Peter286 Skrevet October 9, 2011 Rapporter Share Skrevet October 9, 2011 Hej Jeg har fået installeret IHC i vores nybygget hus, hvilket må siges at være en fed oplevelse med alle de ting man kan ændre mv. :-)Men elektrikkeren har åbenbart ikke, selvom jeg forstod det på ham sådan, gjort at vores stikkontakter også kan styres af controlleren. Så når vi slukker alt på den wireless knap, der styrer det, slukkes kun alt det lys i loftet (altså spot mv) - Hvilket jeg ikke er helt tilfreds med, da vi jo også har enkelte lamper tilsluttet i stikkontakterne.Mit spørgsmål,kører så på, kan det slet ikke laves om nu? Og hvordan gøres det hvis det kan?Jeg kunne jo frygte at han har kørt det i serieforbindelse, og derfor er eneste udvej at skifte stikkontakterne til wireless, og på den måde styre dem. Men håber på at det bare er at splitte ledningerne op igen og eventuelt koble dem enkeltvis til i tavlen, således de får styring via IHC`en.Ydermere har han også lavet det udendørs lys (har 3 udendørs lamper, 1 ved hoveddøren, 2 ved garagen,dog er disse to fordelt med en på facade og en ved gavlen) således at den ved vores hoveddør kører alene og de to ved garagen kører sammen. Dog synes jeg det er underligt at de to ved garagen kører sammen, når den ene sidder i gavlen ved en garagedør, og ikke kan ses fra facaden, den ville vi gerne have haft kørt seperat, altså så de tre kørte seperat. Også her ønsker jeg at vide om der er en mulighed for dette nu hvor installationen faktisk er færdig.Han har faktisk også i soveværelset lavet det sådan at vores natlamper som er over sengen kører sammen med loftlyset, hvilket jo også må siges at være irriterende. ledningerne ved natlamperne kommer direkte ud af væggen, som det udendørslys, og der er derfor ikke plads til at sætte en stikkontakt i. Også her håber jeg på at det er muligt at splitte ledningerne op, og føre dem selvstændig ud i tavlen.Håber der en nogle kloge mennesker herinde, der både forstår mit lange indlæg, men også kan fortælle mig om det kan lade sig gøre.MVHPeter. upe 1 Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
michael1354922260 Besvaret October 9, 2011 Rapporter Share Besvaret October 9, 2011 Har du stillet spørgsmålene til din eletriker ?Normalt trækker man et 3x1,5mm2 kabel rundt i hulmuren til stikkontakter = en tilgang = sluk alle stikMan kan også trække et kabel fra loftudtaget til stik i væg = sluk stik sammen med loftJeg ville få ham til at fortælle hvordan han har trukket kablerne og få han til at svarer på dine spørgsmål... Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
TorbenSørensen Besvaret October 9, 2011 Rapporter Share Besvaret October 9, 2011 Hej Jeg har fået installeret IHC i vores nybygget hus' date=' hvilket må siges at være en fed oplevelse med alle de ting man kan ændre mv. :-)Men elektrikkeren har åbenbart ikke, selvom jeg forstod det på ham sådan, gjort at vores stikkontakter også kan styres af controlleren. Så når vi slukker alt på den wireless knap, der styrer det, slukkes kun alt det lys i loftet (altså spot mv) - Hvilket jeg ikke er helt tilfreds med, da vi jo også har enkelte lamper tilsluttet i stikkontakterne.Mit spørgsmål,kører så på, kan det slet ikke laves om nu? Og hvordan gøres det hvis det kan?Jeg kunne jo frygte at han har kørt det i serieforbindelse, og derfor er eneste udvej at skifte stikkontakterne til wireless, og på den måde styre dem. Men håber på at det bare er at splitte ledningerne op igen og eventuelt koble dem enkeltvis til i tavlen, således de får styring via IHC`en.Ydermere har han også lavet det udendørs lys (har 3 udendørs lamper, 1 ved hoveddøren, 2 ved garagen,dog er disse to fordelt med en på facade og en ved gavlen) således at den ved vores hoveddør kører alene og de to ved garagen kører sammen. Dog synes jeg det er underligt at de to ved garagen kører sammen, når den ene sidder i gavlen ved en garagedør, og ikke kan ses fra facaden, den ville vi gerne have haft kørt seperat, altså så de tre kørte seperat. Også her ønsker jeg at vide om der er en mulighed for dette nu hvor installationen faktisk er færdig.Han har faktisk også i soveværelset lavet det sådan at vores natlamper som er over sengen kører sammen med loftlyset, hvilket jo også må siges at være irriterende. ledningerne ved natlamperne kommer direkte ud af væggen, som det udendørslys, og der er derfor ikke plads til at sætte en stikkontakt i. Også her håber jeg på at det er muligt at splitte ledningerne op, og føre dem selvstændig ud i tavlen.Håber der en nogle kloge mennesker herinde, der både forstår mit lange indlæg, men også kan fortælle mig om det kan lade sig gøre.MVHPeter.[/quote']Hvor let det er at ændre, kommer helt an på hvordan elektrikeren har lavet det. Der er flere muligheder. Enten skal der både trækkes nye kabler/ledninger som skal monteres i tavlen (kræver muligvis flere output230 moduler). Det kan også være at der er ledninger nok med rundt i installationen, men at de skal monteres i tavlen (kræver muligvis flere output230 moduler). Der er jo også den mulighed, at der rent faktisk er taget højde for de ekstra tændinger, og at der kun skal ændres i programmet (dit program vil højst sandsynligt kunne afsløre om det er tilfældet). Det nemmeste er sikkert at høre elektrikeren om mulighederne. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Claus Frederiksen Besvaret October 9, 2011 Rapporter Share Besvaret October 9, 2011 Det kan kun lade sig gøre at svare på alle dine spørgsmål ved en fysisk inspektion af installationen, og som V8Camaro skriver, er det letteste nok at få den elektriker der har lavet det til at undersøge mulighederne. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Peter286 Besvaret October 9, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret October 9, 2011 Hej Jeg har fået installeret IHC i vores nybygget hus' date=' hvilket må siges at være en fed oplevelse med alle de ting man kan ændre mv. :-)Men elektrikkeren har åbenbart ikke' date=' selvom jeg forstod det på ham sådan, gjort at vores stikkontakter også kan styres af controlleren. Så når vi slukker alt på den wireless knap, der styrer det, slukkes kun alt det lys i loftet (altså spot mv) - Hvilket jeg ikke er helt tilfreds med, da vi jo også har enkelte lamper tilsluttet i stikkontakterne.Mit spørgsmål,kører så på, kan det slet ikke laves om nu? Og hvordan gøres det hvis det kan?Jeg kunne jo frygte at han har kørt det i serieforbindelse, og derfor er eneste udvej at skifte stikkontakterne til wireless, og på den måde styre dem. Men håber på at det bare er at splitte ledningerne op igen og eventuelt koble dem enkeltvis til i tavlen, således de får styring via IHC`en.Ydermere har han også lavet det udendørs lys (har 3 udendørs lamper, 1 ved hoveddøren, 2 ved garagen,dog er disse to fordelt med en på facade og en ved gavlen) således at den ved vores hoveddør kører alene og de to ved garagen kører sammen. Dog synes jeg det er underligt at de to ved garagen kører sammen, når den ene sidder i gavlen ved en garagedør, og ikke kan ses fra facaden, den ville vi gerne have haft kørt seperat, altså så de tre kørte seperat. Også her ønsker jeg at vide om der er en mulighed for dette nu hvor installationen faktisk er færdig.Han har faktisk også i soveværelset lavet det sådan at vores natlamper som er over sengen kører sammen med loftlyset, hvilket jo også må siges at være irriterende. ledningerne ved natlamperne kommer direkte ud af væggen, som det udendørslys, og der er derfor ikke plads til at sætte en stikkontakt i. Også her håber jeg på at det er muligt at splitte ledningerne op, og føre dem selvstændig ud i tavlen.Håber der en nogle kloge mennesker herinde, der både forstår mit lange indlæg, men også kan fortælle mig om det kan lade sig gøre.MVHPeter.[/quote'']Hvor let det er at ændre, kommer helt an på hvordan elektrikeren har lavet det. Der er flere muligheder. Enten skal der både trækkes nye kabler/ledninger som skal monteres i tavlen (kræver muligvis flere output230 moduler). Det kan også være at der er ledninger nok med rundt i installationen, men at de skal monteres i tavlen (kræver muligvis flere output230 moduler). Der er jo også den mulighed, at der rent faktisk er taget højde for de ekstra tændinger, og at der kun skal ændres i programmet (dit program vil højst sandsynligt kunne afsløre om det er tilfældet). Det nemmeste er sikkert at høre elektrikeren om mulighederne.Jeg vil også høre elektrikkeren, men ville bare være på forkant inden således jeg kunne svare ham på tiltale.Hvordan ser jeg om det bare er programmet der skal rettes til? Ser ud til at der en del datalinier, som ikke er kofigueret, men har det noget med det at gøre??Kunne en løsning ikke også være at bruge de wireless stikkontakter, der hvor det måtte være nødvendigt, ved godt det er den dyre løsning, men hvis det nu er den eneste, så må man jo spare sammen.Men er i ikke enige med mig i at det virker mærkeligt at loftlyset skal tænde sammen med natlamperne i soveværelset, for hvad er så ideen med natlamperne??? Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
TorbenSørensen Besvaret October 9, 2011 Rapporter Share Besvaret October 9, 2011 Jeg vil også høre elektrikkeren' date=' men ville bare være på forkant inden således jeg kunne svare ham på tiltale.Hvordan ser jeg om det bare er programmet der skal rettes til? Ser ud til at der en del datalinier, som ikke er kofigueret, men har det noget med det at gøre??Kunne en løsning ikke også være at bruge de wireless stikkontakter, der hvor det måtte være nødvendigt, ved godt det er den dyre løsning, men hvis det nu er den eneste, så må man jo spare sammen.Men er i ikke enige med mig i at det virker mærkeligt at loftlyset skal tænde sammen med natlamperne i soveværelset, for hvad er så ideen med natlamperne???[/quote']I programmet burde du kunne se om f.eks. sengelamperne er konfigureret med egen udgang, eller og der kun er 1 lampeudtag under soveværelse. Igen, det kommer helt an på hvordan elektrikeren har lavet det. Ellers kan du prøve at uploade programmet. Så kan det være vi bliver klogere.Hvis der bliver behov for noget wireless, kan du måske istedet sætte en wireless dimmer lampeudtag op, og bruge nuværende tænding fra loftet til sengelamperne, men det kræver så at der er forbindelse mellem sengelamper og udtag i loft. Selv ville jeg føre en tilgang fra tavlen til loftudtag i hvert rum (gerne 7x1,5), og derfra rundt til stikk. i det pågældende rum. Stue og køkken/alrum evt. 2 tilgange. Så er man rimelig godt dækket ind med tændinger og muligheder. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Peter286 Besvaret October 9, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret October 9, 2011 Jeg vil også høre elektrikkeren' date=' men ville bare være på forkant inden således jeg kunne svare ham på tiltale.Hvordan ser jeg om det bare er programmet der skal rettes til? Ser ud til at der en del datalinier' date=' som ikke er kofigueret, men har det noget med det at gøre??Kunne en løsning ikke også være at bruge de wireless stikkontakter, der hvor det måtte være nødvendigt, ved godt det er den dyre løsning, men hvis det nu er den eneste, så må man jo spare sammen.Men er i ikke enige med mig i at det virker mærkeligt at loftlyset skal tænde sammen med natlamperne i soveværelset, for hvad er så ideen med natlamperne???[/quote'']I programmet burde du kunne se om f.eks. sengelamperne er konfigureret med egen udgang, eller og der kun er 1 lampeudtag under soveværelse. Igen, det kommer helt an på hvordan elektrikeren har lavet det. Ellers kan du prøve at uploade programmet. Så kan det være vi bliver klogere.Hvis der bliver behov for noget wireless, kan du måske istedet sætte en wireless dimmer lampeudtag op, og bruge nuværende tænding fra loftet til sengelamperne, men det kræver så at der er forbindelse mellem sengelamper og udtag i loft. Selv ville jeg føre en tilgang fra tavlen til loftudtag i hvert rum (gerne 7x1,5), og derfra rundt til stikk. i det pågældende rum. Stue og køkken/alrum evt. 2 tilgange. Så er man rimelig godt dækket ind med tændinger og muligheder.Der er kun et lampeudtag under soveværelset. Så det er som jeg frygtede garanteret.Jeg forstår ikke helt din ide med at køre en indgang til hvert loftudtag og så videre derfra til stikkontakterne. Giver det ikke det samme at når loftlyset slukkes, så slukkesalle stikkontakter også?? Eller misforstår jeg noget??Har vedhæftet min fil.Mirabellehegnet.vis Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
TorbenSørensen Besvaret October 9, 2011 Rapporter Share Besvaret October 9, 2011 Der er kun et lampeudtag under soveværelset. Så det er som jeg frygtede garanteret.Jeg forstår ikke helt din ide med at køre en indgang til hvert loftudtag og så videre derfra til stikkontakterne. Giver det ikke det samme at når loftlyset slukkes' date=' så slukkesalle stikkontakter også?? Eller misforstår jeg noget??Har vedhæftet min fil.[/quote']Ja ud fra programmet, ser det ikke ud til at det er forberedt. Derfor kan der jo godt være ekstra ledninger med rundt i installationen, så det kan laves som ønsket.Det jeg mener med en tilgang til hvert rum, er at hvis man eksempelvis har en 7x1,5 i loftudtaget, og derfra kører ned i stikkontakterne i pågældende rum, har man mulighed for 4 tændinger fordelt på lampeudtag og stikkontakter i hvert rum. De 3 af ledningerne går til jordforbindelse, Nul og fast fase til stikk. som ikke ønskes styret. Det er min egen personlige mening, og sådan jeg ville lave det. Køkken/alrum og muligvis stue, ville jeg lave 2 tilgange. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts