Hop til indhold
  • 0

Funktionsblok til køkken

diskoboy
 Share

Spørgsmål

Jeg har besluttet at lege lidt med IHC'en som jeg efterhånden har haft installeret i et halvt års tid uden egentlig at gøre noget overhovedet...Og jeg kunne selvfølgelig starte med et mindre projekt, men der er jo noget der hedder en "ilddåb" :)Jeg har følgende lys i køkkenet:4 spots4 spots2 spotsDe midterste 4 spots sidder på en selvstændig transformator end de yderste 6 spots. De sidder på 2 stk dimmer universalDerudover har jeg et udtag hvor jeg har sluttet mit LED lys fra køkkensokelerne til.... og en pir.Desuden har jeg tænkt mig at bruge følgende funktionsblok: http://www.ihc-user.dk/index.php?option=com_kunena&Itemid=34&func=view&catid=7&id=9842 (Funktionsblok til sol op og nedgangstider)Min plan er følgende:- Såfremt at det er mellem sol op- og nedgang, må de midterste 4 spots ikke tænde. Er lyset tændt når det bliver mørkt skal de midterste 4 spots også tænde. LED skal ikke være tændt.- Når der ikke har været aktivitet i 15 minutter (definerbar tid), skal lyset dæmpes til 70% (wireless lampeudtag dimmer) og LED lyset tændes.- Hvis lyset er slukket + det er mørkt og der kommer aktivitet i rummet, skal kun LED tænde. Tænder man derefter lyset skal det opføre sig om i pkt. 1 i min plan.Det er måske lidt i overkanten at kaste sig ud i, men det er mest ment som en udfordring til mig selv :) ... har måske bare lige brug for et spark i den rigtige retning :)

Link til kommentar
Del på andre sites

6 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Lyder som en spændende lille opgave.Det er lidt svært at hjælpe dig her, når man ikke ved hvor meget du i forvejen kender til programmering og specielt programmering af funktionsblokke.Det virker som om du selv vil prøve at programmere dig ud af det, og ikke bare have andre til at lave det for dig, right?Du bør jo nok starte forsigtigt med at få en lille del af det til at virke, og først når du har helt styr på det, bygge videre på det.Såsom at lave det der gør at de midterste 4 spots ikke tænder om dagen.Derefter kan du senere bygge PIR og andre sjove ting på hen ad vejen.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Jeg er ikke ude på at få løsningen - endnu :)Jeg har pt. benyttet mig af 2 funktionsblokke:- Sol op og nedgangstiderne- 1.1.01.dHar som sagt prøvet at modificere 1.1.01.d så den modtager input fra Sol-funktionsblokken, men skal lige arbejde lidt mere med den inden den tænder for mine scenarier :)Jeg har tidligere programmeret en del i VB, så det er ikke helt ukendt for mig, men har aldrig tidligere lavet noget i IHC.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Så skete der lidt med min funktionsblokkeJeg har modificeret 1.1.01.d så det passer til mit setup...Der er nu følgende i den:Øverste venstre tænder følgende:1. Hvis solen er oppe: - Yderste spots2. Hvis solen er nede: - Yderste spots + midterste spotsØverste højre slukker ovenståendeNederste venstre tænder følgende:(ligegyldigt om solen er oppe eller ej) - LED + yderste spots på 70%.Nederste højre slukker ovenstående---------Jeg har dog fundet et par udfordringer:- Hvad sker der hvis jeg tænder "øverste venstre" og samtidig tænder "nederste venstre" - hvad sker der så? Ja, noget tænder, men hvor meget mon....- Tænder jeg lyset via (nederste venstre), tænder yderste spots på 70% ... i få sekunder ... derefter bliver det sat op til 100% og samtidig tænder de midterste spots. Om det er pga. simuleringen eller ej, ved jeg ikke..... (har KUN testet i simuleringen)Jeg må nok få lavet det hele i en funktionsblok for at løse min første udfordring ??? [file name=kkken.vis size=96478]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/kkken.vis[/file]

kkken.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Et par forslag til dig:1) Start med en tom blok til at styre alle 3 lamper. 1.1.01.d er god til mange ting, men du bruger kun en brøkdel af den i det her projekt, og de ting du ikke bruger, forvirrer mere end det gavner.2) Lav så en funktion ad gangen (som Kenth skriver), og som du også er startet på, og udvid først når du har gennemtestet hver bid.Det er godt at du ændrer navnene på de enkelte programdele, det gør det mere overskueligt, frem for 10 linier der alle hedder Program.3) Det er ikke sikkert du behøver så mange scenarie udgange. Så vidt jeg kan se ud fra din plan skal alle lamper slukke på samme tid, så et Sluk Scenarie er nok. Det kan være det bliver nødvendigt med flere senere, men så kan det tilføjes.Derudover et scenarie for Yderste spots 100%, et for midterste spots 100%, et for midterste spots 70% og et for LED Tænd.4) Du skal bruge Lysindikering fra dine dimmere, for at få punkt 3 i din oprindelige plan til at virke.Mht. til din udfordring: Kenth's skumringsblok, har et delay på 10 sekunder inden den sætter en udgang. Du har i din "Tænd spots alle"-blok lavet programmet så hvis solen går ned, skal yderste og midterste spots tænde.Så når du trykker F8 for simulering og du, inden for 10 sekunder, trykker Nederst Venstre, tænder lyset på 70%, og når så de 10 sekunder er gået fremkalder skumringsblokken de 100% i stedet for.Du skal nok ikke bruge indgangene fra skumringsblokken som en Hændelse, men snarere som en Betingelse.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Tak til allannissen og kenth :) Så kom jeg frem til lidt mere - uden brug af standard funktionsblokke :woohoo: - Har lavet min 4-knap om til 6-knap (så det svarer til virkeligheden)- 2 funktionsblokke: "Sol op og nedgangstider" samt min egen "Spots og LED i køkken"Indholdet af min egen blok er følg.:3 Programmer: - Tænd spots i loft afhængig af tidspunkt på dagen - Tænd LED, sluk midterste spots og yderste spots sættes til 70% - Sluk alt lysPt. bruger jeg 2 knapper for at tænde og 2 knapper for at slukke (men kunne have nøjes med én). Derfor skal jeg have lagt mit nr. 2 program ind som et langt tryk for på den måde at spare 2 taster.Derudover skal jeg stadig have bygget min PIR ind så hvis det 1. program er tændt + det er om aftenen skal den skifte over til nr. 2 program efter 15 minutter (eller lign.) automatisk ... og selvfølgelig skifte tilbage til 1. program såfremt der kommer aktivitet. Det hele er betinget af jeg har tændt på kontakten.Når der ikke er tændt på kontakten er der andre ting den skal lave, men det får jeg vel også bygget ind senere :) [file name=kkken-20100420.vis size=70283]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/kkken-20100420.vis[/file]

kkken-20100420.vis

Link til kommentar
Del på andre sites