janpolsen Skrevet June 14, 2011 Rapporter Share Skrevet June 14, 2011 Nu har jeg endelig fået lavet et script til at holde øje med IHC controlleren og dens alarmstatus.Desværre så opdager jeg, at der kun er registreret 4 magnetkontakter (3 døre og en forbikoblerzone) i systemet, til trods for at vi har magnetkontakter på samtlige vinduer også.Åbner jeg f.eks. et vindue, så går "Magnetkontakt i hoveddør" på "off" :(Under output står "Alarm startet via" konstant til "Magnetkontakt terrasedør" til trods for at jeg har prøvet at udløse alarmen diverse andre steder . Ligeledes er alarmdatoen og -tidspunktet også "lidt" konstant. Den ændre sig ikke når jeg udløser en alarm, men datoen er dog lige nu sat til "2011-06-05", så et eller andet må have opdateret værdien.Hvordan ser det ud med "9.10 LK IHC Standard Tyverialarm"-funktionsblokken hos jer andre der har alarm med i pakken? Har I også kun 4 indgange til magnetkontakter eller er det os der er blevet taget godt og grundigt i r****? Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
TorbenSørensen Besvaret June 14, 2011 Rapporter Share Besvaret June 14, 2011 Nu har jeg endelig fået lavet et script til at holde øje med IHC controlleren og dens alarmstatus.Desværre så opdager jeg' date=' at der kun er registreret 4 magnetkontakter (3 døre og en forbikoblerzone) i systemet, til trods for at vi har magnetkontakter på samtlige vinduer også.Åbner jeg f.eks. et vindue, så går "Magnetkontakt i hoveddør" på "off" :(Under output står "Alarm startet via" konstant til "Magnetkontakt terrasedør" til trods for at jeg har prøvet at udløse alarmen diverse andre steder . Ligeledes er alarmdatoen og -tidspunktet også "lidt" konstant. Den ændre sig ikke når jeg udløser en alarm, men datoen er dog lige nu sat til "2011-06-05", så et eller andet må have opdateret værdien.Hvordan ser det ud med "9.10 LK IHC Standard Tyverialarm"-funktionsblokken hos jer andre der har alarm med i pakken? Har I også kun 4 indgange til magnetkontakter eller er det os der er blevet taget godt og grundigt i r****?[/quote']I Standard pakken med alarmpakken der hedder 230m2, er der "kun" magnetkontakter til hoveddør, terrassedør og bryggersdør. Der er desuden en indgang, der kan bruges til magnetkontakt i forbikoblerzone, hvis tastaturet sidder indendøre, så når I har fået monteret magnetkontakter i alle vinduer, er det ekstra udover Standard pakken. Jeg kan godt ændre funktionsblokken, så der er indgange til hver magnetkontakt i dine vinduer. Du skal dog være sikker på, at det er lavet sådan, at hver magnetkontakt har deres egen indgang, og at elektrikerne ikke "bare" har sat alle magneterne i serieforbindelse på 1 indgang.Edit: Har lige lavet blokken om, så der er 12 stk indgange til vinduesmagneter. Sig til, hvis der skal laves flere indgange, eller du vil have ændret teksten på indgangene til noget andet. janpolsen 1 Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Søren1354922216 Besvaret June 15, 2011 Rapporter Share Besvaret June 15, 2011 Hejsa.Jeg kunne godt bruge en til 20 vinduer, da der kommer magnetkontakter i alle vores døre og vinduer.Hvis du vil være så venlig.Mvh. Søren. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
janpolsen Besvaret June 15, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret June 15, 2011 I Standard pakken med alarmpakken der hedder 230m2' date=' er der "kun" magnetkontakter til hoveddør, terrassedør og bryggersdør. Der er desuden en indgang, der kan bruges til magnetkontakt i forbikoblerzone, hvis tastaturet sidder indendøre, så når I har fået monteret magnetkontakter i alle vinduer, er det ekstra udover Standard pakken.[/quote']Så er jeg mere rolig og det passer meget godt med at vi har fået sat ekstra magnetkontakter op og at det ligger ud over standardpakken.Jeg kan godt ændre funktionsblokken' date=' så der er indgange til hver magnetkontakt i dine vinduer. Du skal dog være sikker på, at det er lavet sådan, at hver magnetkontakt har deres egen indgang, og at elektrikerne ikke "bare" har sat alle magneterne i serieforbindelse på 1 indgang.[/quote']Her kommer så nok det største problem. Magnetkontakterne er installeret da huset blev bygget, så alle ledninger er trukket inde i muren. I tavlen er der selvfølgelig en masse ledninger, men jeg synes ikke jeg har nogen chance for at se om de kommer fra det ene eller det andet.Findes der nogen "nem" måde at teste om jeg blot har fået det hele serieforbundet eller om de rent faktisk er koblet op hver for sig?Bruges kontakterne på samme måde som andre enheder, dvs. at hver enkelt kontakt bliver koblet til en indgang i tavlen eller er de samlet i en anden styreenhed?Edit: Har lige lavet blokken om' date=' så der er 12 stk indgange til vinduesmagneter. Sig til, hvis der skal laves flere indgange, eller du vil have ændret teksten på indgangene til noget andet.[/quote']Din service fejler skam ikke noget . Jeg venter dog lige til med filen, sil jeg ved om jeg overhovedet kan bruge det. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
ihcbob Besvaret June 16, 2011 Rapporter Share Besvaret June 16, 2011 ...Her kommer så nok det største problem. Magnetkontakterne er installeret da huset blev bygget' date=' så alle ledninger er trukket inde i muren. I tavlen er der selvfølgelig en masse ledninger, men jeg synes ikke jeg har nogen chance for at se om de kommer fra det ene eller det andet.Findes der nogen "nem" måde at teste om jeg blot har fået det hele serieforbundet eller om de rent faktisk er koblet op hver for sig?[/quote']Den nemme er simpelthen at spørge elektrikeren.. Men kig i programmet. Så vil du nok hurtigt se, at der ikke er indgange for hvert vindue, da det vil gøre installationen dyrere.Nu har du så konstateret hvilke indgange der er brugt og kan efterfølgende følge ledningerne tilbage fra indgangen. Hvis de ikke er ført i serie forbindelse i tavlen, så ser det skidt ud for dig.Bruges kontakterne på samme måde som andre enheder' date=' dvs. at hver enkelt kontakt bliver koblet til en indgang i tavlen eller er de samlet i en anden styreenhed?...[/quote']De monteres som en almindelig kontakt.De kommer med 4 premonterede ledninger, hvoraf 2 er til kontakt funktion og 2 til sabotagekreds.Der kan ikke monteres i magnetkontakten, så ledningerne er helt sikkert samlet et sted. Kan være på loftet. Men de kan også bare være krympemuffe samlet i væggen. Og forlænget og måske samlet i tavlen. Sådan ville jeg selv gøre. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
TorbenSørensen Besvaret June 16, 2011 Rapporter Share Besvaret June 16, 2011 Som ihcbob er inde på, burde det være forholdsvis nemt at finde ud af, om de er seriefundet, hvis man kigger i programmet. Som han også siger, er de enten samlet nogle steder, evt. på loftet, eller de er forlænget og alle ført til tavlen. I begge tilfælde burde det derfor også være muligt at lave det om, hvis de viser sig at være serieforbundet. Det vil så kræve et ekstra input modul pr. 16 vinduesmagneter du har. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
TorbenSørensen Besvaret June 16, 2011 Rapporter Share Besvaret June 16, 2011 Hejsa.Jeg kunne godt bruge en til 20 vinduer' date=' da der kommer magnetkontakter i alle vores døre og vinduer.Hvis du vil være så venlig.Mvh. Søren.[/quote']Jeg kan godt prøve at kigge på det, men skal så vide hvilken funktionsblok du bruger til alarmen? Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
janpolsen Besvaret June 16, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret June 16, 2011 Jeg har skrevet til installatøren og de ér serieforbundet. Jeg mangler så bare at få at vide, om de er serieforbundet ude i væggene eller om det er et eller andet sted omkring tavlen/loftet, så det kan laves om.Er det overkill at bruge et input-modul på den slags eller har "man" bare alle vinduerne serieforbundet som standarden åbenbart er? Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
TorbenSørensen Besvaret June 16, 2011 Rapporter Share Besvaret June 16, 2011 Jeg har skrevet til installatøren og de ér serieforbundet. Jeg mangler så bare at få at vide' date=' om de er serieforbundet ude i væggene eller om det er et eller andet sted omkring tavlen/loftet, så det kan laves om.Er det overkill at bruge et input-modul på den slags eller har "man" bare alle vinduerne serieforbundet som standarden åbenbart er?[/quote']Det kommer helt an på hvad man vil med det. Personligt havde jeg valgt at give dem en indgang hver. Så er det muligt, f.eks. via touchskærm, i viewer osv., at se hviket vindue der er åbent, når du ikke lige kan slå alarmen til. Nu ved jeg ikke om du har ihc varmestyring, men her kan det også bruges til evt. at lukke for varmen i de rum man åbner vinduet. Det kan evt. også bruges til at slukke for genvex, hvis man åbner et vindue. Kun fantasien sætter grænserne. Hvis det derimod kun er til alarmen man bruger magneterne, og HVIS man er ligeglad med at man ikke kan se via programmet hvilke vinduer der er åbne, er det jo fint nok at de er serieforbundet. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
TorbenSørensen Besvaret June 17, 2011 Rapporter Share Besvaret June 17, 2011 Under output står "Alarm startet via" konstant til "Magnetkontakt terrasedør" til trods for at jeg har prøvet at udløse alarmen diverse andre steder . Ligeledes er alarmdatoen og -tidspunktet også "lidt" konstant. Den ændre sig ikke når jeg udløser en alarm' date=' men datoen er dog lige nu sat til "2011-06-05", så et eller andet må have opdateret værdien.[/quote']For at blokken kan logge den næste alarm-hændelse, skal du give indgangen "Reset af alarmlog" en puls. Du kan gøre det i serviceview ved at markere indgangen og trykke en gang på mellemrumstasten, eller evt. lave et virtuelt tryk i vieweren. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Søren1354922216 Besvaret June 19, 2011 Rapporter Share Besvaret June 19, 2011 Jeg ved endnu ikke lige hvilken blok at jeg bruger, da jeg ikke har lavet alarm delen endnu.Mvh. Søren. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
janpolsen Besvaret June 19, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret June 19, 2011 Vores magnetkontakter er heldigvis samlet inde i ved tavlen, så det skulle ikke være det store problem at ændre det til individuelle indgange.For at blokken kan logge den næste alarm-hændelse' date=' skal du give indgangen "Reset af alarmlog" en puls. Du kan gøre det i serviceview ved at markere indgangen og trykke en gang på mellemrumstasten, eller evt. lave et virtuelt tryk i vieweren.[/quote']Hhmm.. Så kan man undre sig lidt over hvorfor "Reset af alarmlog" ikke automatisk får en puls, når man kobler alarmen til. Mange tak for svarene og hjælpen i denne tråd . Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
TorbenSørensen Besvaret June 21, 2011 Rapporter Share Besvaret June 21, 2011 Hhmm.. Så kan man undre sig lidt over hvorfor "Reset af alarmlog" ikke automatisk får en puls' date=' når man kobler alarmen til. [/quote']Man kunne f.eks. også lave kort og langt tryk på statustrykket til alarmen, så et kort tryk reset'er indikeringen på trykket (dioder), og et langt tryk reset'er loggen. Hvis det var noget, har jeg lige rettet 9.10 LK IHC Standard Tyverialarm, så der nu er 20 indgange til vinduesmagneter. Jeg har dertil lavet en blok, der logger de sidste 5 alarmer, og den overskriver automatisk sig selv. Den virker KUN sammen med alarmblokken med de 20 vinduesmagneter. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
janpolsen Besvaret June 21, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret June 21, 2011 Jeg får mine magnetkontakter "splittet ud" i morgen og ændret programmeringen (af installatøren). Så må jeg vente og se, hvordan programmet ser ud derefter eller om der bliver behov for lidt trylleri fra din side :)Hele min idé med alarmloggen er, at hvis den ændre sig (dvs. en alarm er blevet udløst), så skal der sendes en email til mig med hvilken alarm der er tale om. En ting som desværre ikke er helt så simpelt som det lyder, da vi ikke kan bruge IHC alarm-modemet, men derimod en anden GSM-alarm, som blot får en puls i tilfælde af at den interne lydgiver starter.Med andre ord: Det var ikke helt tilfredsstillende, at køre på den jyske motorvej, med 3-4 timers kørsel foran sig og så modtage en SMS om, at der er gået en alarm i huset derhjemme . Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
TorbenSørensen Besvaret June 21, 2011 Rapporter Share Besvaret June 21, 2011 Ja det bliver da spændende at se hvordan de programmerer det. Det kan jo være de læser med herinde :laugh: Jeg har lavet alarmblokken, så den kan logge den næste hændelse, næste gang man slår alarmen til. Man behøver altså ikke resette loggen hver gang. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Søren1354922216 Besvaret June 22, 2011 Rapporter Share Besvaret June 22, 2011 Jeg takker for denne FB med 20 magnetkontakter.Mvh. Søren. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
janpolsen Besvaret June 23, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret June 23, 2011 Nu er løsningen lavet og det virker... men jeg er desværre ikke helt tilfreds .I stedet for at lave det som du, V8Camaro, har lavet det, med x antal magnetkontaktsæt i "roden" af "FB 9.10", så er der lavet en masse inputs (for alle vinduerne) der er koblet til den eksisterende "Magnetkontakt hoveddør".Derudover er der lavet to styk "FB 4.1.14 Log af 10 indgange", for at kunne dække alle kontakterne.Ikke en genial løsning og derudover virker det ikke helt optimalt med aflæsning af log'en.Såeh... Jeg vil gerne kigge lidt videre på din FB, men overvejer om ikke det vil være hurtigere at tilpasse den jeg allerede har, fremfor at overskrive alle settings med din og derefter rekonfigurere?Ggrrr... Hvorfor kan jeg ikke tilføje attachments? v1_12-9.10v1_12-4.1.14av1_12-4.1.14b Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
TorbenSørensen Besvaret June 23, 2011 Rapporter Share Besvaret June 23, 2011 Nu er løsningen lavet og det virker... men jeg er desværre ikke helt tilfreds .I stedet for at lave det som du' date=' V8Camaro, har lavet det, med x antal magnetkontaktsæt i "roden" af "FB 9.10", så er der lavet en masse inputs (for alle vinduerne) der er koblet til den eksisterende "Magnetkontakt hoveddør".Derudover er der lavet to styk "FB 4.1.14 Log af 10 indgange", for at kunne dække alle kontakterne.Ikke en genial løsning og derudover virker det ikke helt optimalt med aflæsning af log'en.Såeh... Jeg vil gerne kigge lidt videre på din FB, men overvejer om ikke det vil være hurtigere at tilpasse den jeg allerede har, fremfor at overskrive alle settings med din og derefter rekonfigurere?Ggrrr... Hvorfor kan jeg ikke tilføje attachments? v1_12-9.10v1_12-4.1.14av1_12-4.1.14bPrøv at sætte de blokke jeg har vedhæftet ind i programmet under den 9.10 du har i forvejen. Så trækker du bare indgange og udgange fra den eksisterende blok, og ned på de samme ind- og udgange i den jeg har rettet. Så flytter du derefter dine vinduesmagneter ind i samme blok og sletter de blokke du ikke bruger mere, og så burde det køre. Husk at vælge pakke 230 m2 under indstillinger. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
janpolsen Besvaret June 23, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret June 23, 2011 ... og hvad er den nemme måde hvorpå man kan "merge" noget ind i et andet projekt? Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
TorbenSørensen Besvaret June 23, 2011 Rapporter Share Besvaret June 23, 2011 ... og hvad er den nemme måde hvorpå man kan "merge" noget ind i et andet projekt?Hvad mener du? Er det hvordan du sætter funktionsblokkene ind i dit program? Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
janpolsen Besvaret June 23, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret June 23, 2011 Lige nu har jeg:Alarm- 9.10- 4.1.14- 4.1.14... og du skriver jeg skal sætte noget ind under min 9.10'er. Eller misforstår jeg dig? Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
TorbenSørensen Besvaret June 23, 2011 Rapporter Share Besvaret June 23, 2011 Ja, så misforstår du det nok lidt. Start med at downloade det sidste program jeg har postet her i tråden. I det program er der 2 funktionsblokke som du hver især højreklikker på, og vælger gem (ligges under functionBlocks). Så åbner du dit eget program i visual, og sætter de 2 blokke du lige har gemt, ind under Alarm. Der ligger din egen 9.10 i forvejen. Så tager du og trækker ind- og udgange fra den eksisterende blok, ned i den tilrettede med 20 vinduesmagneter, på de ind- udgange der tilsvarer den gamle. Derefter finder du de indgange til magneterne, som elektrikeren har lavet, og sætter dem ind i den tilrettede blok (vinduesmagnet 1-20). Den anden blok jeg har lavet, er for at du altid kan se de sidste 5 alarmhændelser. Her trækker du "Alarm startet via" fra blokken med de 20 magneter, ned på "Alarm startet via" i Log af tyverialarm. Når det er gjort, sletter du den gamle 9.10, og de funktionsblokke som elektrikeren har brugt til dine magneter.. Håber du forstår. :)Ellers må du lige sige til. Så kan jeg godt gøre det, hvis du sender dit program. janpolsen 1 Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
janpolsen Besvaret June 24, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret June 24, 2011 Aaaahhh... Nu er jeg med... Det jeg manglede noget info om er, at jeg første skulle loade din .vis-fil, dernæst gemme de enkelte blokke som .ifb og til sidst indsætte dem i mit eksisterende projekt .Jeg kigger på det og vender tilbage når jeg støder på problemer . Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
janpolsen Besvaret June 24, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret June 24, 2011 Nu har jeg fået flyttet alt, men det ser ud til, at jeg mangler en "Input->Statusafstil" i din.Har du bevidst fjernet den eller? Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
TorbenSørensen Besvaret June 24, 2011 Rapporter Share Besvaret June 24, 2011 . Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts