Hop til indhold
  • 0

Funktionsblok 1.2.07.d

Morten1354922249
 Share

Spørgsmål

HejEr der en der kan hjælpe med at rette lidt i denne blok (1.2.07.d) således at pir kun er aktiv der er mørkt (indgang for skumringsrelæ).Ydermere har blokken en fejl (synes jeg). Hvis man selv regulere lyset til et niveau som man synes passer lige her og nu, og så pir'en ser en regulere den til pir'ens niveau, man kunne f.eks spærre pir'en i X antal minutter efter at man selv har reguleret lyset.

Link til kommentar
Del på andre sites

10 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0
HejEr der en der kan hjælpe med at rette lidt i denne blok (1.2.07.d) således at pir kun er aktiv der er mørkt (indgang for skumringsrelæ).Ydermere har blokken en fejl (synes jeg). Hvis man selv regulere lyset til et niveau som man synes passer lige her og nu' date=' og så pir'en ser en regulere den til pir'ens niveau, man kunne f.eks spærre pir'en i X antal minutter efter at man selv har reguleret lyset.[/quote']Har lige prøvet at rette lidt i funktionsblokken.. Den sidste nye hedder dog 1.2.07.eDer er lavet en ekstra indgang til skumringsrelæ, og PIR'en kan kun aktiveres når skumringsrelæ er ON. Det er måske lidt besværligt at lave et tilfredsstillende resultat ang. at PIR'en regulerer til andet lysniveau, da den giver en puls på memory niveau 1 hver gang den bliver aktiveret. Jeg har dog forsøgt at lave det sådan, at hver gang man ændrer lysniveauet via tryk, bliver det også gemt på memory niveau 1, så det hele tiden er det selvvalgte niveau PIR'en aktiverer. Spørgsmålet er så bare om det fungerer i praksis, men det må du jo lige afprøve. Jeg har nemlig ikke selv 1-10V modul i min installation.
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
HejEr der en der kan hjælpe med at rette lidt i denne blok (1.2.07.d) således at pir kun er aktiv der er mørkt (indgang for skumringsrelæ).Ydermere har blokken en fejl (synes jeg). Hvis man selv regulere lyset til et niveau som man synes passer lige her og nu' date=' og så pir'en ser en regulere den til pir'ens niveau, man kunne f.eks spærre pir'en i X antal minutter efter at man selv har reguleret lyset.[/quote']Det vil være nemt nok at programmere en spærring af mem 1 fra pir i x tid.Men så vil den til gengæld heller ikke kunne tænde på pir før tiden er udløbet, hvis du har slukket den på touch....
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Den virker som du beskriver. Jeg ville helst have at pir kalder memory 1, så når pir tænder lyset kan det være på et fast lavt niveau, men igen selvom skumringsrelæet er on skal jeg have mulighed for at skrue op hvis jeg vil det uden pir genkalder memory 1, dog må pir tiden godt slukke lyset.

HejEr der en der kan hjælpe med at rette lidt i denne blok (1.2.07.d) således at pir kun er aktiv der er mørkt (indgang for skumringsrelæ).Ydermere har blokken en fejl (synes jeg). Hvis man selv regulere lyset til et niveau som man synes passer lige her og nu' date=' og så pir'en ser en regulere den til pir'ens niveau' date=' man kunne f.eks spærre pir'en i X antal minutter efter at man selv har reguleret lyset.[/quote'']Har lige prøvet at rette lidt i funktionsblokken.. Den sidste nye hedder dog 1.2.07.eDer er lavet en ekstra indgang til skumringsrelæ, og PIR'en kan kun aktiveres når skumringsrelæ er ON. Det er måske lidt besværligt at lave et tilfredsstillende resultat ang. at PIR'en regulerer til andet lysniveau, da den giver en puls på memory niveau 1 hver gang den bliver aktiveret. Jeg har dog forsøgt at lave det sådan, at hver gang man ændrer lysniveauet via tryk, bliver det også gemt på memory niveau 1, så det hele tiden er det selvvalgte niveau PIR'en aktiverer. Spørgsmålet er så bare om det fungerer i praksis, men det må du jo lige afprøve. Jeg har nemlig ikke selv 1-10V modul i min installation.
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Det jeg har forsøgt at lave, er at hver gang du via tryk regulerer til et andet niveau, bliver det gemt på memory 1, så PIR'en hele tiden aktiverer det samme niveau som du sidst har reguleret til via tryk. Kan godt være at jeg lige skal ind og ændre lidt på nogle timere, og lave en kort spærring af PIR'en, hvis ikke det virker som jeg havde håbet på. :)Kan det setup bruges, HVIS jeg kan få det til at virke?

Den virker som du beskriver. Jeg ville helst have at pir kalder memory 1' date=' så når pir tænder lyset kan det være på et fast lavt niveau, men igen selvom skumringsrelæet er on skal jeg have mulighed for at skrue op hvis jeg vil det uden pir genkalder memory 1, dog må pir tiden godt slukke lyset.
HejEr der en der kan hjælpe med at rette lidt i denne blok (1.2.07.d) således at pir kun er aktiv der er mørkt (indgang for skumringsrelæ).Ydermere har blokken en fejl (synes jeg). Hvis man selv regulere lyset til et niveau som man synes passer lige her og nu' date=' og så pir'en ser en regulere den til pir'ens niveau' date=' man kunne f.eks spærre pir'en i X antal minutter efter at man selv har reguleret lyset.[/quote'']Har lige prøvet at rette lidt i funktionsblokken.. Den sidste nye hedder dog 1.2.07.eDer er lavet en ekstra indgang til skumringsrelæ, og PIR'en kan kun aktiveres når skumringsrelæ er ON. Det er måske lidt besværligt at lave et tilfredsstillende resultat ang. at PIR'en regulerer til andet lysniveau, da den giver en puls på memory niveau 1 hver gang den bliver aktiveret. Jeg har dog forsøgt at lave det sådan, at hver gang man ændrer lysniveauet via tryk, bliver det også gemt på memory niveau 1, så det hele tiden er det selvvalgte niveau PIR'en aktiverer. Spørgsmålet er så bare om det fungerer i praksis, men det må du jo lige afprøve. Jeg har nemlig ikke selv 1-10V modul i min installation.
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
HejEr der en der kan hjælpe med at rette lidt i denne blok (1.2.07.d) således at pir kun er aktiv der er mørkt (indgang for skumringsrelæ).Ydermere har blokken en fejl (synes jeg). Hvis man selv regulere lyset til et niveau som man synes passer lige her og nu' date=' og så pir'en ser en regulere den til pir'ens niveau' date=' man kunne f.eks spærre pir'en i X antal minutter efter at man selv har reguleret lyset.[/quote'']Det vil være nemt nok at programmere en spærring af mem 1 fra pir i x tid.Men så vil den til gengæld heller ikke kunne tænde på pir før tiden er udløbet, hvis du har slukket den på touch....
Jeg har rettet FB, så den fungerer som du ønsker.Men som sagt, hvis du slukker via touch, så kan PIR ikke tænde før tiden er udløbet...

1.2.7.emodify.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
Den virker som du beskriver. Jeg ville helst have at pir kalder memory 1' date=' så når pir tænder lyset kan det være på et fast lavt niveau, men igen selvom skumringsrelæet er on skal jeg have mulighed for at skrue op hvis jeg vil det uden pir genkalder memory 1, dog må pir tiden godt slukke lyset.[/quote']Tror egentlig problemet med den originale fb er, at det er meningen, eller at det i hvert fald er mest hensigtsmæssigt, at man kobler en solsensor på, til at styre lysniveauet alt efter lysniveauet i lokalet.Men nu TROR jeg dog alligevel, at jeg har lavet en løsning som fungerer tilfredsstillende, og løser problemet med at PIR'en ændrer lysniveauet, når du har ændret det via trykket. PIR'en bliver ikke bare blokeret af en timer, da den jo så stadig vil ændre niveauet til memory 1 når den timer er udløbet, selvom man stadig er i rummet.Jeg har lavet det sådan, at når du har reguleret lysniveau via trykket, virker PIR kun til at sætte timeren til sluk af lyset.Kun når lyset er slukket, eller stadig ikke reguleret via tryk, genkalder den dit memory 1.
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
Min aktiverer kun memory første gang. Det er pir der genstarter timer for deaktivering. Ligesom man også skubber tid for auto sluk foran sig ...Den vil derfor ikke genkalde memory hvis man er i rummet...
Ja det kan jeg godt se. Der er så det problem du selv nævner med at timeren skal løbe ud, hvis man slukker via tryk, før PIR'en virker igen. Det vil så være et endnu større problem, hvis det er i et lokale hvor man sidder stille, og man derfor sætter timeren noget højere, for ikke lyset skal slukke hele tiden. Der er også hvis du starter med at tænde via tryk f.eks. inden skumring går ON, så vil PIR'en sætte memory 1 næste gang den bliver aktiveret, selvom man så lige har reguleret via tryk.Som sagt er blokken nok mest egnet til at der er koblet en solsensor på til at styre niveauet.
Link til kommentar
Del på andre sites