Hop til indhold
  • 0

Spots i isolering


Allan Nissen
 Share

Spørgsmål

HejHvis man monterer disse spots med LED pære direkte i isoleringen, hvad er så kravet til kablingen?Jeg er med på at med halogen pærer så skal der bruges det rigtige varmebestandige kabel.Gælder det samme når det er LED pærer, eller kan man nøjes med det lidt billigere gummikabel?Der skal 8 spots op og der skal sløjfes i mellem, så kommer ikke uden om at det skal være 3x1,5.Allan

Link til kommentar
Del på andre sites

17 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
Der skal altid vælges kabeltype efter hvad armaturet er godkendt til af lyskilde' date=' så hvis det f.eks er godkendt til 35W, så skal der anvendes downlight kabel eller lignede der er godkendt til 90grader.[/quote'] Bare lige en tanke:Hvad nu hvis man fjerner klistermærket med max 35W og erstatter det med et nyt, hvor man skriver max 3,6W?Det er måske lidt opfindsomt, men kan vel sidestilles lidt med at man bruger en 16A gr.afbr. Sætter 10A sikring i, og laver en dymo med max 10A...
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Der skal altid vælges kabeltype efter hvad armaturet er godkendt til af lyskilde' date=' så hvis det f.eks er godkendt til 35W' date=' så skal der anvendes downlight kabel eller lignede der er godkendt til 90grader.[/quote''] Bare lige en tanke:Hvad nu hvis man fjerner klistermærket med max 35W og erstatter det med et nyt, hvor man skriver max 3,6W?Det er måske lidt opfindsomt, men kan vel sidestilles lidt med at man bruger en 16A gr.afbr. Sætter 10A sikring i, og laver en dymo med max 10A...
Dit sidst nævnte eksempel må man ikke, og jeg er ret sikker på at godkendelsen bortfalder på lampen hvis man ændre op de oplysninger der er skrevet på den.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Man må ikke lave om på lamperne, herunder mærkningen. I så fald bliver man selv "producent" og hænger på ansvaret, hvis uheldet er ude...Mht. Til kabling: det er helt korrekt at sløjfning mellem spotsne, bliver til fast installation. Dette medfører 1,5mm2 evt H05-VVF.Denne ledning er via en meddelelse fra SIK, godkendt til brug ved alle typer spots.... Altså er det ikke nødvendigt med silikoneledning osv.Gik lidt stærkt, men håber det gjorde nytte :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Dit sidst nævnte eksempel må man ikke' date=' og jeg er ret sikker på at godkendelsen bortfalder på lampen hvis man ændre op de oplysninger der er skrevet på den.[/quote']Hmmmmm. :huh: Jeg er lidt tilbøjelig til at ville acceptere ihcbob´s løsning. Det svarer jo egentlig til at man montere en 63A godkendt Tytan afbryder og så kun montere 35A sikringer i den fordi kablingen/installationen kun er forsynet via et 6mm2. Her mærker man jo også op med max. A.Så at "nedgradere" en installationen ved at bruger "overdeminsioneret" materiel er vel OK Man kan selvfølgelig ikke undgå at en bruger efterfølgende kommer f.eks. en 50W pære i den pågældende lampe, (uanset max. mærkning) som så vil udvikle for meget varme ifht hvad lampe/kablingen er beregnet/godkendt til. Men det kan man vel klare med en passende lille sikring i forsyningen dertil. Så rent strømmæssigt er der vel ingen problemer. Men der kan dog være der er et afsnit i SB der beskriver noget om krav til kablingens fysiske/termiske egenskaber ved lige netop denne type af installation, uagtet lampens effekt/strømforbrug.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Dit sidst nævnte eksempel må man ikke' date=' og jeg er ret sikker på at godkendelsen bortfalder på lampen hvis man ændre op de oplysninger der er skrevet på den.[/quote']Hmmmmm. :huh: Jeg er lidt tilbøjelig til at ville acceptere ihcbob´s løsning. Det svarer jo egentlig til at man montere en 63A godkendt Tytan afbryder og så kun montere 35A sikringer i den fordi kablingen/installationen kun er forsynet via et 6mm2. Her mærker man jo også op med max. A.Så at "nedgradere" en installationen ved at bruger "overdeminsioneret" materiel er vel OK Man kan selvfølgelig ikke undgå at en bruger efterfølgende kommer f.eks. en 50W pære i den pågældende lampe' date=' (uanset max. mærkning) som så vil udvikle for meget varme ifht hvad lampe/kablingen er beregnet/godkendt til. Men det kan man vel klare med en passende lille sikring i forsyningen dertil. Så rent strømmæssigt er der vel ingen problemer. Men der kan dog være der er et afsnit i SB der beskriver noget om krav til kablingens fysiske/termiske egenskaber ved lige netop denne type af installation, uagtet lampens effekt/strømforbrug.[/quote']Du kan sagtens montere en Tytan gruppeafbryder som er godkendt til 63A, men du må ikke sætte skuffer i den som er beregnet til 63A sikringer og så mærke den med max 35A, der skal monteres skuffer til 35A.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Plus at når du mærker den op med max 35A er det fordi kablet i afgangs klemmen ikke er bergenet til mere... Det er altid det sikr. elementet skal mærkes op efter...Og du bliver ikke gjort til producent af sikr. elementet så længe du bruger de skuffer der er beregnet til den..Vil sku sige det med at mærke lamperne op er lidt en lorte løsning..., i så fald ihvertfald sætte en finsikring imellem så man ikke kan skifte til alm. halogen pærer ved et uheld..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Du kan sagtens montere en Tytan gruppeafbryder som er godkendt til 63A' date=' men du må ikke sætte skuffer i den som er beregnet til 63A sikringer og så mærke den med max 35A, der skal monteres skuffer til 35A. [/quote']Godt vi er enige om det :cheer: Men desværre er der jo ikke forskel på fatningsstørelsen efter effekt/strømstyrke, så der er ikke umiddelbart nogen mulighed for at forhindre overbelastning, vha fysisk begrænsning. Det kunne så muligvis klares vha mærkningen og en forsikring, som foreslået.
