Hop til indhold
  • 0

Har jeg roder mig ud i noget snavs...

Martin Harregaard
 Share

Spørgsmål

Hej IHC gutter / gutinder ;-)Som nogen nok ved, så sidder jeg med mit svendeprojekt, og med den begrænsede viden jeg har omkring IHC, samt LK's til tider imkompetente vejledningen, er jeg kommet ud hvor jeg ikke længere kan bunde.I mit projekt, har jeg brugt en ventilation med genveksler, hvor jeg har brugt nogle spjæld med 24V belimo spjæld, der kan styres med 1 - 10 V. På papiret fungerer det fint.Nu er min makker og jeg nået til at vi skal lave det i vores stand... og her er det forhåbentligt at I kommer ind.Vores lys på badeværelset tænder kun på PIR, og sammen med lyset åbner vores udsugning (altså spjældet)lyset skal slukke efter (i opgaven) 4 minutter uden bevægelse, og spjældet skal have et efterløb på (i opgaven) på 10 minutter.Ovenstående skal vi simulerer i vores stand.Det har vi tænkt os at gøre med en pir, et lampested og et armatur med HF spole og 1 - 10 v styring.Af IHC grej, har vi et 1 -10V modul, Pir og et 230V output, et 24V input.Men et spjæld (VAV) siger ikke bare knald, og så er det 100% åbent, og på endnu en puls, knald 0% lukket.Nu forstår jeg ikke helt produktbladet til det 1 - 10 V modul, for læser man Note A"sakset"Soft tænd/sluk:En kort aktivering af bit 1 og 2 bevirker hhv. softtænd og soft tryk. Lang aktivering bevirker reguleringop og ned. Hastigheden bestemmes af rampetiden,som er den tid, det tager, for modulet at hæveeller sænke lysniveauet. Rampetiden kan forlængesved at påtrykke klemmen mærket med 24 V dc.Dette kan gøres permanent eller styret af et IHC Output24."/sakset"Så kan man styre rampetiden på hæv / sænk ved at påtrykke "ramp" klemmen 24V i den tid man skal rampe... f.eks. 6 sek 24V påtryk giver 6 sek rampe / hæv el. sænk.Hvis det er fuldkommen ude i skoven... hvordan løser jeg så vores problem... ventilationen er basis for hele vores varmetabsberegning, så den kan jeg ikke udsmide.Det skal være mit spæld der skal være anderledes og være til at styre som ovenstående med IHC.Hjælp mig...Martin

Link til kommentar
Del på andre sites

4 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Happydane skrev:

"sakset"Soft tænd/sluk:En kort aktivering af bit 1 og 2 bevirker hhv. softtænd og soft tryk. Lang aktivering bevirker reguleringop og ned. Hastigheden bestemmes af rampetiden,som er den tid, det tager, for modulet at hæveeller sænke lysniveauet. Rampetiden kan forlængesved at påtrykke klemmen mærket med 24 V dc.Dette kan gøres permanent eller styret af et IHC Output24."/sakset"Så kan man styre rampetiden på hæv / sænk ved at påtrykke "ramp" klemmen 24V i den tid man skal rampe... f.eks. 6 sek 24V påtryk giver 6 sek rampe / hæv el. sænk.
Nej du kan ikke selv definere rampetiden. Hvis du kigger på samme installationsvejledning under tekniske data, vil du se at der er angivet to sæt rampetider:Uden +24v på rampeklemmen:Soft/tænd sluk = 0,8sRamping = 5sMed +24v på rampeklemmenSoft/tænd sluk = 6,5sRamping = 20sNår du styrer et 1-10V modul, skal du tænke på det som en fortrådet dimmer. Dvs. en kort puls på bit 1 slutter relæet og sætter 1-10v udgangen på det sidst kendte niveau. En kort puls på bit 2 bryder relæet og slukker spændingsudgangen(lige dette er jeg ikke helt sikker på).Når du i dit tilfælde skal bruge den med en spjældmotor, er det vigtigt at huske at motoren skal have konstant forsyning(+24V), og stillingen bliver varieret med 1-10v signalet. Altså ikke noget med at bruge relæet i 1-10v modulet.Rampetiden på IHC-modulet har i princippet ingen betydning, fordi spjældmotoren temmeligt sikkert ikke kan følge med. Det der sker 1-10v modulet f.eks lander på en spænding på 5,6v efter rampning er at motoren lige så stille vil åbne eller lukke indtil at den rammer den åbningsvinkel som svarer til 5,6V.Dobbelttjek lige at du har konstant forsyning af 24v til spjældmotoren, og prøv også at mål på 1-10v klemmerne er i de forskellige stillinger som du har i programmet.Fik du for øvrigt min blok til at virke?EDIT:Nu fik jeg lige læst dit indlæg igennem igen. Du vil simulere spjældmotoren med 1-10v armaturet ikke?Så for at ændre lidt på mit ovenstående svar:Hvis du sætter +24v på rampeklemmen, får du nogen rampetider som kunne ligne et spjæld. Lidt afhængig af hvordan du vil simulere et lukket spjæld (skal armaturet være helt slukket, eller skal det blot lyse helt svagt), er der to måder at løse det. Jeg brygger lige hurtigt om på den blok jeg har lavet til dig tidligere, så du får begge muligheder.Armatur helt slukket = tændledning til armatur ind over relæ på 1-10V modul.Armatur lyser helt svagt = tændledning på konstant fase. (Det er den der ligner spjældmotoren mest i fortrådning og funktionsmåde).Problemet med at slukke armaturet helt er at den giver et kort blink på fuld styrke når du tænder og nogle gange også når den slukker.
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Helt ok. Godt at det lykkedes at forstå den til sidst.Her er lige 2 versioner af dem, så kan du selv vælge hvordan den skal fungere. Hvis du vil have lyset slukket helt, så husk at køre tændledningen ind over relæet på 1-10v modulet, og få forbundet rampeklemmen med +24v, for at få de lange rampetider. [file name=Happydane1-20100209.vis size=71443]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/Happydane1-20100209.vis[/file]

Happydane1-20100209.vis

Link til kommentar
Del på andre sites