Hop til indhold
  • 0

Lynnedslag!?!

Morten Rasmussen1354922272
 Share

Spørgsmål

Hej...Tænkte på om der egentlig er nogen af jer som har beskyttet jeres IHC installation mod lynnedslag!?!Er der nogen der ved hvordan man kan gøre det!?!Har hørt at man skulle kunne få noget, så man ikke skal tænke over at koble fjernsyn osv. fra.. Noget transielt beskyttelse eller sådan noget!?!?Morten

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Der kunne jeg så ikke være mere uenig:-)Det er helt klar hovedudligningen af antenne installationen der er værd at fokusere på.Jeg har været ude og reparere talrige lynskader og i 90% af tilfældene er det antennemasten lynet slår ned i. Og det er ikke småting som det tager med sig på vejen.Jeg har blandt andet set et hus hvor der inde i stuen blev sprængt 0,5m x 0,5m x 0,2m stykke mur af fordi antennelederen åbenbart havde en lille skade netop der. Tilmed slår transienten gennem fjernsyn over i elinstallationen, tlf. installationen osv. så der somregel er brændt udstyr af hele vejen til tavlen.Transientbeskyttelse mod forsyningsnettet er da helt klart rart at have, især hvis man har en masse dyrt elektronisk udstyr, hvilket primært gør det relevant for erhverv. Jeg har aldrig været ude for at transienter fra forsyningsnettet har ødelagt elektronik hos kunder, og de forekommer faktisk mere jævnligt end man lige tror. blandt andet når der ind- og udkobles trafoer og kraftværker på nettet etc. Det man skal være bange for mod forsyningsnettet er helt klart at man mister nullen, hvilket jeg selv har oplevet i min lejlighed. Dong nægtede derefter at dække mine fjernsyn etc., selvom jeg havde indgående kendskab til hvad der var sket.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Ja, det har du helt sikkert ret i, men da jeg ikke bruger en antenne er der ikke lige så meget som kan gå galt der. Har en parabol som står nede på jorden op ad huset, så den er heller ikke ret udsat.Transienter kan vel egentlig komme mange steder fra, behøver jo ikke være mit hus den slår ned i, men en tranformatorstation et eller andet sted i nærheden, og det sker faktisk ret ofte.Grunden til jeg gerne vil have det, er at jeg arbejde 14 dage væk fra hjemme ad gange, og efter møffes lov, så vil det hele blive smadret når jeg er afsted. Det ved jeg konen ville blive noget ubehagelig over :unsure: , når jeg ikke er der til at skifte det ud. :P

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Man kan jo bare forsikrer sig ud af det og ærligttalt, hvor stor er sandsynligheden lige for at man får ødelagt sin elinstalltion af lynnedslag?Monterer man transietbeskyttelse i sin tavle, brænder transietbeskyttelsen af ved lynnedslag og så skal man alligevel til at pille i tavlen for at skifte den ud.dtpnv skrev:

Nu vil skæbnen at jeg rent faktisk skal ud til et hus idag hvor både hpfi-relæ OG IHC controlleren (sad på seperat hpfi + gruppe)er brændt som følge af en transient fra nettet.Nu vil jeg også have transient beskyttelse i min næste bolig:-)karma is a bitch...;-)
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Shortykiller skrev:

Jeps, man kan da bare lade forsikringen betale for alt der skal skiftes ud, men stadig noget nemmere, når jeg ikke altid er hjemme, at få en ud at skifte transient beskyttelsen, og så køre det igen. Ihvertfald nemmere end hele tavlen.dtpnv: Møffes lov:-)
Så vidt jeg ved er der taget højde for lynnedslag i forsikringsdækningen, så der ikke ydes erstatning. Så det er nok en god ide at checkke det før man baserer sig på at den dækker
Link til kommentar
Del på andre sites