Hop til indhold
  • 0

Fejlsøgning af IHC

Anders Mørk
 Share

Spørgsmål

Her forleden gik min IHC alarm amok og forsøgte igen og igen at ringe mig op for at fortælle at der var alarm i huset. Da jeg kom hjem fandt jeg ud af at det heldigvis ikke var tilfældet, men siden den gang har jeg ikke kunnet slå alarmen til igen. Problemet er nøjagtigt det samme som det der er beskrevet her:http://www.ezz.dk/254710-fejlsogning-ihc-systemDet er rent faktisk mig selv der havde problemet den gang. Jeg kan bare ikke huske om jeg sidste gang løste det ved at ændre på IHC-programmeringen eller om det var en hardwarefejl. I de mellemliggende 6 år har der faktisk ikke været problemer. Når jeg slutter IHC-programmet til controlleren og starter simuleringen kan jeg se at begge dørkontakter er ON når jeg forsøger at tilslutte alarmen. Alligevel hævder programmet i loggen at der er et problem med en magnetsløjfe eller noget i den stil, så hvordan kommer man lige videre med at debugge problemet?Venligst,Anders

Link til kommentar
Del på andre sites

13 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0
Her forleden gik min IHC alarm amok og forsøgte igen og igen at ringe mig op for at fortælle at der var alarm i huset. Da jeg kom hjem fandt jeg ud af at det heldigvis ikke var tilfældet' date=' men siden den gang har jeg ikke kunnet slå alarmen til igen. Problemet er nøjagtigt det samme som det der er beskrevet her:http://www.ezz.dk/254710-fejlsogning-ihc-systemDet er rent faktisk mig selv der havde problemet den gang. Jeg kan bare ikke huske om jeg sidste gang løste det ved at ændre på IHC-programmeringen eller om det var en hardwarefejl. I de mellemliggende 6 år har der faktisk ikke været problemer. Når jeg slutter IHC-programmet til controlleren og starter simuleringen kan jeg se at begge dørkontakter er ON når jeg forsøger at tilslutte alarmen. Alligevel hævder programmet i loggen at der er et problem med en magnetsløjfe eller noget i den stil, så hvordan kommer man lige videre med at debugge problemet?Venligst,Anders[/quote']Hvis du åbner installations simulering (F8), er "Tilkobling af alarm ok" under output så ON eller OFF? Prøv evt. lige at tage et screenshot af input og output i alarmblokken, og vedhæft billederne her.
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
Tilkobling af alarm ok er ON lige nu. Jeg vedlægger et billede af input og output.Venligst' date='Anders[/quote']Dine outputs står godt nok lidt underligt. Den røde diode i tastaturet må da lyse, som det er der?Prøv lige, i installationssimulering, at give "Styresignal fra enhed for til- frakobling af totalalarm" en puls, og se om du kan til- og frakoble alarmen på den måde. (marker den, og giv den en puls med mellemrumstasten).
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Det er det der er lidt underligt. Hverken den røde lysdiode i tastaturet lyser for at indikere at alarmen er slået til eller den røde lysdiode i teknikskabet (3.03) som indikerer at der har været alarm. Jeg har så eksperimenteret lidt mere nu og kan konstatere at når jeg forsøger at slå alarmen til sker der som før det at kodetasturet står lidt med tændt lys i både den røde og den grønne, hvorefter det går tilbage til den grønne. Men går jeg efterfølgende ind af døren og bryder magnetforbindelsen 'går' alarmen. Dvs. I simulationen kan man se at alarmgiverne skulle give lyd fra sig, men man kan ikke høre noget. Gør man så som du foreslår og sender en puls med mellemrumstasten slår alarmen godt nok fra og det samme sker hvis man indtaster koden på tastaturet. Så der er noget der virker eller ser ud til at virke. Umiddelbart virker det som om indgangene fungerer fint, mens udgangene kun fungerer i controllers 'virkelighed'.Kunne det eventuelt forklares ved at controlleren 'tror' den sætter noget i gang, men i virkeligheden ikke gør det? Dvs. udgangene i simulationen ser ud til at fungere korrekt, men ikke virkeligheden. Jeg har ikke på noget tidspunkt rørt ved hardwaren i systemet og jeg har svært ved at forestille mig at der kan være kommet fugt i teknikskabet. Kan controlleren være defekt? Hvis controlleren er defekt ville det så ikke være en ide at skifte den ud med den nye controller. Jeg går ud fra at der ikke er livsvarig garanti på de gamle controllere../Anders

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Jeg har vedlagt en simulationslog fra i morges. Som det ses af loggen sidder der en PIR i bryggers og en udenfor bryggers, så der logges en del før 9:58:12, hvor jeg forsøger at slå alarmen til, hvorefter den sætter lysdioden i kodetastaturet tilbage til grønt og åbenbart alligevel har slået alarmen til. Da jeg går tilbage ind i bryggers sætter controlleren alarmen igang, men alarmgiverne siger ingenting og mit modem ringer mig ikke op.Er der nogen der kan få noget fornuft ud af loggen? Hvad kan der være galt?./Anders

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
Det er det der er lidt underligt. Hverken den røde lysdiode i tastaturet lyser for at indikere at alarmen er slået til eller den røde lysdiode i teknikskabet (3.03) som indikerer at der har været alarm. Jeg har så eksperimenteret lidt mere nu og kan konstatere at når jeg forsøger at slå alarmen til sker der som før det at kodetasturet står lidt med tændt lys i både den røde og den grønne' date=' hvorefter det går tilbage til den grønne. Men går jeg efterfølgende ind af døren og bryder magnetforbindelsen 'går' alarmen. Dvs. I simulationen kan man se at alarmgiverne skulle give lyd fra sig, men man kan ikke høre noget. Gør man så som du foreslår og sender en puls med mellemrumstasten slår alarmen godt nok fra og det samme sker hvis man indtaster koden på tastaturet. Så der er noget der virker eller ser ud til at virke. Umiddelbart virker det som om indgangene fungerer fint, mens udgangene kun fungerer i controllers 'virkelighed'.Kunne det eventuelt forklares ved at controlleren 'tror' den sætter noget i gang, men i virkeligheden ikke gør det? Dvs. udgangene i simulationen ser ud til at fungere korrekt, men ikke virkeligheden. Jeg har ikke på noget tidspunkt rørt ved hardwaren i systemet og jeg har svært ved at forestille mig at der kan være kommet fugt i teknikskabet. Kan controlleren være defekt? Hvis controlleren er defekt ville det så ikke være en ide at skifte den ud med den nye controller. Jeg går ud fra at der ikke er livsvarig garanti på de gamle controllere../Anders[/quote']Hvis der er en hardwarefejl, tror jeg nærmere det er dit output24 modul der er defekt, og ikke controlleren, men det kræver at man måler på modulet for at konstatere det. Prøv lige manuelt at sætte dine udgange som på vedhæftede billede. Det er sådan de skal stå, når alarmen er frakoblet. Du markerer dem der står forkert, og holder ctrl nede mens du giver dem en puls med mellemrumstasten. Derefter prøver du lige igen om du kan tilkoble alarmen. Det med at begge dioder lyser, og derefter kun den grønne, gør den når man enten taster forkert kode, eller man f.eks prøver at koble alarmen til, når magnetkredsen er brudt.
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
Det har jeg så prøvet uden at det gjorde nogen forskel. Er det almindeligt at de her output 24 moduler dør efter kun 7 år? Jeg har tre af sådan nogle..../Anders
Nej det er ikke noget jeg har oplevet tit.. Tror jeg har skiftet et enkelt der er stået af.For at teste om det er modulet eller controlleren, kan man prøve at bytte det ud med et af de andre tilsvarende, for at se om problemet følger med. Det kunne måske også bare være en dårlig ledningsforbindelse til det output24 modul.
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

HejsaSå fik jeg elektrikeren på besøg og nu virker det hele igen. Det viste sig at være et problem med et af output24 modulerne. Da det blev skiftet virkede det hele igen. Det viste sig også at mit backup batteri er dødt, så spørgsmålet er lige hvor man finder sådan et henne? Elektrikeren havde ikke lige et på lager og han mente ikke der var noget i vejen for at jeg selv skiftede det.Jeg siger mange tak for hjælpen med fejlfindingen.Venligst,Anders

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Det må næsten være sådan en her jeg leder efter:http://www.lavprisvvs.dk/shop/ihc-control-alarm-246500p.htmlOg der var også lige noget info om den her:http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/98170_03.pdf./AndersPS! Google kan bedst lide at man kalder batteriet for en akkumulator for at den finder det der skal findes :-)

Link til kommentar
Del på andre sites