...' date=' i så fald ihvertfald sætte en finsikring imellem så man ikke kan skifte til alm. halogen pærer ved et uheld..[/quote']Nemlig det er også det jeg mener.Men tilbage til selve problemstillingen om det med kravet til selve kables beskaffenhed når det placeres direkte "i isoleringen" med dårligere forhold end de "mindre gode varmeafledningsforhold " som SB omtaler. Er der nogen der har en reference til det ?Hvis der direkte er et krav er det jo ikke nok blot at mærke op og sikre sig ud af det.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det skrev Allan også i det første indlæg, så det er han helt med på.Spørgsmålet var om han kunne nøjes med kabel der kun er godkendt til 40gr. eller om han skulle bruge det der var godkendt til 90 gr. Umiddelbart er svaret nej der skal anvendes 90 gr. kabel som Morten skrev. Men hvis det på nogen måde var muligt at begrænse strømmen (og dermed varmeudviklingen) var der måske en mulighed for at anvende 40 gr. eller alm. 55 gr. kabel.Og hvor/hvordan finder man ud af hvad lampen er godkent til ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Producentens anvisninger skal altid overholdes for lovligt at installere et armatur. Hvis producenten har beskrevet at det er ok, at anvende alm. kabel ved LED-lyskilder er det ok. Hvis ikke, bruger man 90 graders kabel, som beskrevet. Armaturer er typisk lavet efter europæiske eller internationale standarder, producenten laver en erklæring på at armaturet overholder de pågældende standarder. Hvis man selv vil ændre på mærkning eller montagevejledning (og gøre sig til producent) skal man sikre sig at de på armaturet mærkede standarder fortsat er opfyldt og herefter udfylde en erklæring som armaturproducent. Det skal selvfølgelig dokumenteres at armaturet opfylder standarderne. Heriblandt påvise at ledningstemperaturen ikke overstiger det i monteringsvejledningen beskrevede kabels mærketemperatur. Konklusionen må være at man skal købe de armaturer, som er beregnet til den installation, som man påtænker at lave. For lige at slå fast indeholder SB ingen informationer om hvordan et elektriske komponenter skal produceres, blot at de skal installeres efter producentens anvisninger.I eksemplet med Tytan afbryderen, er det jo en anden sag, da produktet er beregnet til at installere med f. eks. 25 A sikringer jvf. producenten. Her gør man sig ikke til producent, da produktet installeres iht. producentens anvisninger.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej LarsDet er ikke korrekt det du skriver, Man skal skifte de små plastic stykker i gruppeafbryderen se ill. unavngivet-5814b87ff17e5ae61917c44bd2efab80.zipNemlig det er også det jeg mener.Men tilbage til selve problemstillingen om det med kravet til selve kables beskaffenhed når det placeres direkte "i isoleringen" med dårligere forhold end de "mindre gode varmeafledningsforhold " som SB omtaler. Er der nogen der har en reference til det ?Hvis der direkte er et krav er det jo ikke nok blot at mærke op og sikre sig ud af det.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja OK så :blush: Som Guesz også skrev så er der med Tytan afbryderen tale om et produkt der er fremstillet/beregnet til flere forskellige anvendelsesmuligheder. Min første indskydelse/tanke var også mest den at selvom et produkt er godkendt/beregnet til en max. værdi er det jo ikke altid tale om at det så absolut SKAL anvendes med max. værdi. Det er OK at anvende produktet til mindre værdier da der jo er tale om en max. værdi og ikke en absolut værdi.Så lige mht til lampen/spots er der nok ikke umiddelbart nogen nem løsning. Og igen som Guesz skriver "Konklusionen må være at man skal købe de armaturer, som er beregnet til den installation, som man påtænker at lave" er vi tilbage til Allans dilemma ;) Hvilken Lamper/ledninger SKAL så anvendes hvis/når man kun vil montere LED spots ? For lige at komme svaret "Man skal anvende 90 gr. silikone kabel" i forkøbet (som formentlig er det korrekte svar). Hvor lang skal kablet så være ? Er 10 cm nok eller skal det være flere meter ? eller er der en bestemt afstand/radius fra armaturet ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
kan være denne kan give lidt svar http://www.sik.dk/Global/Publikationer/Artikler/OEvrige-artikler/2006/Bedre-lavvoltlysinstallationerog lidt herhttp://cubus-adsl.dk/elteknik/cases/el_og_gds.php
jeg ville altid bruge downlight kabel til spot, hvis jeg har sat LED i og kunden pludseligt skifter mening og sætte halogen i, så er installationen i længere tilstrækkelig.jeg går altid ud fra "worst case" når man kan lave noget, så gør det ordenligt førte gang ;-)
Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok