Mikkel Skovgaard Skrevet January 14, 2011 Rapporter Share Skrevet January 14, 2011 Jeg har som skrevet i en anden tråd lige købt mit første hus - og der er IHC - men jeg er lidt forvirret ;)1. Er det helt normalt der løber en masse IHC ledninger ind i IHC tavlen også bare sidder der og stritter - de er ikke forbundet med noget - har man bare ønsket fremtidsikre sig?2. Er der nogen der måske har tålmodigheden/lysten til at kigge mit IHC igennem - til at starte med måske selve .vis filen og forklare mig hvorfor der er nogle ting - bare via Messenger etc.3. Er der ikke noget der har lavet nogle gode instruktionvideoer i hvordan man benytter IHC visual værktøjet? Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars Jacobsen Besvaret January 14, 2011 Rapporter Share Besvaret January 14, 2011 1. Ja.2. Prøv at lægge det op så vi kan tage et kik på det.3. Nej, men LK har et onlinekursus i IHC generelt http://lk.dk/sites/Lauritz%20Knudsen/professionel/uddannelse/online-kurser/ihccontrol_webtest/index.htmog så er der den seneste manual http://lk.dk/download/Manualer/IHCManualMarts2010.pdfsom faktisk er blevet ganske fyldesgørende. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Mikkel Skovgaard Besvaret January 16, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret January 16, 2011 Super - nu har jeg læst det hele igennem og taget kurset - det hjalp en del.Jeg har vedhæftet min vis fil - det er meget simpelt det der er lavet og jeg syntes ikke det virker som om det er lavet helt optimalt/logisk - men det kan nogle af eksperterne herinde nok bedre gennemskue.Anyway så er jeg gået igang med at lege lidt med det og har haft forsøgt at lave en sluk-alt - men det virker ikke med lysdæmpning, jeg har en IHC Dimmer 350 LR - er det noget med at jeg skal have en afbryder ind foran eller hvordan gør jeg det så der bliver slukket for. Jeg har fundet det her:"Anvendes en dimmer type uden separat indgang for sluk (feks. “Dimmer 350 LR”, “600 CR” og “1000 LR”) kan udgangen for sluk af 230 V anvendes ifm. Sluk alt funktion - Udgangen går off når indgang for sluk aktiveres, udgangen går automatisk ON efter 2 sek. " - men det er lidt sort snak for mig.Sådan er min 350L forbundes:Hjemmesimulering__rettet_.vis Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars Jacobsen Besvaret January 16, 2011 Rapporter Share Besvaret January 16, 2011 tag evt et kik på vejledningen til Dimmeren:http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/97729_03.pdfDet er selve forsyningen til Dimmeren der kortvarigt skal afbrydes. Altså den brune ledning på billedet. Det kan du gøre ved at forsyne den fra en udgang på 230V modulet istedetfor fra direkte fra fasen. Jeg kan ikke se om udgang 2 er ledig, men hvis den er så flyt ledningen fra dimmeren hertil. Brug så vedhæftede .vis og det skulle gerne virke. Jeg har skiftet din lampeudtag ud med en dimmer, konfigureret sluk udgangen til udgang 1.02 og din touch udgang til 1.03.9.zip Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Mikkel Skovgaard Besvaret January 16, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret January 16, 2011 Tak for super hjælp! selvom jeg måske er lidt forvirret nu ;)Udgang 2 er ganske rigtig ledig på nr. 1 230 output modul - så det er super. Så jeg skal bare smide det i således:dimmer L <----> IHC Output 230, nr. 2Grunden til jeg spørger lidt dumt er at i dag løber den åbenbart ind i en klemmerækken lige ved siden af 230-out også ud igen - men det er nok bare for at lever strøm til det hele...Er vi enige om det? og eneste "ulempe" er vel at dæmpningen er skruet helt op til max. når man tænder det igen ikke? Der står også noget om at den kan styres vha. af et 24V output modul - er det hvis man har noget lampeværk der kun kræver 24v?...også flere spørgsmål...Tryk - det er det de hedder Jeg prøver med multimeret på og lillemor i den anden ende (det lyder forkert) Hvorfor markerer folk ikke den slags af når de laver det? Så er det jo løst!Nej mente nok det var noget fusk at propper flere ting ind i en udgang på controlleren. Kan min IHC 24V Power 72 W godt trække et input 24/24 mere? - så kan jeg også få plads til flere projekter...Det er mystisk med den 24 ud - jeg har smidt et par billeder af den her - ved ikke om de siger dig noget - det ser også ud som om der har siddet et par røde ledninger ind som er blevet klippet fra - de brune går i 0v og de røde afklippede i 12-48v.Dimmer.zip Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars Jacobsen Besvaret January 16, 2011 Rapporter Share Besvaret January 16, 2011 Udgang 2 er ganske rigtig ledig på nr. 1 230 output modul - så det er super. Så jeg skal bare smide det i således:dimmer L <----> IHC Output 230, nr. 2JaGrunden til jeg spørger lidt dumt er at i dag løber den åbenbart ind i en klemmerækken lige ved siden af 230-out også ud igen - men det er nok bare for at lever strøm til det hele...Er vi enige om det? Jaog eneste "ulempe" er vel at dæmpningen er skruet helt op til max. når man tænder det igen ikke? Ja det er ihverttilfælde det der står i manualen. Har ikke selv et LR350 modul og kan derfor ikke svare 100% korrekt på dette.Der står også noget om at den kan styres vha. af et 24V output modul - er det hvis man har noget lampeværk der kun kræver 24v?Næ det er hvis du vil styre dimmeren fra f.eks. et 24V outputmodul isdtedet for via et 230V modul som nu....også flere spørgsmål...Tryk - det er det de hedder Jeg prøver med multimeret på og lillemor i den anden ende (det lyder forkert) Hvorfor markerer folk ikke den slags af når de laver det? Så er det jo løst!Ja, der var nok en elektrikker der havde travlt den dag... :whistle: Nej mente nok det var noget fusk at propper flere ting ind i en udgang på controlleren.Det er vel ikke på kontrolleren der er flere ting på samme ind/udgang ? (bortset fra 0V) Kan min IHC 24V Power 72 W godt trække et input 24/24 mere? - så kan jeg også få plads til flere projekter...Formentlig, ja. Men et kan du jo selv regne ud nu da du har taget onlinekurset Det er mystisk med den 24 ud - jeg har smidt et par billeder af den her - ved ikke om de siger dig noget - det ser også ud som om der har siddet et par røde ledninger ind som er blevet klippet fra - de brune går i 0v og de røde afklippede i 12-48v.Ja de har sikkert været forsyningen til/fra andre moduler... også en masse tossede spørgsmål:1. Jeg køber nok den her http://www.el-grossisten.com/pi/PIR_bev%C3%A6gelsessensor_24V_DC_m_indb_lyssensor41_262_9594_1725.aspx så jeg kan lave automatisk tænding af mit udendørs lys. Den er vel bare lige til at smide i også programmere op så når den giver "besked/kip" så tænder den udendørs programmet for lyset - kan du hjælpe med hvordan den skal forbindes - der er 4 "ben" på den.Kender den ikke, men hvis det er 262 udgaven med LUX sensor er der jvfr. diagrammet 1-10v udgang og der er jeg i lidt tvivl. Den skal ivherttilfælde have +24 på ben 1, 0V på ben 2 og ben 4 PIR udgang forbindes til indgang på et 24V input modul. 2. Jeg har en automatisk carport fra crawford med remote - jeg sysler hvad man kan med den og om den kan komme med ind i IHC sjov - den har mulighed for at trække en extern lampe som tænder når den går op og i - den kunne man måske koble ind i en 230v input modul - den har også en klemmerække med 24 med mere - måske jeg kunne fuske noget på der. Ville være rart at kunne tjekke om porten var oppe/nede via IHC. Jeg tror ikke jeg har noget behov for at styre porten via IHC, selvom det ville være smart - fordi så kunne man jo styre både lys og carport med samme remote hmm...Formentlig ja. Der er flere der har lavet noget lign. Søg i forummet og/eller start en ny tråd. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Mikkel Skovgaard Besvaret January 16, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret January 16, 2011 Mange, mange tak... Nu tror jeg der er styr på det hele her i første omgang.Det er jo rart at vide at dimmeren kan styres fra 24V - hvis jeg ønskede dette - så er der jo en 230 v udgang ledig.Og ja det er ikke controlleren men input der er flere ind i den samme indgang på.Jeg må igang Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts