Simon1354922276 Skrevet February 16, 2011 Rapporter Share Skrevet February 16, 2011 Hej alleNogen der kan hjælpe her... (Det er længe, længe siden jeg har lavet ihc)Jeg er ved at lave lister over, hvilke komponenter, jeg skal bruge til mit ihc.(Jeg har kigget rundt, men kan ikke finde de svar jeg søger - undskyld hvis der er spurgt før (link gerne til tråden))Jeg er i tvivl om følgende:1. Skal jeg vælge optisk eller termisk/optisk brandalarm inde i mit hus? 2. Er LK røgalarmer pæne og iorden?3. Findes der evt. nogen brandalarmer, der kan sænkes ind i en pl-dåse?4. Jeg havde egentlig tiltænkt en lydgiver for alarm i alle værelser, er det for meget? skal jeg nøjes med en på gange/entre/alrum5. Er 5E kabel ok til tryk osv?6. Jeg kan se en lang tråd om gulvvarme + termostater,, men virker LKs model som den skal + skal man også montere gulvføleren eller er den ligegyldig?7. Hvis mine cirkulationspumper skal køre over IHC, bør jeg så sætte en kontaktor på udgangen?8. Jeg havde tiltænkt en tavle (UG24) til input + en til output + en til gruppeafbr. Hvor er det smartest at have strømforsyningen samt controlleren?Jeg kan godt læse LKs vejledninger men søger lidt udover dem.. På forhånd tak.. (Der skal nok komme flere spørgsmål) Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars Jacobsen Besvaret February 17, 2011 Rapporter Share Besvaret February 17, 2011 1. Skal jeg vælge optisk eller termisk/optisk brandalarm inde i mit hus?Det kommer an på om du kun vil detekterer røg eller både røg og varme.2. Er LK røgalarmer pæne og iorden?Pæne, er nok mest et spørgsmål om smag. Iorden, Ja, de virker ihverttilffælde.3. Findes der evt. nogen brandalarmer, der kan sænkes ind i en pl-dåse?Ikke mig bekendt, men JO-EL laver noget meget små: http://ms.joel.snb.leon.se/Downloads/DK/PDF/Katalog%20januar%202011/DK.Kap13.pdfDe er dog ikke beregnet til IHC.4. Jeg havde egentlig tiltænkt en lydgiver for alarm i alle værelser, er det for meget? skal jeg nøjes med en på gange/entre/alrum ?I alm. priovat byggeri skal der vist bare være en røgalearm, ud for hvert soverum. Men det kan da være smart at have båden en alarm og lydgiver i hvert rum. Den kan jo også bruges til at signalere andre ting med. (post, ringeklokke mv)5. Er 5E kabel ok til tryk osv?Ja til tryk via 3/24mA moduler, men vær opmærksom til kravet omkring nærføring. Det er ikke umiddelbart lovligt at anvende til kabling direkte på strømforsyningen og mellem moduler uden forsikring, da tværsnittet ikke er stort nok. Søg i forummet på indlæg omkring dette. 6. Jeg kan se en lang tråd om gulvvarme + termostater,, men virker LKs model som den skal + skal man også montere gulvføleren eller er den ligegyldig?Ja den virker. det gør Klaus zigsa´´s også. Den koster c.a det halve. Du kan også få en Norsk med Display til ca. kr. 1000,-. Hvis du har mulighed for gulvføleren så øger det komforten og giver en mere stabil varme. Gulvvarmen kan styres mere præsist. LK´s svarmestyrings applikation (samling af FB) er meget avanceret og velgennemtænkt.7. Hvis mine cirkulationspumper skal køre over IHC, bør jeg så sætte en kontaktor på udgangen?Ikke nødvendig, med mindre den bruger over 10A. Og det burde den ikke.8. Jeg havde tiltænkt en tavle (UG24) til input + en til output + en til gruppeafbr. Hvor er det smartest at have strømforsyningen samt controlleren?I en af lavspændingstavlerne. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Simon1354922276 Besvaret February 17, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret February 17, 2011 Tak for svarene, det er altid rart med nogle input... Jeg har lige følgende supplerende spørgsmål/oplysninger1. Skal jeg vælge optisk eller termisk/optisk brandalarm inde i mit hus?>Det kommer an på om du kun vil detekterer røg eller både røg og varme.>>ja, men hvad vil jeg helst? hvad er fordelen/ulempen?? 5. Er 5E kabel ok til tryk osv?>Ja til tryk via 3/24mA moduler, men vær opmærksom til kravet omkring nærføring. Det er ikke umiddelbart lovligt at anvende til kabling direkte på strømforsyningen og mellem moduler uden forsikring, da tværsnittet ikke er stort nok. Søg i forummet på indlæg omkring dette. >>Kan ikke finde noget.. nogen der har et link? 7. Hvis mine cirkulationspumper skal køre over IHC, bør jeg så sætte en kontaktor på udgangen?>Ikke nødvendig, med mindre den bruger over 10A. Og det burde den ikke.>>ok,men jeg tænkte ved AC 3 er det oplyst til 690VA men holder den til det??9. Da jeg skal have gulvvarmen til at køre over outputmodulerne, kunne man så med fordel vælge 24V motorventiler og så vælge at parallelforbinde to strømforsyninger. Eller ville i vælge 230V ventiler? Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Claus Frederiksen Besvaret February 17, 2011 Rapporter Share Besvaret February 17, 2011 Jeg er enig i mange af Lars's besvarelser - der er dog et par enkelte jeg godt vil knytte et par kommentarer til.1) Citat fra LK's online katalog vedr. optisk/termisk: Røgsensoren benyttes i særligt forurenede miljøer (garager og værksteder), hvor udstødning og dampe forekommer.Dvs. i en almindeligt bolig er den optiske det bedste valg. En optisk/termisk reagerer først når både luften er uklar (optisk del) og luften bliver varm (termisk del). Dvs. at en optisk reagerer hurtigere end en optisk/termisk.2) LK's detektorer er ikke helt hvide, men meget let lysegrå. Derfor plejer normalt at anvende denne detektor sammen med denne relæsokkel fra Alarmsystem. Den er rigtig hvid, pænere (synes jeg) og lidt mindre. Den kan ikke forsænkes i en PL-dåse, men kan godt monteres ovenpå en.5)Ja, hvis tværsnittet er 0,6mm (bemærk mm og ikke mm2) eller større, eller du forsikrer efter kablets tværsnit. Jeg er ikke enig med Lars i at du må bruge det til 24/3 input modul, da det ville kræve at der er indbygget kortslutnings- og overbelastningsbeskyttelse i modulet, og det er der mig bekendt ikke. I vejledningen til input 24/3 modulet er der også beskrevet de generelle krav fra LK, som er som følger. Hvis du bruger en 72W strømforsyning (som har beskyttelsen) skal du bruge 0,6mm kabel eller større, ellers skal du have en ekstra sikring ind. Det behøves dog ikke at være LK's kabel.Emnet har været diskuteret mange gange før, bland andet her:http://www.ihc-user.dk/forum/generelle-sporgsmal/8379-forsyningskabel-til-undertavle?limit=10&start=108) Til Lars: I elbranchen er alt under 1000V vekselstrøm defineret som lavspænding ;-)Jeg ville placere controlleren sammen med input modulerne, og strømforsyning sammmen med output modulerne. Så undgår du helt at få 220V ind i input-tavlen, derved behøves dine 24V kabler ikke at være isoleret for 220V, og så kan du vælge en anden(læs: billigere!) type kabel end LK's til tryk osv. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Claus Frederiksen Besvaret February 17, 2011 Rapporter Share Besvaret February 17, 2011 Tak for svarene' date=' det er altid rart med nogle input... Jeg har lige følgende supplerende spørgsmål/oplysninger7. Hvis mine cirkulationspumper skal køre over IHC, bør jeg så sætte en kontaktor på udgangen?>Ikke nødvendig, med mindre den bruger over 10A. Og det burde den ikke.>>ok,men jeg tænkte ved AC 3 er det oplyst til 690VA men holder den til det??[/quote']Med mindre du har en mega cirkulationspumpe, er det ingen problem. Hvis det er en ny pumpe, f.eks. en Grundfos Alpha 2, bruger den maks 45W.9. Da jeg skal have gulvvarmen til at køre over outputmodulerne, kunne man så med fordel vælge 24V motorventiler og så vælge at parallelforbinde to strømforsyninger. Eller ville i vælge 230V ventiler?Jeg ville vælge 230V ventiler for at undgå at belaste 24V kredsen. Hvis du vælger 24V termoventiler, vil jeg anbefale dig at styre dem med et Output 230V modul, da 24V modulet er med transistorudgange, som er meget følsomme overfor spidsbelastning, hvor 230V modulet er med relæ udgange, som er mere hårdføre. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars Jacobsen Besvaret February 17, 2011 Rapporter Share Besvaret February 17, 2011 5)Ja, hvis tværsnittet er 0,6mm (bemærk mm og ikke mm2) eller større, eller du forsikrer efter kablets tværsnit. Jeg er ikke enig med Lars i at du må bruge det til 24/3 input modul, da det ville kræve at der er indbygget kortslutnings- og overbelastningsbeskyttelse i modulet, og det er der mig bekendt ikke. I vejledningen til input 24/3 modulet er der også beskrevet de generelle krav fra LK, som er som følger. Hvis du bruger en 72W strømforsyning (som har beskyttelsen) skal du bruge 0,6mm kabel eller større, ellers skal du have en ekstra sikring ind. Det behøves dog ikke at være LK's kabel.Emnet har været diskuteret mange gange før, bland andet her:http://www.ihc-user.dk/forum/generelle-sporgsmal/8379-forsyningskabel-til-undertavle?limit=10&start=10En lille uddybende kommentar:Jeg vil mene at kunne argumentere for at den kortslutningsstrøm der max kommer til at gå i kablet når tryk kontakten sluttes er 3 hhv. 24 mA på 24V inputmodulerne. Og det kan kat.5 kabel godt klare. Hele modulet trækker max 47 ma med alle indgange kortsluttede. Vi snakker kun kablingen på selve tryk indgangene - ikke 24V generelt. Der hvor der er "direkte" forbindelse til 72W strømforsyningen/SELV kredsen er jeg enig i at kat. 5 kabel nok lige er småt nok.Men det nemmeste og bedste er selvfølgelig bare at anvende IHC-Link 10 kabel. Så skal man ikke tænke mere over det og så har man også ledere nok til et 6 tryk med LED. :cheer: 8) Til Lars: I elbranchen er alt under 1000V vekselstrøm defineret som lavspænding ;-)Ja ja ja. Det er fordi jeg er så gammel :pinch: og fra den tid hvor alt under 50V blev betegnet svagstrøm og alt derover hed strærkstrøm (ja strøm selvom der var tale om spænding!) Og når nu man har kun har 24V i en tavle var min (forhastede) konklution at så var der tale om en lavspændings tavle. Men ja det er det hele jo set i forhold til rigtig #Højspænding# Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Claus Frederiksen Besvaret February 17, 2011 Rapporter Share Besvaret February 17, 2011 5)Ja' date=' hvis tværsnittet er 0,6mm (bemærk mm og ikke mm2) eller større, eller du forsikrer efter kablets tværsnit. Jeg er ikke enig med Lars i at du må bruge det til 24/3 input modul, da det ville kræve at der er indbygget kortslutnings- og overbelastningsbeskyttelse i modulet, og det er der mig bekendt ikke. I vejledningen til input 24/3 modulet er der også beskrevet de generelle krav fra LK, som er som følger. Hvis du bruger en 72W strømforsyning (som har beskyttelsen) skal du bruge 0,6mm kabel eller større, ellers skal du have en ekstra sikring ind. Det behøves dog ikke at være LK's kabel.Emnet har været diskuteret mange gange før, bland andet her:http://www.ihc-user.dk/forum/generelle-sporgsmal/8379-forsyningskabel-til-undertavle?limit=10&start=10[/quote']En lille uddybende kommentar:Jeg vil mene at kunne argumentere for at den kortslutningsstrøm der max kommer til at gå i kablet når tryk kontakten sluttes er 3 hhv. 24 mA på 24V inputmodulerne. Og det kan kat.5 kabel godt klare. Hele modulet trækker max 47 ma med alle indgange kortsluttede. Vi snakker kun kablingen på selve tryk indgangene - ikke 24V generelt. Der hvor der er "direkte" forbindelse til 72W strømforsyningen/SELV kredsen er jeg enig i at kat. 5 kabel nok lige er småt nok.Men det nemmeste og bedste er selvfølgelig bare at anvende IHC-Link 10 kabel. Så skal man ikke tænke mere over det og så har man også ledere nok til et 6 tryk med LED. :cheer: Lad os lige skille begreberne lidt af:Det du kalder kortslutningsstrøm på 3/24mA, vil jeg kalde belastningsstrøm under normale omstændigheder.En kortslutningsstrøm efter SB's definition (§215.8) en overstrøm der skyldes en fejl med meget lav modstand mellem to spændingsførende ledere med forskellige potentiale (f.eks. 0 og 24V). Udstyr til at beskytte mod kortslutning skal opfylde bestemmelserne i §432.3, og jeg tvivler på at en strømbegrænsende indgang på et IHC-modul kan holde til at bryde den prospektive kortslutningsstrøm(som jeg indrømmet ikke har beregnet på). I følge §434.1 skal kortslutningsstrømmen også afbrydes og ikke blot begrænses. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars Jacobsen Besvaret February 17, 2011 Rapporter Share Besvaret February 17, 2011 Ok Nu har jeg igen dummet mig brugt nogle forkerte begreber/betegnelser :blush:Men tilbage til det essentielle.i IHC vejledningen står:Valg af ledningsnetLedningstyper vælges generelt ud fra SB kapitel 52 Jeg kan ikke SB udenad - har faktisk aldrig læst den fra enden til anden, men kan dog se der i kapitel 52 tabel A2 står, at hvis strømmen ikke er over 2 A er 0,5 mm ledning nok. Og jeg vil stadig mene der aldrig kommer over 2A på denne ledning.Hvis argumentet er: at fordi modulet skal forsynes med 0,6 mm ledning pga den valgte PSU skal ledningen til trykket også. Så kan man jo også argumentere at min PC er forsynet med 0,75mm2 ledning så skal alt hvad jeg forbinder til den - mus og lign. via COM/USB port også forbindes med 0,75 mm2 ledning.Ja ja så ved jeg godt at her er ikke tale om en fast installation jvfr. SB. Men hvad så med en stereoanlægs højttalere som trækkes gennem vægge og over lofter, eller et telefon kabler der kun er 0,4 mm ? Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Claus Frederiksen Besvaret February 17, 2011 Rapporter Share Besvaret February 17, 2011 Ok Nu har jeg igen dummet mig brugt nogle forkerte begreber/betegnelser :blush: Så hårdt var det heller ikke ment - det er vel tilladt være uenig i et diskussionsforumMen tilbage til det essentielle.i IHC vejledningen står:Valg af ledningsnetLedningstyper vælges generelt ud fra SB kapitel 52 Jeg kan ikke SB udenad - har faktisk aldrig læst den fra enden til anden' date=' men kan dog se der i kapitel 52 tabel A2 står, at hvis strømmen ikke er over 2 A er 0,5 mm ledning nok. Og jeg vil stadig mene der aldrig kommer over 2A på denne ledning.[/quote']Du har ret i at under normale omstændigheder vil der ikke forekomme strømme højere end 2A på en trykledning. Men beskyttelsesudstyr, om det så er automatsikringer, smeltesikringer, eller andet godkendt udstyr skal netop beskytte mod unormale omstændigheder. Det kunne være en løs ledning, beskadiget isolation eller lign. Der mener jeg ikke at Input 24 modulet giver den lovpligtige beskyttelse.Men hvad så med en stereoanlægs højttalere som trækkes gennem vægge og over lofter, eller et telefon kabler der kun er 0,4 mm ?Ja, så må der jo være opgivet en minimumstværsnit i stereoanlæggets manual, og mon ikke TDC yder beskyttelse af telefonledningerne. Er de i øvrigt ikke 0,5mm? Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars Jacobsen Besvaret February 17, 2011 Rapporter Share Besvaret February 17, 2011 Du har ret i at under normale omstændigheder vil der ikke forekomme strømme højere end 2A på en trykledning. Men beskyttelsesudstyr, om det så er automatsikringer, smeltesikringer, eller andet godkendt udstyr skal netop beskytte mod unormale omstændigheder. Det kunne være en løs ledning, beskadiget isolation eller lign. Der mener jeg ikke at Input 24 modulet giver den lovpligtige beskyttelse.Løse ledninger, dårlig isolation mm vil jeg ikke mene er noget man skal sikre sig imod med denne regel. for hvor er grænsen så .....Men OK ud fra argumentet: Hvis kredsløbet/transistoren indeni modulet brænder af (Måske fordi man anvender for tyk ledning og der så kan løbe for store strømme :laugh: )og derved kan komme til at kortslutte forsyningsspændingen internt i modulet som nu kan sende alle 3 A ud på "indgangen" så ja. Lige netop i den situation så kan vi godt blive enige. Ja, så må der jo være opgivet en minimumstværsnit i stereoanlæggets manual, og mon ikke TDC yder beskyttelse af telefonledningerne. Er de i øvrigt ikke 0,5mm?jeg har splejset både alt fra 0,4 - 1,2 mm telekabler i mine unge dage. Og jo der er da en strømbegrænsning i den anden ende. Jeg tænkte også mest på SB tabellens minimum på de 2A og 0,5 tråden. Så uanset om TDC begrænser strømmen til 2-300 mA så skal ledningerne jo være 0,5 jvfr. SB.Når nu jeg tænker over det er LK´s strømforsyning så ikke også kortslutningssikret med indbygget strømbegrænsning ? Det "overflødiggør" jo hele diskutionen ? Eller tæller det ikke som godkendt beskyttelses udstyr ?Nå nu skal jeg vist hellere stoppe med flere spørgsmål inden det bliver alt for sent .... Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Simon1354922276 Besvaret February 18, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret February 18, 2011 Bare til info...Jeg følger stadig med, synes det er ret relevant.... :woohoo: Det der lige slår mig, er at der jo er to ting, der skal overholdes, ved dimensionering af et kabel:Overbelastningsbeskttelse KortslutningsbeskyttelseDisse 2 ting er ved LKs strømforsyning/kabel over holdt pga. OB: strømbegrændsning til 3 A @ 45° C, dog korttidsoverbelastningpå 4 A i 50 msKB: Kortslutningsstrøm Max. 3,1 ANopovic´en kan bære 3,5 A Ved normale varmeafledningsforhold, hvilket betyder at kablet selvfølgelig kan tåle en vedvarende kortslutning ved IKmax. Derfor er LKs løsning ok!Hvis vi ønsker i stedet, at bruge f.eks 5e kabel ser jeg problemet som:5E kabel er AWG24 hvilket svarer til 0,2mm2, hvorfor strømmen i SB under normale varmeafledningsforhold vel egentlig er 2,5A. (0,6A under det som strømforsyningen leverer ved kortslutning)Her duer strømbegrænsningen i strømforsyningen altså ikke længere!Hvad gør vi:?Sikres denne i stedet ned med en smelte sikring, hvilket ikke vil begrænse strømmen til sikringens mærkestrøm i kortslutningsøjeblikket, skal dette vel egentlig beregnes mere præcist?? Hvor i SB kap 52 du ser denne note?Hvad der kan komme "ud af" indgangsmodulet ved kortslutning, er også et godt spørgsmål, men løses overstående, må kablet, som jeg ser det, anvendes over alt i installationen.Men det er selvfølgelig interessant at vide, om det strømbegrænser ved kortslutning. Da man herved frit ville kunne anvende 5e som trykledning.Jeg vil mene, det er den aktuelle kortslutningsstrøm ved alm kortslutning der tæller. Ellers kunne man grofttaget også sige, at alle andre brugsgenstande, der har stort kvadrat kabel ind, skulle sikres med stort kvadrat ud. Ret mig endelig hvis jeg har misforstået noget...... Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Momme Besvaret February 18, 2011 Rapporter Share Besvaret February 18, 2011 Lk skriver at formodstanden for et 24/24mA er 1 kohm og den maks må forsynes med 28VDC det giver en strøm på 28mAfor en 24/3mA er modstanden 9,4kohm = 3mA Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars Jacobsen Besvaret February 18, 2011 Rapporter Share Besvaret February 18, 2011 Nej Simon jeg er ganske enig i din formulering.Jvfr. tidligere tråde er løsningen netop at indskyde smeltesikringer på udgangen af strømforsyningen. Herved kan kat. 5 kabel anvendes rent elektrisk overalt til 24v. Tilbage er dog stadig problemstillingen med nærføring og antal ledere.Men hvis du vil være på den helt sikre side så spørger du DIN installatør som jo skriver under på at det er OK. Og så er det ham du, sikkerhedsstyrelsen og forsikringsselskaber kan klandre hvis der efterfølgende bliver problemer.Laver du det selv så ..... ;-) Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Claus Frederiksen Besvaret February 18, 2011 Rapporter Share Besvaret February 18, 2011 Hvad gør vi:?Sikres denne i stedet ned med en smelte sikring' date=' hvilket ikke vil begrænse strømmen til sikringens mærkestrøm i kortslutningsøjeblikket, skal dette vel egentlig beregnes mere præcist??[/quote']Hvis du bruger sikringer som både kortslutningsbeskyttelse og overbelastningsbeskyttelse, og de fylder kravene til overbelastningsbeskyttelse (SB §433), vil betingelserne for kortslutningsbeskyttelse §434.3.2 automatisk være opfyldt i følge §435.1, note 2. Så ingen beregninger... Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Claus Frederiksen Besvaret February 18, 2011 Rapporter Share Besvaret February 18, 2011 Når nu jeg tænker over det er LK´s strømforsyning så ikke også kortslutningssikret med indbygget strømbegrænsning ? Det "overflødiggør" jo hele diskutionen ? Eller tæller det ikke som godkendt beskyttelses udstyr ?Jo' date=' det er den helt bestemt: "Kortslutningssikker 24 VDC dimensioneret efter 0,6 mm. ledninger." Citat fra LK's online katalog, linkHvis der stod "Kortslutningssikker 24 VDC dimensioneret efter AWG24 ledninger." ved Input 24/3 eller 24/24 modulet, ville jeg give give dig helt ret i at du kunne bruge kat 5 pds kabel til tryk uden yderligere foranstaltninger. Det kan godt være at de er kortslutningssikre nok til et kat 5 kabel, men det LK skriver ikke noget om, og du får det sikkert aldrig ud af dem, da de så nok ville få sværere ved at sælge deres Link-10 kabel. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars Jacobsen Besvaret February 18, 2011 Rapporter Share Besvaret February 18, 2011 Ja det er en herlig teoretisk diskution vi her er ude i :laugh: Der er slet ingen tvivl mht til selve strømforsyningen. Klip fra Strømforsyingens vejledning:Krav til ledningsføringOverbelastnings- og kortslutningsbeskyttelse(gælder alle anvendelser af strømforsyningen)Ifølge “Stærkstrømsbekendtgørelsen”, afsnit 6, kapitel 43skal der til svagstrømskredsen vælges et ledningssystemmed en strømværdi, der er større end eller lig med denmaximale strømafgivelse.Ellers skal der indsættes sikringer, således at ledningssystemetsstrømværdi ikke kan overskrides.Så der er ingen grund til at tærske mere langhalm mht selve strømforsyningen. Men hvis samme klip overføres til Input modulet så burde AWG24 jo være OK. Modulet jo er oplyst til max at trække 391 mA @ 24 VDC.Argumentet med at fordi et input modul bliver forsynet med 0,6mm fra en 3A PSU og der derfor på alle udgange/indgange (hvor der nominelt løber 3/24 ma) også skal anvendes 0,6mm vil jo svare til at så skal der også anvendes 1,5 mm2 ud af strømforsyningen fordi det er den tilsluttet med, og den derved kan trække 10/13A fra nettet.Der er stadig et marked og gode argumenter for IHC-LINK-10 kablet. Jeg vil blot påpege at der er/burde være lovlige/godkendte alternativer til det i lige netop denne situation: Tilslutning af tryk på inputmoduler - ikke andre steder mellem moduler og lign.EDIT:Fra inputmodulets vejledning::Anbefalet kabeltype: Til data og 24 V: IHC LINK 10 NOPOVIC. Bemærk de nævner kun data og 24V. Ikke noget om indgangene. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Martin Abildgaard Besvaret February 18, 2011 Rapporter Share Besvaret February 18, 2011 Men hvis samme klip overføres til Input modulet så burde AWG24 jo være OK. Modulet jo er oplyst til max at trække 391 mA @ 24 VDC.Argumentet med at fordi et input modul bliver forsynet med 0' date='6mm fra en 3A PSU og der derfor på alle udgange/indgange (hvor der nominelt løber 3/24 ma) også skal anvendes 0,6mm vil jo svare til at så skal der også anvendes 1,5 mm2 ud af strømforsyningen fordi det er den tilsluttet med, og den derved kan trække 10/13A fra nettet.Der er stadig et marked og gode argumenter for IHC-LINK-10 kablet. Jeg vil blot påpege at der er/burde være lovlige/godkendte alternativer til det i lige netop denne situation: Tilslutning af tryk på inputmoduler - ikke andre steder mellem moduler og lign.[/quote']Da det er den strømfødende del man skal dimensionere ud fra skal man kigge på strømforsyningen. Hvis du derimod havde din egen SELV kreds som var strømfødt fra indgangsmodulet var oplysningerne som Lars peger på jo ok. Udfordringen er jo så her at alle 0V er koblet sammen, så hvis du fik en kortslutning ved din eks. skumringsrelæ hvor du både har 24V og 0V jamen så er det Strømforsyningen der er afgørende for hvad din kortslutningsstrøm er. Alternativ kunne man jo blot sætte en mindre strømforsyning i, der havde en mindre kortslutningsstrøm, så ville dine AWG24 kunne bruges.Der findes andre type kabler IHC-Link og AWG24 kabler. Mange telekabler er også 6mm og de er også billigere end IHC-link kablet. Men som tidligere nævnt, så er IHC-link kablet godkendt til nærføring og overholder kravene til strømforsyningen. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars Jacobsen Besvaret February 18, 2011 Rapporter Share Besvaret February 18, 2011 Da det er den strømfødende del man skal dimensionere ud fra skal man kigge på strømforsyningen. Hvis du derimod havde din egen SELV kreds som var strømfødt fra indgangsmodulet var oplysningerne som Lars peger på jo ok. Udfordringen er jo så her at alle 0V er koblet sammen, så hvis du fik en kortslutning ved din eks. skumringsrelæ hvor du både har 24V og 0V jamen så er det Strømforsyningen der er afgørende for hvad din kortslutningsstrøm er. Alternativ kunne man jo blot sætte en mindre strømforsyning i, der havde en mindre kortslutningsstrøm, så ville dine AWG24 kunne bruges.Hvis det første udsagt er kravet så OK så falder min argumentation jo.Dit andet udsagn med at blande noget der er forsynet med 24V ind over så er vi også enige.Men én ledning (ikke nødvendigvis et kabel) der kun er tilsluttet mellem en indgang og 0V på input modulet .... Nå men det er ikke os der bestemmer. Og nu er alle vores/mine synspunkter vist også luftet. Så slut herfra vedr. dette punkt :kiss: Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Simon1354922276 Besvaret February 18, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret February 18, 2011 Hvad gør vi:?Sikres denne i stedet ned med en smelte sikring' date=' hvilket ikke vil begrænse strømmen til sikringens mærkestrøm i kortslutningsøjeblikket' date=' skal dette vel egentlig beregnes mere præcist??[/quote'']Hvis du bruger sikringer som både kortslutningsbeskyttelse og overbelastningsbeskyttelse, og de fylder kravene til overbelastningsbeskyttelse (SB §433), vil betingelserne for kortslutningsbeskyttelse §434.3.2 automatisk være opfyldt i følge §435.1, note 2. Så ingen beregninger...Ja det har du vel egentlig ret i... Det betyder jo temligt entydigt at IB Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Simon1354922276 Besvaret February 18, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret February 18, 2011 Er der nogen der har et link til diskussionen om nærføring??kunne godt tænke mig at se denne... Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts