Hop til indhold

Vejledning til IHC Wireless

Recommended Posts

Hej forum.Jeg er rimelig "grøn" når det gælder IHC installationer. Men jeg syntes nu det lyder meget tiltalende og spændende, så nu vil jeg gerne vide lidt mere omkring emnet.Mit hus et bygget i 2007 og er et svensk træhus. Desværre regnede jeg ikke med en IHC integrering da huset blev bygget, det måtte komme senere. Nu er tiden ved at være inde til at jeg gerne vil gøre brug af de mange fordele samt den blære-faktor som IHC kan give.Jeg har en tiltro til at det kan lade sig gøre udelukkende at benytte en wireless konfiguration, da mit budget slet ikke er til den helt store ombygning. Så lige et par spørgsmål, inden jeg sætter mine forhåbninger helt i top.Er det muligt at starte med et par enkelte lampe-udtag og væg-stik som styres af en Remote, for derefter senere at udvide med flere udtag og så når budgettet er til det, investere i en Wireless Controller m. Viewer for at gøre brug af de specielle funktioner (programmering, central styring, timer-funktioner mv.) ?Jeg har idag kun et sæt billig-trådløs fra Silvan eller var det HaraldNyborg til at styre nogle lamper i stuen. De har dæmper-funktion. Det er da ret praktisk, men det er noget ustabilt. Jeg ville gerne kunne udbygge det over tid og efter behov, men vil helst undgå at der skal trækkes kabler.Mvh.Kaspar Brygger

Link til kommentar
Del på andre sites

IHC Wireless er perfekt til dine ønsker.Det eneste du skal være opmærksom er at når wireless komponenterne kører uden controller, så er tangenterne forudbestemt.Forstås at hvis du har en wireless tryk og et wireless udtag, så parer du dem sammen, så har højre tryk 1 funktion og venstre en anden.Kører man med Controller, kan man frit bruge knapperne som man lyster.Har du flere spørgsmål, så skyd bare!

Link til kommentar
Del på andre sites

Det lyder lidt som jeg forventede. Men hvis jeg køber den der Remote har den vist 8 tryk. Dvs. at man så sikkert kan styre 4 udtag med hhv. tænd/sluk (eller dæmpning) på 2 knapper (gange 4).Jeg spørger jo, fordi jeg har set billeder af jeres pænt store installationer, hvor der er mange lav-volt enheder indbygget også. Det mener jeg ikke jeg skal bruge, hvis jeg ønsker at køre det hele trådløst. Så er det vist kun controlleren, som skal installeres i min tavle(?) evt. noget voice/modem hvis jeg vil have det./Brygger

Link til kommentar
Del på andre sites

Helt enig med abildgJeg startede på præcis den måde som du nævner.Jeg startede med udelukkende 4 kombi dimmere og 2 batteri tryk uden controller.De to kombi dimmere styrede 2 lamper i stuen og de to andre styrede 2 lamper i køkkenet.Med disse komponenter kunne jeg lave korrespondance og styre lyset i køkkene inde fra stuen af og omvendt.En måned senere købte jeg controller og lidt flere kombi dimmere.I denne weekend har jeg netop konverteret vores bryggers og badeværelse til IHC, så nu mangler jeg kun soveværelse, kontor og børneværelse.Til sådanne opgraderinger er kombi dimmere helt oplagte at bruge, da de både indeholder lysdæmper og 4 knapper.Så udskifter du bare de nuværende kontakter til disse kombi dimmere, uden at ændre noget på selve lampeudtagetLink til kombi dimmere: http://www1.lk.dk/servlet/GenereringMainContext?LKnummer=505D6101

Link til kommentar
Del på andre sites

Brygger skrev:

Det lyder lidt som jeg forventede. Men hvis jeg køber den der Remote har den vist 8 tryk. Dvs. at man så sikkert kan styre 4 udtag med hhv. tænd/sluk (eller dæmpning) på 2 knapper (gange 4).Jeg spørger jo, fordi jeg har set billeder af jeres pænt store installationer, hvor der er mange lav-volt enheder indbygget også. Det mener jeg ikke jeg skal bruge, hvis jeg ønsker at køre det hele trådløst. Så er det vist kun controlleren, som skal installeres i min tavle(?) evt. noget voice/modem hvis jeg vil have det./Brygger
I min installation som udelukkende er wireless er min controller ikke monteret i eltavlen, indtil videre ligger den bare løst inde under mit TV bordMed en controller kan du vælge at lave såkaldt touch på dine lysdæmpere, dvs du bruger den samme knap til at skrue både op og ned, dermed kan du styre op til 8 lamper på fjernbetjeningen.Du kan selvfølgelig også lave sluk alt og tænd alt på fjernbetjeningen.Når du skal købe fjernbetjening, så husk at købe den nye model, den gamle er super grim, og den nye er ret flot
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er glad for at mine antagelser er næsten, hvis ikke, helt korrekte :)Nu er jeg desværre stillet lidt bagud eller til side, da mit hus har "svenske" stik-kontakter/afbrydere. Det ligner slet ikke LK's linier overhovedet. Jeg regner og håber dog på at loftsudtag er samme dimensioner som de danske standarder. Det er lidt af en opgave, som jeg ikke ved hvordan jeg skal klare (endnu). Skal nok også have nogle af de mobile modtagere, som kan flyttes lidt rundt efter behov.Selvfølgelig er det at foretrække at indbygge kombidimmere osv., tror bare ikke det er lige til. De svenske stik er meget større end Fuga stik :(

Link til kommentar
Del på andre sites

Det ville være rigtigt dejligt, hvis jeg kunne benytte en eller anden form for konverter, så LK's standard serier kunne benyttes. Nu kender jeg dog ikke rammerne 63/68, men vil da helt sikkert lave et forsøg på en eller anden måde.Selve afbryder trykket er en del større, så jeg går ud fra at det bare bliver en bredere ramme der skal monteres, så det større hul i vægen bliver dækket. Det ville være rart hvis det "bare lige" er til at udskifte :)Så lige et tillægsspørgsmål:Kan man benytte flere "remotes" (fjernbetjeninger/tryk) til eks. ét lampeudtag?Scenarie; hvor jeg både kan bruge den rigtige fjernbetjening samt et tryk monteret under sofabordet?

Link til kommentar
Del på andre sites

Brygger skrev:

Kan man benytte flere "remotes" (fjernbetjeninger/tryk) til eks. ét lampeudtag?Scenarie; hvor jeg både kan bruge den rigtige fjernbetjening samt et tryk monteret under sofabordet?
Yes, du kan bruge lige så mange du vil, ingen problemer.Dog er der en begrænsning på 64 wireless enheder i det hele på controlleren, men mon ikke du undgår at komme helt derop ;)
Link til kommentar
Del på andre sites

Brygger skrev:

Nu kender jeg dog ikke rammerne 63/68, men vil da helt sikkert lave et forsøg på en eller anden måde.Selve afbryder trykket er en del større, så jeg går ud fra at det bare bliver en bredere ramme der skal monteres, så det større hul i vægen bliver dækket. Det ville være rart hvis det "bare lige" er til at udskifte :)
Når du normalt får en indsats i fuga serien skal der monteres en ramme herpå (I butikker kan man få det som sæt, men hvis ikke man skal bruge rammen, så..) Men rammerne fås i 50 , 63 eller 68. Det er det udvendige mål på rammen. 63 og 68 serierne kan fåes i baseline og softline, og 68 serien fåes også i en Hardline. Men se meget mere om dette på lk.dk.Prøv at måle de svenske kontakter, og se om ikke de ca. passer med 63 eller 68.Det er ikke sikkert at FUGA komponenterne kan sættes fast direkte, men så kan man som regel sætte to skruer igennem kontakten og ind i bagsiden af dåsen.
Link til kommentar
Del på andre sites

64 enheder pr. Controller. Det regner jeg med er både for remote, tryk, udtag osv.?Nu kan det jo godt gribe om sig, når man først kommer igang med dette projekt kan jeg forestille mig. Men OK, tror dog også at 64 enheder er indenfor grænsen (64 x ca. kr. 500,- pr. enhed=MANGE PENGE) :)Nu har jeg så målt en afbryderkontakt udvendigt. Resultatet er lige over 80mm. (!) *Se vedheæftede billede*Det tegner jo ikke godt :( Det lyder jo også som om at der er en stor udfordrig i at få et Fuga modul til at passe i det store hul. Jeg er så lidt skeptisk overfor at skrue igennem bagbeklædningen af indsatsdåsen. Er sådan noget overhovedet lovligt? DSC05431.JPG

post-3319-13549256879062_thumb.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Share

• Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok