Hop til indhold
  • 0

Udskiftning af Controller

Torben Kjeldgaard Trans
 Share

Spørgsmål

Hej alle i kloge mennesker.Jeg har et spørgsmål vedr. udskiftning af controller. Jeg har en gammel controller som kun kan køre RS232, og jeg overvejer derfor at udskifte den med en Controller Visual 2 med viewer/LAN/USB og hele molevitten.Og her kommer spørgsmålet så:Jeg kan ikke se, at jeg kan genbruge mit program lavet i visual 1.32 i version 2.1 eller 2.6! Kan man på nogen måde konverterer programmet til version 2.6, eller hvad skal jeg gøre?På forhånd tak./TKT

Link til kommentar
Del på andre sites

7 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

HeyDer skal du vist dezværre hen og lave et helt nyt program fra bunden af, men har du styr på din dokumentarion, er det let nokder var en herinde fra der har lavet en "hybrid" for at lette programeringen [file name=1-20100202.vis size=8761]http://ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/1-20100202.vis[/file] jeg har brugt den et par gange og jeg synes at den virker fintSeth

1-20100202.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

tkt skrev:

Jeg kan ikke se, at jeg kan genbruge mit program lavet i visual 1.32 i version 2.1 eller 2.6! Kan man på nogen måde konverterer programmet til version 2.6, eller hvad skal jeg gøre?
Allan Gøndahl (tidligere ansat hos LK) var et stykke tid aktiv her på sitet. Han bidrager ikke mere, men har et firma, der bl.a. lever af at konvertere gamle IHC-installationer til nye:IBITechnic(for en god ordens skyld skal det nævnes, at det ikke er alle, der har været tilfredse med Allans service)-- Jakob
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Det manuelle arbejde i at udskifte controlleren er blot at skifte boksen, og remontere de op til 50 ledninger..Det svære deri må blive at holde styr på alle ledningerne.Det hårde arbejde må blive at bygge en ny controller op, men det kan heldigvis gøres parallelt. udlæse konfiguration, opbygge den nye controller og når man så mener at alt er klar, så udskifte kontrolleren.Jeg holder til i den nordlige del af jylland, så jeg kan godt være behjælpelig med det praktiske, hvis det passer.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Jeg har netop selv opgraderet fra en syv år gammel Visual 1 controller til seneste Visual Controller med viewer i går. Mens jeg har processen frisk i erindringen bringer jeg her mine erfaringer.Årsagen til opgraderingen var først og fremmest, at jeg har fyldt alle 128 ind- og udgange ud på den gamle controller. Jeg vil ikke have to controllere, så derfor er udvidelser med wireless moduler en kærkommen mulighed.Jeg forberedte mig ved at downloade den seneste software fra lk's hjemmeside og foretage programmeringen manuelt fra bunden. Der gik mange timer med det, men det var egentlig meget rart lige at få det godt ind under huden igen og blive bekendt med de små forskelle der trods alt er i forhold til den gamle software. Det var manuelt arbejde, men ikke vanskeligt, når man er godt bekendt med programmeringen i forvejen.Den fysiske udskiftning af controlleren tog et par timer. Jeg har som nævnt alle ind- og udgange i brug, så der var det maksimale antal tilslutninger at flytte på. Der var desværre ikke nok slæk i ledningerne i tavlen til at jeg kunne flytte dem en ad gangen direkte over i den nye controller, så jeg nummerede alle indgangslederne og tog herefter dem alle ud. Herefter var det heldigvis muligt både at isætte indgangslederne og flytte alle udgangene en for en. Nu kunne controllerne nemlig lidt bedre vinkles og vrides i forhold til hinanden. Vi var to om arbejdet. Havde vi ikke været det tror jeg det havde været vanskeligt fordi der ikke var noget at give af.Vi måtte faktisk også skifte et par af forbindelserne fordi de eksisterende ikke var lange nok. Små ændringer i layoutet af terminalerne på controlleren gjorde det nødvendigt. Disse forskelle i terminalerne er at på den gamle controller er der en nul for hver to ind- og udgange, mens der kun er en nul terminal for hver tre ind- og udgange på den nye. Den nye controller er lidt kortere, så det har nok været nødvendigt at spare på terminalerne af hensyn til pladsen. Formentlig af samme årsag er udgangsterminal 15 og 16 flyttet op øverst sammen med indgangene.Alt i alt gik det rimelig nemt - også da der kom strøm på igen og jeg skulle i kontakt med controlleren. Første gang er man nødt til at connecte via usb. Herefter kan man så åbne for adgang via lokalnetværk og så går det selvfølgelig som en leg med at sende projektet direkte over netværket. Det er en dejlig ting.Herefter kunne jeg så rende rundt i huset og konstatere at min manuelle konvertering af projektet ikke var helt fejlfri, men bugs'ne var heldigvis ret overskuelige og hurtigt rettet igen. Inden dagen var omme havde jeg igen et hjem der fungerede præcis som før. Ikke dårligt for en dags arbejde!Jeg købte min controller og andre dimser hos Allan som er nævnt tidligere i tråden. Jeg handlede via hans ibishop.dk og jeg talte også med ham i telefonen inden jeg lagde min ordre. Her sagde han, at han ville være billigst på IHC Komponenter. Blandt andet står controlleren til 4600 kr. i shoppen, hvilket jeg synes er en rigtig god pris.Allan svarede også på et par tekniske spørgsmål jeg havde. Jeg var ikke i tvivl om at han vidste 100% hvad han talte om. Det var dejligt, selvom brugerne herinde formentlig også kunne have hjulpet :-)Hvis nogle har spørgsmål, så skal jeg nok vende tilbage med mere om min opgradering.Kim

Link til kommentar
Del på andre sites