Hop til indhold
  • 0

Funktionsblok med PIR, wireless dimmer mv.

diskoboy
 Share

Spørgsmål

I min gang har jeg følgende:- 2 spots som sidder på et alm. output modul- 4 spots som sidder på en universal wireless dimmer- 2 tryk uden dioder- 1 tryk med diode- 1 PIRMin tanke er følgende:Øverste venstre (på alle) tænder alt lys (både dimmer og alm) ved et trykØverste højre (på alle slukker) slukker alt lys ved 1 trykØverste venstre regulere op (som det nu gør standard)Øverste højre regulere ned (som det nu gør standard)Øverste højre med dobbelt tryk på tryk med diode + et af de andre slukker de 2 spots som sidder på alm. outputPIR sætter automatisk wireless dimmer til fx 40% efter 20 minuter og slukker helt alle lys efter 2 timer samt skruer op til sidste niveau hvis der kommer aktivtet igen.Hvis jeg har valgt at slukke de 2 spots skal disse bare være slukket indtil jeg slukker for det hele og tænder igen...Til info så er alle kontakter kablet...Hvor skal jeg starte med at lave sådan en?

Link til kommentar
Del på andre sites

12 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

PIR'en skal ikke tænde lyset hvis det er slukket - det er kun for at regulere det op/ned.Dog har jeg en plan om at dioderne i trykkene til hhv. gæstetoilet og badeværelser blinker (behageligt) såfremt:- Lyset er slukket- PIR'en registere bevægelse- Klokken er mellem 23.30 og 05.00.... men jeg er ikke klar over om det er smart at lave i en selvstændig funktionsblok eller om det skal bygges ind i denne her?

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Det bliver altså noget rodet.Er det sådan her du mener:Øverst venstre - kort tryk - tænder dimmer på sidste niveau og tænder relæØverst venstre - langt tryk - regulerer dimmer op, men tænder ikke relæ hvis relæet er blevet slukket via dobbelt tryk funktion.Øverst højre - kort tryk - Slukker dimmer og relæØverst højre - 2 korte tryk - slukker kun relæØverst højre - langt tryk - regulerer dimmer ned, men slukker ikke relæPIR OFF - hvis dimmer er tændt regulerer den ned til 40% efter 20 minutter - slukker dimmer og relæ efter 2 timer.PIR ON - regulerer op igen til sidste niveau ved bevægelse, hvis lysniveauet er 40%.Edit: Hvis ovenstående er korrekt, så kan du prøve med denne. Bemærk at alle tryk øverst højre har dobbelt tryk funktion.

Diskoboy program.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hej,Ja, det lyder super :)Jeg har lige testet lidt (satte bare siden ned til hhv 1 og 2 minutter). Efter 2 minutter står følgende stadig til ON:Input -> LysindikeringOutput -> Dimmer tændtOutput -> Relæ for spotsJeg har kun testet det i simuleringen - spg. er om den reelt slukker lyset selvom den ikke skriver det her?Ellers ser det super ud :)

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Ikke helt :)Lige et par detajler:1) I funktionen "Output -> Dimmrer tændt" har jeg selv trukket den over på "Dimmer Universal -> "Tænd / reguler op".Dette gjorde at mine 4 spots rent faktisk tændte - ellers tændte de slet ikke... men de slukker stadig ikke2) Hvis jeg holder højre tast inde slukker mine 2 spots (men de gør det også hvis jeg dobbeltklikker hvilket de kun skal gøre)3) Hvis jeg trykker på øverste venstre og "tænder" PIR begynder den at tælle ned - korrekt.Det er først når den når til "standby" tiden at mine dimmer spots bliver tændt (40%).4) Når tiden er løbet helt ud slukker den for mine 2 spots, men de 4 forbliver tændt.Det er som om "Regulering" under "Output" ikke helt virker som det skal...?

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Ja ja, den er ikke nem.1) Det er forkert. Dimmer tændt skal jo ikke bruges til at styre dimmeren med, men kan bruges til f.eks. en diode.2) Det skulle være rettet nu.3) Ja, det lyder noget mærkeligt. Prøv med "tænder på niveau oprettet i linket", så den i hvert fald skal tænde på 100%. Evt. prøv at uploade et program hvor dimmeren ikke har noget scenarie link overhovedet, og så derefter det rigtige program igen. Det lyder mere som et scenarie-link problem end et problem i blokken, da Reguler funktionen er stort set som i 1.2.03.d.

Diskoboy program v3.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Og du har prøvet at uploade et program hvor du har slettet alle scenarie links til din dimmer og derefter uploade det rigtige progam?Det virker som det skal i simluering.Jeg fandt en anden ting som ikke virkede efter hensigten. Har rettet lidt i måden den gemmer lysniveauet på.

Diskoboy program v4.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Jeg har prøvet at lave funktionen om så der er tilføjet et "touch på scenarie". Desværre mangler jeg et eller andet, men jeg kan simpelthen ikke se hvor jeg mangler noget... Desuden tænder den en ekstra Udgang når PIR går på standby hvilket er OK, men hvordan får man den til at gå tilbage til "Udgang = off" + normal lysstyrke på 100% hvis der er bevægelse på PIR'en?Når der så ikke længere er bevægelse skal den tælle ned igen.hus09122009_20091219_hjemsimulering.vis

Link til kommentar
Del på andre sites