpelthen ikke få sluk alt til at fungere optimalt.Installationen er wireless kontakter i hele huset, og der er sat 7 lysdæmpere fra Eltako op, modellen er EUD12Z som skulle indeholde funktionen slukalt.Men har prøvet med forskellige Funktionsblokke, for at få det hele til at slukke via en tryktast i bryggerset. Men løber hele tiden ind i at så slukkes nogle af lysdæmperne og nogle af dem går ud men tænder så straks igen, eller så virker det men så virker det alligevel ikke hvis noget af lyset som aktiveres via kip er tændt.Derfor spørger jeg nu, hvilken funktionsblok skal der bruges og hvordan skal udgangene opsættes i funktionsblokken?Har prøvet med FB 1.1.04b som var den installationen kom med, og har også prøvet FB 4.1.16 men er i tvivl om hvordan denne FB opsættes korrekt.Men måske det er en helt anden FB der skal bruges i så fald ønsker jeg hjælp til hvilken og opsætningen.MVHPeter[/quote'']Har lige kigget i det program du tidligere har uploadet. Man kan godt bruge 1.1.04 (den nyeste hedder c til efternavn), men vil nu anbefale 1.1.02.e. Her er der også mulighed for at sætte trykkene der skal slukke alt på lang tryktid, så man ikke får slukket hele huset ved en fejl. I det program som installatøren har smidt i din controller, har han dog programmeret det forkert. Kan se at de lamper der er slukket, når man laver en sluk alt, først tænder og derefter slukker igen. Fejlen ligger i, at OFF Puls er trukket over på udgangene (lampeudtag) i venstre skærmhalvdel. OFF Puls skal istedet trækkes op på indgang Sluk i de fb. (eksempelvis fb. 1.1.01.d.) du vil slukke, og det foregår i højre skærmhalvdel. Håber det giver mening. :)
Så er jeg sku alligevel ikke helt dum. Har dog været igang med at opdatere FB da dem han havde smidt på var nogle gamle nogle og har også ændret i den siden den sidste upload jeg lavede. Men vil du hjælpe mig hvis jeg smider den seneste nye op?
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
Så er jeg sku alligevel ikke helt dum. Har dog været igang med at opdatere FB da dem han havde smidt på var nogle gamle nogle og har også ændret i den siden den sidste upload jeg lavede. Men vil du hjælpe mig hvis jeg smider den seneste nye op?
Jeg kan da prøve om jeg kan.. :)
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
Her er den installation jeg kører efter nu.Under brygges skal FB 1.1.04b så udskiftes til den FB du taler om' date=' og så kan du jo plotte nogle lamper på så jeg kan se ideen.Venstre knap i bryggers ved bryggersdør skal udløse slukalt.Håber du forstår hvad jeg mener.[/quote']Har lige lavet det på nogle af dine fb. Så må du selv lige lave resten. :) Højreklik evt. på et af de rum jeg har lagt under Udgang i fb. 1.1.02.e og vælg Hop til modsat link, for at se idéen med det. Kan ikke lige se noget programmering til lysdæmpere i dit program? Som sluk alt trykket er sat nu, skal det holdes inde i 1 sek. før sluk alt udføres.[attachment=1738]Mirabellehegnetrettet.vis[/attachment]
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

aaaarh, så tror jeg at jeg forstår det, man kører det hele i højre side.Og med puls med du garanteret de stedet hvor jeg har lysdæmper har jeg en udgang der hedder puls off og det er den jeg vælger som alternativ til sluk i de andre fb´er. da lysdæmpere kræver pulser....ikk?Se eventuelt under stue og køkken / alrum, hvor jeg har lysdæmpere..

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

nej fatter det ikke alligevel, tror nemlig jeg kører med de forkerte fb´er til der hvor jeg har lysdæmper..For kan se du tager udgangen fra slukalt ned til den der hedder sluk, men den ligger jo under input, og går jeg ned til der hvor jeg har lysdæmper, så ligger puls off under output hvilket jo må være forkert så..

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
aaaarh' date=' så tror jeg at jeg forstår det, man kører det hele i højre side.Og med puls med du garanteret de stedet hvor jeg har lysdæmper har jeg en udgang der hedder puls off og det er den jeg vælger som alternativ til sluk i de andre fb´er. da lysdæmpere kræver pulser....ikk?Se eventuelt under stue og køkken / alrum, hvor jeg har lysdæmpere..[/quote']Det kan godt være at du kan styre de Eltako på den måde. Kender dem som sagt ikke, men der er da flere brugere herinde der har dem, så mon ikke der kommer en på banen med hvordan man laver sluk alt af dem. Kan se at du giver puls til dæmperne via fb. 1.1.04.c følg, og det så er udgangen fra "lampeudtag" i venstre skærmhalvdel, som må give puls til dæmperen..Med hensyn til sluk alt funktionen, så er det rigtigt at det foregår i højre skærmhalvdel. Når man giver en puls på indgang Sluk i en fb., "slukkes" den pågældende funktionsblok.
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
nej fatter det ikke alligevel' date=' tror nemlig jeg kører med de forkerte fb´er til der hvor jeg har lysdæmper..For kan se du tager udgangen fra slukalt ned til den der hedder sluk, men den ligger jo under input, og går jeg ned til der hvor jeg har lysdæmper, så ligger puls off under output hvilket jo må være forkert så..[/quote']Jeg tror at du mangler at forbinde en IHC udgang til en sluk-klemme på Eltako dæmperen, som man så giver en puls via programmet, når man laver sluk alt.. Mon ikke der kommer nogle andre på banen, med erfaring i de Eltako.
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
sluk klemme?hehe nu er jeg helt røget af' date=' skal den sidde i teknikskabet eller er det noget man laver ala en fb?[/quote']Hvis dæmperen har en sluk-klemme, skal den forbindes med en ledning til en udgang på et output modul. Det er den måde man eksempelvis laver sluk på en LK UNI dimmer. Så giver man udgangen en kort puls i sit program, når man laver en sluk alt. I tilfældet med LK dimmeren er det så et 24V output modul der skal bruges.
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
øøøeh ok' date=' og hvordan undersøger jeg det?Det er jo elektrikkeren, der har lavet det for mig[/quote']Angående om det er sådan at man laver sluk alt på de Eltako, skal vi nok lige have en af dem herinde som bruger dem, til tasterne.. Har lige prøvet at google lidt efter diagram, men blev egentlig ikke meget klogere. Kan det måske passe, at man laver en sluk af dæmperen ved at give 2 pulser efter hinanden? Du kan evt. prøve det ved at give 2 korte tryk på en af de knapper du bruger til at styre en dæmper med.
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Håber der er nogen der har erfaring med Eltako lysdæmpere somkan assistere mig.Blot for nemhedens skyld har jeg vedhæftet den installation jeg kørermed nu.Jeg har lysdæmperei.:Køkken/alrum - alle stederStue- spot A og BOverdækket terrassealtså ialt 7 stk.Disse skal kunne være med i en sluk alt funktion, der udløses ved at trykke på venstre knappe i bryggers ved bryggersdøren, og så slukker alle lysdæmpere samt almindelig lysudtag.NBHar lige lagtmærke til at elektrikkeren har lavet et lampeudtag i bryggerset som hedder noget med lysdæmper slukalt, som har en seperat udgang i IHC`en mon den skal have nogle udgange koblet på sig?Jeg ser frem til alt jeres hjælp, da dette virkelig driller mig.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
Har lige lagtmærke til at elektrikkeren har lavet et lampeudtag i bryggerset som hedder noget med lysdæmper slukalt' date=' som har en seperat udgang i IHC`en mon den skal have nogle udgange koblet på sig?Jeg ser frem til alt jeres hjælp, da dette virkelig driller mig.[/quote']Ja lampeudtaget er koblet på en udgang (4.08). Prøv at markere udgangen i Serviceview og skift mellem On/Off (brug mellemrumstangenten) for at se om den er forbundet til dine lysdæmpere.Hvis du kan slukke ved det, skal du bare have koblet dit sluk alt tryk i bryggerset over på FB 1.1.04.b. Følg med Power Up slukalt blokken og udgangen herfra tilbage på lampeudtaget.
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
Har lige lagtmærke til at elektrikkeren har lavet et lampeudtag i bryggerset som hedder noget med lysdæmper slukalt' date=' som har en seperat udgang i IHC`en mon den skal have nogle udgange koblet på sig?Jeg ser frem til alt jeres hjælp' date=' da dette virkelig driller mig.[/quote'']Ja lampeudtaget er koblet på en udgang (4.08). Prøv at markere udgangen i Serviceview og skift mellem On/Off (brug mellemrumstangenten) for at se om den er forbundet til dine lysdæmpere.Hvis du kan slukke ved det, skal du bare have koblet dit sluk alt tryk i bryggerset over på FB 1.1.04.b. Følg med Power Up slukalt blokken og udgangen herfra tilbage på lampeudtaget.
Den slukkede ved det,men kan ikke tænde igen.Det andet skal jeg simpelthen have skåret mere ud i pap,er ret ny indenfor ihc
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
Ok..Og de andre steder jeg ønsker det skal slukke' date=' der tager jeg også udgangen og føjer over i venstre kolonne?Hvornår vælger jeg puls on/off fremforudgangen??Hvis jeg nu gerne vil have at når jeg slukker alt, så tænder lyset i garagen - skal jeg så fører puls on over på udgangen i garagen?[/quote']Og hvorfor kan jeg ikke bruge 1.1.02e FB istedet,den mangler dog on/off puls men hedder jo slukalt, og det er fordi at den FB der hedder 1.1.04b jo er gammel og ikke den nyeste, den burde jo hedde 1.1.04c ikke?Og hvorfor har elektrikkeren samlet alle lysdæmperene i en udgang?, er det noget med de eltako lysdæmper at gøre? eller er det korrekt at gøre på den måde?
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
Ok..Og de andre steder jeg ønsker det skal slukke' date=' der tager jeg også udgangen og føjer over i venstre kolonne?Hvornår vælger jeg puls on/off fremforudgangen??Hvis jeg nu gerne vil have at når jeg slukker alt, så tænder lyset i garagen - skal jeg så fører puls on over på udgangen i garagen?[/quote']Jeps. Om du skal bruge (følg)udgangen eller On/Off puls afhænger af hvad der skal styres. Nogle FB trigges med en puls - de skal selvfølgelig have dette. (om det sker ved On eller Off på trykket bestemmer du selv) Andre FB følger indgangen og er on så længe indgange er det.Du kan derfor nemt lave den funktion at lyset i garagen tændes ved aktivering af sluk alt. Jeg ville nok trække en puls udgang over på tænd med timer. Så slukker det selv igen når du er kørt ;)
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
Og hvorfor kan jeg ikke bruge 1.1.02e FB istedet' date='den mangler dog on/off puls men hedder jo slukalt, og det er fordi at den FB der hedder 1.1.04b jo er gammel og ikke den nyeste, den burde jo hedde 1.1.04c ikke?[/quote']Du kan godt bruge 1.1.02e ,men der mangler du puls udgangen hvis der er noget der SKAL styres vha en puls.1.1.04c er den seneste version. Jeg referede bare til den du havde i dit program pt
Og hvorfor har elektrikkeren samlet alle lysdæmperene i en udgang?, er det noget med de eltako lysdæmper at gøre? eller er det korrekt at gøre på den måde?
Jeg kan kun gætte at det skyldes han har "sparet" på udgangene :whistle: Den korekte måde i min verden er en udgang til hver lysdæmper og så samle dem i softwaren (IHC Visual). Men elektrikkere har det oftest bedst med at lege med ledninger, istedet for PC´r :P
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
Ok..Og de andre steder jeg ønsker det skal slukke' date=' der tager jeg også udgangen og føjer over i venstre kolonne?Hvornår vælger jeg puls on/off fremforudgangen??Hvis jeg nu gerne vil have at når jeg slukker alt' date=' så tænder lyset i garagen - skal jeg så fører puls on over på udgangen i garagen?[/quote'']Jeps. Om du skal bruge (følg)udgangen eller On/Off puls afhænger af hvad der skal styres. Nogle FB trigges med en puls - de skal selvfølgelig have dette. (om det sker ved On eller Off på trykket bestemmer du selv) Andre FB følger indgangen og er on så længe indgange er det.Du kan derfor nemt lave den funktion at lyset i garagen tændes ved aktivering af sluk alt. Jeg ville nok trække en puls udgang over på tænd med timer. Så slukker det selv igen når du er kørt ;)
Jamen hvordan ved jeg hvad der trigges af puls og hvad der skal følge udgangen?Hvordan bestemmer jeg selv om det sker ved on eller off??Du skriver du vil trække en puls udgang over på tænd med timer? men tænd med timer er jo også i højre kolonne, så forstår jeg dig korrekt trækker man en puls udgang fra en funktionsblok til en anden funktionsbloks indgang? altsammen i højre kolonne, men jeg trækker det andet fra højre til venstre med lysdæmperene...hmm
Link til kommentar
Del på andre sites