FWH Skrevet August 4, 2010 Rapporter Share Skrevet August 4, 2010 Hej,Er her nogen som har erfaring med at sætte en sensor på vandmåleren til huset, så man kan følge vandforbruget via IHC controlleren ?? Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Chris Frost Besvaret August 4, 2010 Rapporter Share Besvaret August 4, 2010 Ingen erfaring.. Men lyder spændende!Har googlet lidt og faldt over dette:http://www.rabat-vvs.dk/detail.asp?x=&detail=12827&menu=.2.2,13690,13692 Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Morten1354922249 Besvaret August 4, 2010 Rapporter Share Besvaret August 4, 2010 Hvis din vandmåler kan monteres med et puls modul kan det sagtens lade sig gøre. Det er lidt forskelligt hvor mange liter der kommer puls for. Nogle er det pr 1 liter andre pr 10 liter og nogle kan programmeres til at give puls ved valgfrit liter antal.Hvis din måler ikke kan monteres med puls modul kan du høre om du kan få den skiftet til en der kan monteres med det. Alternativt sætte en bi-måler på efter hovedvandmåleren. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Chris Frost Besvaret August 4, 2010 Rapporter Share Besvaret August 4, 2010 Er også sådan en fætter: http://vvs-centeret.dk/product_info.php?cPath=75_221&products_id=13611Kan dog ikke finde noget data på hvordan den virker :-( den ser nemlig mere universal ud.... niknak-dk 1 Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 FWH Besvaret August 5, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 5, 2010 Tak for de hurtige svar.Jeg tror at løsningen bliver en ny vandmåler med tilhørende sensor, og så regner jeg med at kunne bruge funktionsblokken "El-måler" til at samle data op med. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 FWH Besvaret August 5, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 5, 2010 Hej Chris,Den du fandt der har jeg prøvet, den ser desværre ikke sådan ud i virkeligheden, så den kan ikke monteres oven på glasset, som jeg troede ud fra billedet. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Morten1354922249 Besvaret August 7, 2010 Rapporter Share Besvaret August 7, 2010 Hvad er det for en måler du har? Sensus? Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Jan Jung-Jensen Besvaret August 8, 2010 Rapporter Share Besvaret August 8, 2010 Hej CompuTexJeg har opsæt en husvandmåler med impulsgiver, for en kunde. Formålet var at overvåge de udvendige vandhænder og sikker at de ikke stod og løb når kunden ikke var hjemme (Bliver aktiveret når alarmen bliver sat), samt at der kun løber x antal L igennem om dagen.Derudover kan han også se hvor meget vand der bliver brugt per gang, om måneden og året..Jeg skal også opsætte dette system på vandet i huset. Hovedsagligt for at undgå at der ikke løber vand igennem når kunden ikke er hjemme.Jeg har brugt:1stk. LK Magnetventil NO til brugsvand 3/4''. EL nummer1086017427Klik her for link til LK KatalogKik under Intelligente systemer - Alarm - Magnetventil1stk. Husvandmåler med impulsgiver fra Eurotech. VVS nr. 484064-042Husvandmåle klase B vandret montering EU godkendt og førstegangsverificeret. Kan leveresmed 1 impuls pr. liter - 1 impuls pr. 10 liter - 1 impuls pr. 100 literKlik her for link til EurotechMåleren er sat til en indgang på et inputmodulVil skyde på 1.100,- for magneten og 700,- for måleren med moms. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Lars Jacobsen Besvaret August 8, 2010 Rapporter Share Besvaret August 8, 2010 Man kan også bare spørge sin vandforsyning om ikke de kan skifte måleren til en med puls udgang. Det er der nemlig nogen der gerne vil/kan gøre (evt. mod et gebyr). Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 FWH Besvaret August 9, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 9, 2010 Tak for de gode svar, jeg har lige haft kontakt til mit vandværk. Håber jeg får det sat i værk snarest. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Rene.Qvist Besvaret October 3, 2010 Rapporter Share Besvaret October 3, 2010 Den sensor du foreslår der har jeg faktisk lige købt, bare hos topvvs, de havde den på deres hjemmeside til 145kr, så det var chancen værd, de har rettet prisen til 355kr nu, så jeg har nok været den første der nogen siden har købt en hos dem.Den passede fint på min vandmåler, det er sådan en blå en med et lille blåt blænddæksel oven på uret som man kan skrue af og så monterer sensoren på, min siger 1 puls pr 10 liter, så trækker den en modstand på 100ohm, har tilsluttet den til 24/24ma input og det virker helt fint.Så hvis man har et lille blændæksel man kan skrue af toppen af uret på sin vandmåler og den hedder noget med QN 2.5 etc... så vil jeg tro den kan virke med den.http://www.topvvs.dk/produkter/vand-og-varme/ventiler-mm/vandmaalere/koldt-vand/vis/57543Det var den jeg købte, den ser bare ikke sådan ud i virkeligheden, der er den blå og har en magnetføler neden under. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 michael1354922260 Besvaret October 3, 2010 Rapporter Share Besvaret October 3, 2010 her til 295,-http://vvs-centeret.dk/product_info.php?cPath=75_221&products_id=13611&osCsid=eeba11ecd87f9e2715a26f657994cfb0egentlig en meget nem løsning :-) Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Lars Jacobsen Besvaret October 4, 2010 Rapporter Share Besvaret October 4, 2010 rene.qvist skrev:Det var den jeg købte, den ser bare ikke sådan ud i virkeligheden, der er den blå og har en magnetføler neden under.Kan du tage et billede af den og poste ?Din måler har den "metal" eller anden på tællerne, viserne eller skiverne som den kan detektere ? Selvom min vandmåler er en blå QN2,5 (fabrikat Elster og ikke Sensus) har den umiddelbart kun plastik tællere og jeg er derfor i tvivl om der overhovedet kan detekteres noget på den med sådan en føler. Mit vandværk vil forøvrigt have kr. 910,- for at skifte måleren til en med puls så det kan være det ender med den løsning. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Rene.Qvist Besvaret October 4, 2010 Rapporter Share Besvaret October 4, 2010 Jeg tager lige et billede senere, min ser anderledes ud, den der sensor vil ikke passe på din måler, så det er nok nemmere at få dit vandværk til at skifte til en for den pris :=) Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Rene.Qvist Besvaret October 4, 2010 Rapporter Share Besvaret October 4, 2010 Her er nogle billeder med før efter og blændæksel Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Terne Besvaret June 8, 2014 Rapporter Share Besvaret June 8, 2014 rene.qvist skrev:Kan du tage et billede af den og poste ?Din måler har den "metal" eller anden på tællerne, viserne eller skiverne som den kan detektere ? Selvom min vandmåler er en blå QN2,5 (fabrikat Elster og ikke Sensus) har den umiddelbart kun plastik tællere og jeg er derfor i tvivl om der overhovedet kan detekteres noget på den med sådan en føler. Mit vandværk vil forøvrigt have kr. 910,- for at skifte måleren til en med puls så det kan være det ender med den løsning. Hej Lars Fandt du nogensinde ud af om en sådan kan bruges (på vandmåler uanset fabrikat)?Det billede som René Qvist viser ligner et eller andet system, som "blot" er "klistret" ovenpå en alm. vandmåler, og jeg er på jagt efter en sådan impulsmåler der kan integreres med IHC. Har dog ikke kunnet finde det som en "stand-alone" løsning blot til "påklistring" Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Lars Jacobsen Besvaret June 8, 2014 Rapporter Share Besvaret June 8, 2014 Den som er afbilledet på Rene Qvist's måler virker kun på denne måler da den har mekanik beregnet til det.Hvis du kikker nærmere kan du også se der er specielt "hul" hvor den monteres i.I denne tråd:http://www.ihc-user.dk/forum/topic/4295-vandvagt/Er der tale om en anden måler, men den har også specifikt "huller" til det. (kan godt ligne samme måler).En aftaster der ba virker generelt med alle målere har jeg ikke fundet, og tror heller ikke findes. Måleren skal jo være lavet med noget som kan aftastes, feks. En magnetisk eller refletiv skive, som kan give en puls. Og det har min måler desværre ikke lige umiddelbart tilgængelig. Så indtiv nu undærer jeg. Har dog flowmåler (og energimåling) på det varme vand fra min jordvarmepumpe som bliver logget på andet sysstem, så det er kun koldtvands forbruget jeg ikke har helt styr på. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Spørgsmål
FWH
Hej,Er her nogen som har erfaring med at sætte en sensor på vandmåleren til huset, så man kan følge vandforbruget via IHC controlleren ??
Link til kommentar
Del på andre sites
16 svar på dette spørgsmål
Recommended Posts