Hop til indhold

Hjælp mig igang - please...

Recommended Posts

Hej jeg har netop fået købt mit første hus som har IHC. Jeg er generelt meget god til computere, men det her IHC er bare ikke helt logisk for mig og jeg tror måske jeg griber det forkert an. Jeg ved masser om computere og nok alt for lidt om el og installationer til jeg kan gennemskue hvordan det er skrue sammen - så jeg håber nogen måske kan hjælpe mig med mine spørgsmål.Hvad jeg har - jeg har i min garage følgende IHC "komponenter" (hfi relæ sidder i selve huset)[ul][li]IHC dimmer 350 LR (den antager jeg styrer lysdæmpning i soveværelset som er det eneste sted med dæmpning af lys)[/li][li]2 stk. IHC Ouput 230 model 120B1020 (som jo leverer strøm til tingene i huset - korrekt?)[/li][li]IHC 24 v power 72w - model 120B1062 (som jo leverer strøm til IHC systemet - korrekt)[/li][li]IHC output 24 v - hvad gør den?[/li][li]IHC input 24/24 - hvad gør den?[/li][li]IHC visual controller - model 820BA202 - som jo er CPU'en i det hele ikke?[/li][/ul]De store spørgsmål:[ol][li]Den ICH Visual controller - Der kan slet ikke udlæses data eller styres noget på modellen uden viewer så vidt jeg kan forstå - er det korrekt?[/li] [li]De lysdæmper kontakter jeg har i soveværelset har to "tryk" steder (en i hver side) og har derudover en lille lysdiode som lyser meget svagt. Skulle den lysdiode ikke lyse kraftig så man kan finde dem i mørket? Hvor får de strøm/signal fra?[/li][li]Kan man bare købe en wireles kontakt og sætte på væggen som så styrer lysdæmper hvis jeg gerne ville flytte de afbrydere i soveværelse?[/li][li]Kan jeg godt lave en sluk alt funktion/knap - er det ikke noget med at dimmeren kan forvirre det/virke modsat?[/li][li]Jeg har en masse udelys som jeg gerne vil have en sensor til at slukke og tænde for når jeg kører ind i indkørslen, det kan pt. kun tændes/slukke fra huset (kort tryk = tændt i 5 min., langt tryk = tændt altid) - findes der en udendørs sensor der trådløst kan sende besked til IHC controller om at tænde det i x antal minutter etc.? [/li][/ol]Mange, mange spørgsmål som jeg håber nogen kan hjælpe med eller bare svare på nogen af dem.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej MikkelVelkommen i klubben.Jeg vil forsøge at svare på dine spørgsmål..[li]IHC dimmer 350 LR (den antager jeg styrer lysdæmpning i soveværelset som er det eneste sted med dæmpning af lys)/Korrekt[/li][li]2 stk. IHC Ouput 230 model 120B1020 (som jo leverer strøm til tingene i huset - korrekt?) JEP[/li][li]IHC 24 v power 72w - model 120B1062 (som jo leverer strøm til IHC systemet - korrekt) JEP[/li][li]IHC output 24 v - hvad gør den? Leverer strøm til dine svagstrømskomponenter som dioder og muligvis lysdæmperen[/li][li]IHC input 24/24 - hvad gør den? modtager signaler fra dine tryk[/li][li]IHC visual controller - model 820BA202 - som jo er CPU'en i det hele ikke? JEP[/li][/ul]De store spørgsmål:[ol][li]Det model nummer der er på visual controller kan jeg ikke finde noget på nogen steder - er det ikke mærkeligt?[/li]se denne tråd: 5464-mail-med-ihc-visual-controller[li]Den ICH Visual controller - den kan ikke tilgås via web etc. - det skal være en Viewer model ikke? Der kan slet ikke udlæses data eller styres noget på modellen uden viewer så vidt jeg kan forstå.[/li]Jo. Det kan man godt. Du kan tilgå administrator og servicemodulet via web. [li]De lysdæmper kontakter jeg har i soveværelset har to "tryk" steder (en i hver side) og har derudover en lille lysdiode som lyser meget svagt. Skulle den lysdiode ikke lyse kraftig så man kan finde dem i mørket?[/li]Den kan jo være blevet dæmpet, pga. for meget lys...[li]Kan man bare købe en wireles kontakt og sætte på væggen som så styrer lysdæmper hvis jeg gerne ville flytte de afbrydere i soveværelse?[/li]Det skulle være muligt, ja.[li]Kan jeg godt lave en sluk alt funktion/knap - er det ikke noget med at dimmeren kan forvirre det/virke modsat?[/li]Det er muligt. mht. er normal praksis at man sætter en udgang ind foran lysdæmperen, som man så slukker ved sluk alt.[li]Jeg har en masse udelys som jeg gerne vil have en sensor til at slukke og tænde for når jeg kører ind i indkørslen, det kan pt. kun tændes/slukke fra huset (kort tryk = tændt i 5 min., langt tryk = tændt altid) - findes der en udendørs sensor der trådløst kan sende besked til IHC controller om at tænde det i x antal minutter etc.? [/li]Desværre ikke. Hvis du søger lidt rundt på dette forum, kan du måske finde inspiration til dette.[/ol]

Link til kommentar
Del på andre sites

Mange tak for dine gode svar - jeg har så helt naturligt lidt ekstra spørgsmål:2. Den visual controller - selvom den ikke har viewer - den har et service modul og det har jeg lige leget lidt med. Det kan da ikke tage mange timer for en koder som mig at gennemskue hvordan de snakker med det modul hvis de gør det via web. Er der slet ikke nogen der har lavet en webbaseret-"viewer" der snakker med service modulet? man må kunne sniffe en del trafik og fuske data og kald ud den vej.3. Det med lysdioderne er blevet svage - jeg tror det den her afbryder: http://www1.lk.dk/servlet/GenereringMainContext?LKnummer=507D5511 Jeg må bare se om jeg kan købe en ny eller få dem fixed.4. Hvilken wireless afbryder/lysdæmper skal jeg købe/kigge efter - jeg er altså på udkig efter en afbryder der kan tænde/slukke og dæmpe lyset i det eksisterende setup jeg har med to afbrydere. "Problemet" ligger i af man skal stå ud af sengen for at slukke/dæmpe lyset som det er lavet pt. Nogen gode erfaringerne/tips?5. Hvilken afbryder skal jeg gå efter? Min svoger er elektriker så han må kunne sætte den op hvis det er.6. Ang. styring af udelys - kunne man købe den her, http://www1.lk.dk/servlet/context?n1=14&n2=23&n3=2460&n4=2534&LKnummer=505D0004 - ville den ikke virke? Kunne jeg evt. montere en PIR sensor (og hvad bør jeg vælge her) også bare lave et kabeltræk ude fra ydersiden af garagen og ind til IHC tavlen - så kan den PIR sensor vel i teorien styre alt i IHC anlægget ?Bonus: Jeg har en elektrisk carport med fjernbetjening - måske man kunne få det lavet sådan at fjernbetjeningen til den også tændte udelyset - så jeg kun skulle have en remote i lommen, enten skulle IHC styre carporten eller også skal carporten styre IHC'ens lys - nogen der har erfaringerne med denne slags?

Link til kommentar
Del på andre sites

Mange tak for dine gode svar - jeg har så helt naturligt lidt ekstra spørgsmål:2. Den visual controller - selvom den ikke har viewer - den har et service modul og det har jeg lige leget lidt med. Det kan da ikke tage mange timer for en koder som mig at gennemskue hvordan de snakker med det modul hvis de gør det via web. Er der slet ikke nogen der har lavet en webbaseret-"viewer" der snakker med service modulet? man må kunne sniffe en del trafik og fuske data og kald ud den vej.
Der er nogen der har rodet med det' date=' kig eks. under asp.net kategorien. desværre er trafikken krypteret, så det vanskeliggør det noget...
3. Det med lysdioderne er blevet svage - jeg tror det den her afbryder: http://www1.lk.dk/servlet/GenereringMainContext?LKnummer=507D5511 Jeg må bare se om jeg kan købe en ny eller få dem fixed.
Det kan jo også være at der er skiftet modstand' date=' så lysstyrken er sænket, dioden er malet, eller mange andre muligheder. Den hurtige løsning er nok at købe en ny.
4. Hvilken wireless afbryder/lysdæmper skal jeg købe/kigge efter - jeg er altså på udkig efter en afbryder der kan tænde/slukke og dæmpe lyset i det eksisterende setup jeg har med to afbrydere. "Problemet" ligger i af man skal stå ud af sengen for at slukke/dæmpe lyset som det er lavet pt. Nogen gode erfaringerne/tips?
Så skal du jo bare have en: LK IHC® Wireless Batteritryk LK FUGA 2 slutte
5. Hvilken afbryder skal jeg gå efter? Min svoger er elektriker så han må kunne sætte den op hvis det er.
Det kræver 2 skruer i væggen( hvis ikke det dobbelklæbende kan holde) og så lidt programmering i controlleren' date=' så en elektriker skulle ikke være nødvendig! ;-)
6. Ang. styring af udelys - kunne man købe den her' date=' http://www1.lk.dk/servlet/context?n1=14&n2=23&n3=2460&n4=2534&LKnummer=505D0004 - ville den ikke virke? Kunne jeg evt. montere en PIR sensor (og hvad bør jeg vælge her) også bare lave et kabeltræk ude fra ydersiden af garagen og ind til IHC tavlen - så kan den PIR sensor vel i teorien styre alt i IHC anlægget ?[/quote']Jeg har selv sådan en nøgleringstryk liggende i bilen' date=' så når jeg kører ind i gården, kan tænde lyset i garagen. Vedr. PIR er du på helt rette vej! overvej evt. et eksternt skumringsrelæ, så du kan tænde lyset, når der er behov.
Bonus: Jeg har en elektrisk carport med fjernbetjening - måske man kunne få det lavet sådan at fjernbetjeningen til den også tændte udelyset - så jeg kun skulle have en remote i lommen' date=' enten skulle IHC styre carporten eller også skal carporten styre IHC'ens lys - nogen der har erfaringerne med denne slags?[/quote']Det burde være muligt at gøre det. Nogen typer har et relæ til at styre eks. lys i garagen, og det burde du kunne koble ind i IHC. ellers kan man jo sætte et relæ over lyset i porten, og så løse det den vej!
Link til kommentar
Del på andre sites

Super gode svar, mange tak.Nøgletrykket er stadig lækkert men jeg ville gerne have det kombineret så hvis der kommer gæster er der lys i indkørsel/indgangsparti.Hvilken PIR sensor bør jeg så gå efter - der er lidt forskellige tråde i forskellige forums - jeg skal jo bare have en sensor der kan sende et "bøvs" til IHC'en - og ikke noget der kan trække 20.000 W udendørs lys, men sensor skal kunne sidde ude. Når jeg har fundet den er det jo bare at få trukket ledningerne ind til IHC input modulet ikke og programmeret det op ikke?Min carport motor har styring af lyskilde med mere - men jeg tror ikke det bliver aktuelt hvis jeg kan få det kodet sammen. Dog ville det være lækkert hvis både lys og carport kunne styres af den fixe IHC nøglering - så spørgsmålet er nok mere om carporten vil lade sig styre af IHC ;) Men det projekt må vente - nu skal jeg først have automatisk lys når der er gæster ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

som udendørs PIR til IHC har LK følgende:LK OPUS73 PIRJeg har selv en Servodan 230V' date=' men det er kun fordi jeg har 230V inputmodul i udhusene.Det kan være der er andre der har nogen ideer??[/quote']Yes den ser fin ud - men mit drømme scenarier er stadig at finde en trådløs sensor der kører på batterier og som kan sende signalet retur til IHC styringen/evt. en styre enhed som igen kan give IHC besked.Lige et andet rookie spørgsmål, som jeg sikkert kan læse svaret på hos LK et sted, - de kabler man skal bruge til at "føde" IHC/PIR er de bare standard netværks kabler eller hvordan - altså når vi taler 24 v?
Link til kommentar
Del på andre sites

Yes den ser fin ud - men mit drømme scenarier er stadig at finde en trådløs sensor der kører på batterier og som kan sende signalet retur til IHC styringen/evt. en styre enhed som igen kan give IHC besked.
Du siger bare til' date=' når du har fundet den... Jeg tror der er mange her på stedet, der vil ælske den!!
Lige et andet rookie spørgsmål' date=' som jeg sikkert kan læse svaret på hos LK et sted, - de kabler man skal bruge til at "føde" IHC/PIR er de bare standard netværks kabler eller hvordan - altså når vi taler 24 v?[/quote']Hvis du søger lidt rundt på stedet her vil du kunne finde flere tråde omkring dette. Det er så her elektrikeren skal på banen....Overordnet set: et netværkskabel har ikke en tykkelse der er stor nok til at det må sættes på din strømforsyning, uden en forsikring. der skal som minimum et 0,5mm2 kabel til, og hvis du bruger et IHC-LINK kabel har du også styr på nærføring med 230V..
Link til kommentar
Del på andre sites

Yes den ser fin ud - men mit drømme scenarier er stadig at finde en trådløs sensor der kører på batterier og som kan sende signalet retur til IHC styringen/evt. en styre enhed som igen kan give IHC besked.
Du siger bare til' date=' når du har fundet den... Jeg tror der er mange her på stedet' date=' der vil ælske den!!
Lige et andet rookie spørgsmål' date=' som jeg sikkert kan læse svaret på hos LK et sted, - de kabler man skal bruge til at "føde" IHC/PIR er de bare standard netværks kabler eller hvordan - altså når vi taler 24 v?[/quote']Hvis du søger lidt rundt på stedet her vil du kunne finde flere tråde omkring dette. Det er så her elektrikeren skal på banen....Overordnet set: et netværkskabel har ikke en tykkelse der er stor nok til at det må sættes på din strømforsyning, uden en forsikring. der skal som minimum et 0,5mm2 kabel til, og hvis du bruger et IHC-LINK kabel har du også styr på nærføring med 230V..
Det er ikke noget problem at få en udendørsdetektor som er wireless, Visonic (dem som laver powermax) har en detektor http://www.visonic.com/Data/Uploads/Tower_20_Data_Sheet_Eng_C800575.pdfsom linkes sammen med deres modtager http://www.visonic.com/Products/Wireless-Property-Protection/Receiver-mcr-308 som så forbindes til et inputmodul, så er den klaret.
Link til kommentar
Del på andre sites

Inden du går igang Mikkel vil det nok være en god idé at starte med at hente manual og programmer på LK hjemmeside:http://www.lk.dk/Lauritz+Knudsen/professionel/teknisk-support/Software-List.page?Du kan godt læse den seneste manual til ver. 2 selvom din controller kun er den gamle ver. 1Specifik hjælp til ver. 1 fåes når programmet er installeret og der trykkes F1. Der er ikke umiddelbart en manual tilgængelig til denne version.Der er også nogle små online kurser du kan gennemgå. Det giver alt sammen den basale viden man bør have til systemet inden man hovedløst kaster sig over selve programeringen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Du siger bare til' date=' når du har fundet den... Jeg tror der er mange her på stedet' date=' der vil ælske den!!
Det er ikke noget problem at få en udendørsdetektor som er wireless, Visonic (dem som laver powermax) har en detektor http://www.visonic.com/Data/Uploads/Tower_20_Data_Sheet_Eng_C800575.pdfsom linkes sammen med deres modtager http://www.visonic.com/Products/Wireless-Property-Protection/Receiver-mcr-308 som så forbindes til et inputmodul, så er den klaret.
Priser og forhandler? Og er du 100% sikker på det virker?
Link til kommentar
Del på andre sites

Inden du går igang Mikkel vil det nok være en god idé at starte med at hente manual og programmer på LK hjemmeside:http://www.lk.dk/Lauritz+Knudsen/professionel/teknisk-support/Software-List.page?Du kan godt læse den seneste manual til ver. 2 selvom din controller kun er den gamle ver. 1Specifik hjælp til ver. 1 fåes når programmet er installeret og der trykkes F1. Der er ikke umiddelbart en manual tilgængelig til denne version.Der er også nogle små online kurser du kan gennemgå. Det giver alt sammen den basale viden man bør have til systemet inden man hovedløst kaster sig over selve programeringen.
Yes jeg har læst alle LKs manualer og hentet software med mere - den er godt nok ikke særlig logisk opbygget den editor til at lave "programmerne" i. Jeg har styr på programmeringen og alt det - men det er mere det fysiske del af tingene jeg ikke har 100% styr på ;)
Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis du søger lidt rundt på stedet her vil du kunne finde flere tråde omkring dette. Det er så her elektrikeren skal på banen....Overordnet set: et netværkskabel har ikke en tykkelse der er stor nok til at det må sættes på din strømforsyning' date=' uden en forsikring. der skal som minimum et 0,5mm2 kabel til, og hvis du bruger et IHC-LINK kabel har du også styr på nærføring med 230V..[/quote']Bonus: Den tidligere ejer har efterladt en kæmpe rulle så nu skal jeg bare have sparket min svoger i sving - og så længe vi taler de her 24V sensorer og input kan det nok ikke gå helt galt ;)
Link til kommentar
Del på andre sites

Priser og forhandler? Og er du 100% sikker på det virker?
Jeg kender kun til alarmgrossister der har dem, men de kan sikkert købes over nettet.Ja, det det virker 100%, glemte dog at skrive at du skal bruge en 12DC strømforsyning(eller alarm backup modul IHC) til mcr-308, da den ikke kan forsynes med 24V fra IHC
Link til kommentar
Del på andre sites

Så er der nok truffet en beslutning - jeg køber nok http://www1.lk.dk/servlet/GenereringMainContext?LKnummer=507P2301Som bliver monteret på væggen af garagen også bliver der trukket en ledning ind til IHC controlleren - så burde det automatiske lys nok virke.Det bliver nok også til to IHC nøgleringe til remote styring.Lige et spørgsmål inden jeg kaster mig ud i noget med at programmere - man kan godt trække programmerne ud af IHC men hvis man ikke har .vis filen så mangler al markering af tingene ikke?

Link til kommentar
Del på andre sites

Du får alt ud af den nye controller når du henter fra den. Du skal lige sikre dig at du har en ledig indgang på et inputmodul til din pir. Hvis du vil trække kabel vil jeg anbefale Servodan´s pir som er mere pålidelig.(LK´s er ret ringe) http://www.wattoo.dk/shop/search-1.html?keyword=3424008818 og hætte http://www.wattoo.dk/shop/search-1.html?keyword=3424008737 ca.445kr tilsammen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Du får alt ud af den nye controller når du henter fra den. Du skal lige sikre dig at du har en ledig indgang på et inputmodul til din pir. Hvis du vil trække kabel vil jeg anbefale Servodan´s pir som er mere pålidelig.(LK´s er ret ringe) http://www.wattoo.dk/shop/search-1.html?keyword=3424008818 og hætte http://www.wattoo.dk/shop/search-1.html?keyword=3424008737 ca.445kr tilsammen.
Og den kan også trækkes strøm og alting fra IHC 24 input modulet? Og kan den også tilsluttes med lysføler så den ikke tænder når det er lyst?
Link til kommentar
Del på andre sites

• 3 weeks later...
 Share

• Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok