Hop til indhold

IHC Net over cat7

Recommended Posts

HejJeg planlægger et hjemmenetværk delvis med ugangspunkt i IHC Net.Jeg spekulerer på om der er idé i at trække cat7 kabler i stedet for LKs standard cat6 kabler. Jeg tænker lidt fremadrettet med den høje båndbredde, B&O potentielle BeoNet planer osv.Jeg finder ikke meget om emnet, når jeg søger på nettet. Dog skriver av-connection.dk positivt om cat7 her.http://www.av-connection.dk/?PGr=3470&ML=381Jeg har tilgengæld spurgt i Brinck Elektronik / Elextra, men der fører de slet ikke cat7 kabel. De siger at det er for vanskeligt at arbejde med for andre end professionelle.Er der nogle der kan komme med input omkring cat7 både generelt og i relation til IHC net. Jeg tænker eksempelvis på hvor svært det er at trække, montere med konnektorer, fleksibilitet, fordele, muligheder, samspil med IHC net osv.På forhånd tak

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Kim.Jeg vil starte med at liste de forskellige typer:Type kategori frekvens data TVLexcom125 kat 5e 125mHz 100Mb/s nejLexcom250 kat 6 250mhz 1Gb/s nejLexcom500 kat 6a 500mHz 10Gb/s måskeLexcom800 kat 7 800mhz 10Gb/s formentlig ok indtil 800mhzIHC Basic kat 7 600mhz 10Gb/s ja indtil 900mhzIHC NET kat 7 1000mhz 10Gb/s ja indtil 1000mhzOg ja alt over alm. kat6 er MEGET følsomt for installations fejl. Her tænker jeg på bøjningsradius, opsnoning af par og lign. fejl som man først får afsløret ved en rigtig kabel test der måler NEXT, FEXT og lign. parametre. Kablet vil formentlig virke OK, og der kommer data/TV igennem, men har dog ikke den kapacitet som man forventer eller der er støj på de høje TV kanaler. Ofte vil en "alm" elektrikker slet ikke have den rette uddannelse (certificering) eller værktøj til at teste med. Så ja det er kun for prof´r. Principelt er der ikke den store forskel mht monteringen af connectorer, patchpaneler og lign. bortset fra det er skærmet. Og da der er tale om skærmede kabler er de ikke så følsomme for elektrisk støj fra andre nærliggende kabler forudsat det bliver lavet korrekt, og jordet alle steder. Ellers virker det ofte dårligere end en uskærmet. Igen man skal vide hvad man gør. Til min egen installation har jeg valgt IHC-Basic, da det data mæssigt kan levere 10G hvilket burde være rigeligt, og jeg kan få hele TV spectret indtil 865mhz igennem. Jeg ville også mene et alm. kat. 7 kabel vil virke med IHC-net, men det bør man nok lige teste inden man trækker det. Prisen havde også en afgørende virkning i mit valg, da jeg har 48 udtag placeret rundt om i hele huset. Så det er små 100 connectorer og ca. 1 km net kabel. :woohoo:

Link til kommentar
Del på andre sites

• 3 years later...

Godtnok en gammel tråd, men faldt over den, da jeg ville undersøge om man kunne bruge en skærmet cat 5e til IHCnet, og fandt da så også svaret..

Og kan lige bistå med, at jeg nødig ville trække en cat 7 i en bolig installation hvis jeg skulle overholde alle kravene, for det første kræver den en respekt afstand på minimum 50 mm til 1 Faset strømkredse, så ingen stikkontakter ved siden af.. Bøjningsradius på minimum 60mm, hvilket kan blive meget svært selv i en dyb fuga dåse, den skal ihvertfald monteres med mulighed for at trække kabelet baglæns så den sidder helt pænt inde i dåsen..

Man kan også undre sig over de data installationer der bliver lavet i dagens Danmark, har ofte været ude for, i helt nye kontor byggerier, at have fået meddelsen "noice detected" på testeren, og hvorfor F....N blev den uskærmede kabel så populær??? De gamle token ring / IBM netværk med de klassiske kæmpe IBM stik, og BNC netværket var skærmet, og det kører fint.... Og flere steder kører IBM kablingen den dag idag, også på gigabit uden problemer, det er ikke sikkert at de kan certificeres til giga, men det kører, og det er skærmet! Med fletskærm!

Lad os gøre som i USA... Alt skal være skærmet, i egne stål bakker, med låg og udlignet....

Link til kommentar
Del på andre sites

Kablet vil formentlig virke OK, og der kommer data/TV igennem, men har dog ikke den kapacitet som man forventer eller der er støj på de høje TV kanaler. Ofte vil en "alm" elektrikker slet ikke have den rette uddannelse eller værktøj til at teste med. Så ja det er kun for prof´r. Principelt er der ikke den store forskel mht monteringen af connectorer, patchpaneler og lign. bortset fra det er skærmet. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Share

• Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok