Morten Rasmussen1354922272 Skrevet May 1, 2010 Rapporter Share Skrevet May 1, 2010 Hey Kloge folk, ved at varmestyring har været oppe at vende flere gange, men synes ikke at kunne finde noget om denne slags Jeg tænkte om der evt. var nogen af jer som ved om man evt. kunne styre disse ventiler over et IHC 0-10V udgangsmodul??http://www.danfoss.com/Denmark/Products/Categories/Detail/HE/Radiatortermostater/Termoaktuatorer/Termoaktuator-ABNM-0-10V/082F1091/7fd1beb5-1906-452e-8db2-2b6833ea774e/8152e6a9-be72-4069-82cb-28c4890b2ad3.htmlEller evt. over dette modul:http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/9894222_01.pdfOg hvad kunne evt. så sættes til at vælge temperatur (altså styring på vægen til valg af rumtemperatur)!?!?Nogen som har noget erfaring inden for det??Shorty Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Klaus Larsen Besvaret May 2, 2010 Rapporter Share Besvaret May 2, 2010 Du kan evt. bruge denne til at måle temperatur.http://www.zigza.dk/tempsensor/ Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Morten Rasmussen1354922272 Besvaret May 3, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret May 3, 2010 Det var godt nok ikke mange som kendte til de enheder ... Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
thomas Johansen1354922271 Besvaret May 3, 2010 Rapporter Share Besvaret May 3, 2010 hej jeg kan ikke forstå hvorfor du vil bruge lon som slet ikke er kompertibel med ihc.du kan bruge en temp. føler fra elko eller den fra zigzag. og så købe en telestat som bare skal have en udgang fra 24v mudul eller en 230 v model Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars Jacobsen Besvaret May 3, 2010 Rapporter Share Besvaret May 3, 2010 Shortykiller skrev:Det var godt nok ikke mange som kendte til de enheder ...Nej jeg gør heller ikke, men de burde kunne styres med et alm 0-10V output modul 120B1246.Jeg tør slet ikke tænke på hvad de ventiler kan koste. Tror nemlig ikke det er en helt billig løsning. Er det til alm. radiator termostater du ønsker styring eller hvad ? Hvis det er, så findes der andre muligheder, bl.a. http://www.honeywell.com/sites/servlet/com.merx.npoint.servlets.DocumentServlet?docid=D305829D4-5A03-0B98-BB6A-24979CF769EBmen de er ikke umiddelbart til at koble på IHC.Alternativ bruge "telestater" som Thomas1 foreslår. Telestater er ventiler der kun kan stå enten åben eller lukket og altså ikkke regulere. Det må man så klare i sin styring/software. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Morten Rasmussen1354922272 Besvaret May 3, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret May 3, 2010 De telestater er ikke brugbare som jeg ser det, tror ikke varme vil køre ret godt med ON/OFF regulering, var derfor jeg kiggede på de andre.Det er til Radiatorventiler ja, og kender godt til de Honeywell ventiler. Kiggede godt nok på et sæt hvor de bliver styret fra et fælles display istedet for at programmere hver ventil for sig selv.Ulempen ved de sæt jeg kan finde er at de køre på batterier det hele, og nu når jeg havde det hele rykket ned, så gad jeg jo godt at have fast strøm til istedet, og det var der de Danfoss ventiler kom ind i billedet. Er bare bange for at de bliver noget "Crap", for findes jo ingen ordentlig varmeregulering i IHC (Eller hva??) til at styre output efter evt. Zigzag føleren. Skal vel have en form for PID regulering i controlleren.Er bange for det nok er nemmest bare at lave et selvstændigt system:-( Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars Jacobsen Besvaret May 3, 2010 Rapporter Share Besvaret May 3, 2010 Telestater fungere fint nok med gulvarme, men nok ikke så godt til radiatorer.FB 5.2.02 er beregnet til varme (m. telestater) [file name=5.pdf size=125347]http://website.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/5.pdf[/file]5.pdf Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Mikael l Besvaret May 3, 2010 Rapporter Share Besvaret May 3, 2010 Hvorfor skulle de ikke fungere så godt med radiatorer, han kan da bare vælge kun at måle rumtemperaturen, og huske at få sat termostaten på den modsatte væg af radiatoren?! Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
thomas Johansen1354922271 Besvaret May 3, 2010 Rapporter Share Besvaret May 3, 2010 der er jo et 1 - 10 v modul til ihc men du skal have en wireless lysdæmper også og dermed sagt det er til hver eneste radiator og så bliver det mega dyrt ca 1500 per radiator så syntes ikke det er løsninge Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Morten Rasmussen1354922272 Besvaret May 3, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret May 3, 2010 Hmmm, da jeg arbejder med reguleringer på mit arbejde kan det godt være jeg er skadet, men ON/OFF regulering er normalt ikke at foretrække, det vil give nogle store udsving, vil det ikke??En wireleess dimmer??? hvorfor det?? Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
thomas Johansen1354922271 Besvaret May 3, 2010 Rapporter Share Besvaret May 3, 2010 det er den bedste lysdæmper pt på af lk marked og du har mange ekstra ting via wireless dæmper som du ikke får i en unidimmer.du kan jo bare pulse på din telestat så du ikke har de lange åben og lukke tider Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Mikael l Besvaret May 3, 2010 Rapporter Share Besvaret May 3, 2010 Det er som sådan heller ikke en ON/OFF ventil, som f.eks. en magnet ventil..En telestat er 3-4 minutter om at åbne/lukke, og der vil derfor ikke komme de store udsving, da der som skrevet bare vil kunne laves så den pulser, når der er opnået den ønskede temperatur. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Morten Rasmussen1354922272 Besvaret May 3, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret May 3, 2010 Jamen en wireless dimmer, den sender da ikke 0-10V ud, eller er jeg helt tabt!?! Forstår ikke hvor den kommer ind i billedet. Ved godt den er mere advanseret end dem der sidder i tavlen, men kan ikke lige følge dig her Okay, så en telestat er lidt langsomt regulerende, men den ville da give et voldsomt oversving hvis man skulle hæve temperaturen fra eks. 18 grader til 22 grader!?!? Er der nogen af jer der køre med disse eller hvad, for har lidt svært ved at blive overbevist om at det er vejen frem!?!?! Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Mikael l Besvaret May 3, 2010 Rapporter Share Besvaret May 3, 2010 Jeg kan ikke se hvorfor det er du synes de vil give en større temperatur svingning, end hvis at det var en alm. termostat der sad på radiatoren der styrede temperaturen...Det er sådan jeg har tænkt mig at lave det ved mig selv, da jeg også er ved at sætte et hus i stand...Og har også tænkt mig at sætte magnetkontakter i alle vinduer, så de vil lukke for radiatoren hvis der bliver åbnet Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Morten Rasmussen1354922272 Besvaret May 3, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret May 3, 2010 Jamen så er det ikke sikkert jeg ved hvordan en almindelig drejetermostat virker, troede den regulerede efter temperaturen hele tiden!?!?!Virker den ligesom en telestat eller hvad, ved "ON/OFF" regulering?? Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Mikael l Besvaret May 3, 2010 Rapporter Share Besvaret May 3, 2010 Både ja og nej, der er vel ikke nogen forsinkelse på en alm. termostat. Det er jo bare det væske inden i den der udvider sig så det trykker ventilen ind.. Drejer du på den kommer den enten tætter eller længer fra ventilen og dermed kan du regulere temperaturen...I en telestat sidder der en slags voks der udvider og trækker sig sammen alt efter om der bliver tilført spænding, og det er voksen tid om at udvide/trække sig sammen der giver forsinkelsen..Det er jo også dem der bliver brugt på stort set alle gulvarme anlæg Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Morten Rasmussen1354922272 Besvaret May 3, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret May 3, 2010 okay... Jamen hvis man så siger at det løsningen, kan man så kun sætte temperaturen i softwaren, eller kan man koble noget andet på så den kan sættes med et display eller lign. Kan det evt. kobles over scene view så man kan ændre temp. den vej!?! Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Mikael l Besvaret May 3, 2010 Rapporter Share Besvaret May 3, 2010 LK har som det ser ud nu, ikke fået nogen termostat på markedet, men det alt det med at få det styrede gennem software osv. har været oppe at vende her:http://www.ihc-user.dk/index.php?option=com_kunena&Itemid=34&func=view&catid=12&id=8217 Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Morten Rasmussen1354922272 Besvaret May 3, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret May 3, 2010 Ja, har godt læst en smule i den tråd... jeg siger tak for at i bragte lidt mere klarhed over det hele. Har dog ikke bestemt mig endnu:-) ...Er bare stadig ikke helt med på det med den wireless dimmer som blev nævnt!?!? Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Morten Rasmussen1354922272 Besvaret May 6, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret May 6, 2010 Angående de telestater.. kan forstå at man til radiator bruger NO... vil det så sige at man hele sommeren, og når der er fyret op i brændeovnen (så er ventilen jo lukket), skal have strøm til ventilen, er der nogen der ved om det er dyrt i strøm, eller om man evt. kunne sætte en NC på som jo er til gulvvarme!?!?!Og vil i anbefale 24V eller 230V?? Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
thomas Johansen1354922271 Besvaret May 8, 2010 Rapporter Share Besvaret May 8, 2010 hej undskyld jeg ikke udtrykte mig klart ang. wireless dimmer men den er til converteren der laver 230v som wireless dimmer laver om til et 1 -10 v signal. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Morten Rasmussen1354922272 Besvaret May 8, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret May 8, 2010 Hej Thomas... må indrømme at jeg bare slet ikke er med på hvad du mener...Siger du at en wireless dimmer laver 1-10V signal når man regulere på den!?!Trode jeg kun var 1-10V output modulet, som skal side i tavlen!?!Kan slet ikke finde ud af hvad den wireless dimmer skal ind over det her for Eller er det bare mig som er en smule fatsvag :woohoo: !?!? Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Thomas Bisgaard Besvaret May 8, 2010 Rapporter Share Besvaret May 8, 2010 Hey..står selv i samme situation mht til styring af radiatorvarme..Jeg har i forvejen et LK gulvarme system hvor der er en ekstra indgang/udgang til termostat og telestat. Min ide var simpelthen at koble en termostat på indgangen og så finde en almindelig magnetventil som bliver koblet på returen. (ligesom en almindelig termostat) Så vil jeg mene man undgår så stort et under/over shoot som hvis man brugte en telestat som er 5-6 min om at lukke eller åbne..Hvad mener i?? Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Morten Rasmussen1354922272 Besvaret May 8, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret May 8, 2010 måske, men tror bare at den vil stå og åbne og lukke konstant og køre sig selv ihjel... tror ikke det ville være at foretrække.. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Thomas Bisgaard Besvaret May 8, 2010 Rapporter Share Besvaret May 8, 2010 Okay.....Hvordan ville du så lave det?? Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts