R T Skrevet April 27, 2011 Rapporter Share Skrevet April 27, 2011 Hej,Jeg mangler lidt forståelse mht. brugen af funktionsblokke, deres navngivning og brugen af scenarier.Jeg har lavet et lille miniprojekt (vedhæftet), og jeg vil meget gerne høre, om de funktioner, jeg har lavet og navngivningen er i orden og best practice...Ville I have gjort det anderledes og have bygget det anderledes op og hvordan ville I have navngivet funktionsblokkene?:woohoo: Projektet bør gøre følgende:Tryk ø.v.: Kip spisebordslampeTryk ø.h.: Kip standerlampeTryk n.v.: Kip stikkontaktKort tryk n.h.: Slukker alt i rum 1Langt tryk n.h.: Tænder alt i rum 1Det ville være fedt, hvis I vil byde ind med, hvordan man mest simpelt og korrekt sikrer de ønskede funktioner og samtidig bevarer et godt overblik over funktionsblokkene. Der er sikkert flere vinkler og meninger, og dem er jeg meget interesseret i at høre... :-)screendumps.zip Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
R T Besvaret April 27, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 27, 2011 Forresten...Et lille tillægsspørgsmål:Ville I have en "Generelt"-placering ligesom i mit eksempel og benytte denne til funktioner, der ikke relaterer sig til et enkelt rum. F.eks.sluk alt lys i hele huset, blink med alt lys ved alarm osv.?:-) RT Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars Jacobsen Besvaret April 28, 2011 Rapporter Share Besvaret April 28, 2011 Projektet ser umiddelbart fint ud i mine øjne. Som du selv er inde på er der mange muligheder og logik er ligesom lidt subjektiv ;-)mht fælle/generelle funktioner kan du lave en ny lokalitet og f.eks. samle alarm ting under et, udelys under en anden, osv.Generelt så prøv at kikke lidt i nogle af de vedhæftede projekter herinde for inspiration. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
R T Besvaret April 28, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 28, 2011 Hej Lars.Tusind tak for dit svar. Det er godt at høre, at jeg har grebet det nogenlunde rigtigt an.Jeg tager et kig på nogle af de projekter, der ligger herinde.Hvis andre har nogle kommentarer, så skriv endelig.:-) Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Allan Nissen Besvaret April 29, 2011 Rapporter Share Besvaret April 29, 2011 I hver FB, højreklik på indgang for tryk og vælg Egenskaber. Udfylder du "Tekst til funktionsdokumentation" så vil det fremgå af dokumentationen du printer ud, hvad trykket bruges til.Personligt bruger jeg udelukkende NH til sluk alt, intet andet. Men det er jo et spørgsmål om hvad man selv finder logisk (og logik kan i dette tilfælde være et vidt begreb).Mht. navngivning af FB'er, så synes jeg at "4.1.16. Sluk alt - Fremkald Scenarie (tænd alt i rum 1)" er for langt og skriver derfor (f.eks) "4.1.16. Tænd alt i rum 1". Så har man stadig FB-nummer og version, for nem identifikation af funktionen. Igen, hver sin smag.Og så mangler du at udfylde lednings farve, kabel type og nummer osv. på alle komponenterne. Men går ud fra det bare er en prøve du har lavet.Mht. forskellige lokationer, så kan man sætte en sluk alt blok i hver lokation, som aktiveres af en evt. lokal sluk alt rum, samt en generel sluk alt ude/nat blok. Nøjagtig som du foreslår i din anden post. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
R T Besvaret April 29, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 29, 2011 Hej Allan.Tak for dit input...Jeg kan godt lide dit forslag til navngivningen, så man bibeholder funktionsblok-id'erne og samtidig får meget mere overskuelighed. Det vil jeg helt sikkert gøre fremover.Jeg har, ligesom du, tænkt mig at lave sluk alt på NH. Jeg vil have sluk alt i rummet ved kort tryk på NH og sluk hele hytten ved langt tryk på NH.I mit egentlige projekt er alt udfyldt mht. ledningsfarver, trykplaceringer, moduler osv. :-)Endnu en gang tak for input til såvel navngivning som placering af de forskellige blokke.:-) RT Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts