Hop til indhold
  • 0

Strømforsyning til større IHC tavle

Daniel Lübker
 Share

Spørgsmål

Jeg er så småt i gang med dimensioneringen af min første IHC installation til vores kommende hus på 210m2.Som det ser ud nu blivere tavlen udstyret med nedenstående componenter: 2 Controllere1 Input modul 24/3mA8 Input modul 24/24mA11 Output modul 2301 Output 400 Bistabilt relæmodul4 Output modul 241 Backup5 Dimmer 350 CRTil dimensioneringen af strømforsyningen går jeg ud fra jeg skal bruge summen af maksimalt egeneffekt på samtlige komponenter (240W) – Det betyder at jeg skal bruge hele 4 x 72W strømforsyninger. – Selvfølgelig kan jeg benytte en samtidighedsfaktor der begrænser det lidt, men syntes det lyder helt vandvittigt. – Kan dette virkelig være rigtigt?

Link til kommentar
Del på andre sites

8 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

lubker skrev:

Jeg er så småt i gang med dimensioneringen af min første IHC installation til vores kommende hus på 210m2.Som det ser ud nu blivere tavlen udstyret med nedenstående componenter: 2 Controllere1 Input modul 24/3mA8 Input modul 24/24mA11 Output modul 2301 Output 400 Bistabilt relæmodul4 Output modul 241 Backup5 Dimmer 350 CRTil dimensioneringen af strømforsyningen går jeg ud fra jeg skal bruge summen af maksimalt egeneffekt på samtlige komponenter (240W) – Det betyder at jeg skal bruge hele 4 x 72W strømforsyninger. – Selvfølgelig kan jeg benytte en samtidighedsfaktor der begrænser det lidt, men syntes det lyder helt vandvittigt. – Kan dette virkelig være rigtigt?
Nej så galt går det ikke. De fleste moduler spiser strøm fra 230 V delen . Så et 72W modul er efter min mening rigeligt
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Tak for hælpen.Dejligt med et så hurtigt og præcist svar.Jeg har overvejet om dele af installationen skulle udføres som wireless, men er blevet enig med mig selv om at hoved-installationen skal laves trådet og så et par enkelte afbryder fx til sengelamperne mm. som wireless.Hvis jeg nøjes med én controller vil jeg lige så tæt på grænsen at jeg ved en evt. senere udvidelse alligevel skal tilføje ekstra controller. - så vil jeg næsten hellere fra starten have et lidt overdimensioneret system hvor softwaren er forberedt til 2 controllere, og derved undgå en evt. senere lappeløsning.Men endnu en gang tak for hjælpen.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Tusind tak for alle de gode besvarelser.For det første havde jeg lavet en kæmpe regnefejl idet jeg havde beregnet på 24/24mA input modulerne.Samtidig er ideen med wireless dimmere ved tavlen genial da jeg så her kan sparre et par output moduler.For at undgå alt for meget kommunikation mellem de to controllere regner jeg med at benytte den ene til alt alarmering (røg + indbrud) og den anden til alt styring.Hver controller for sin egen 72W strømforsyning og udelukkende backup på alarm modulet.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

lubker skrev:

Tusind tak for alle de gode besvarelser.For det første havde jeg lavet en kæmpe regnefejl idet jeg havde beregnet på 24/24mA input modulerne.Samtidig er ideen med wireless dimmere ved tavlen genial da jeg så her kan sparre et par output moduler.For at undgå alt for meget kommunikation mellem de to controllere regner jeg med at benytte den ene til alt alarmering (røg + indbrud) og den anden til alt styring.Hver controller for sin egen 72W strømforsyning og udelukkende backup på alarm modulet.
Jeg har 3 controllere hvor de to er fyldt ud, så der er masser af moduler på. Det kører alt sammen fra en 72 watt strømforsyning uden problemer. Så du kan altså godt nøjes med en enkelt strømforsyning
Link til kommentar
Del på andre sites