Hop til indhold
  • 0

Opsætning af Pir samt tryk til wireles lampeudtag.

Lars BK
 Share

Spørgsmål

Hej.Jeg har fået ihc og vil opsætte mine pir i hvert rum så de tænder ved bevægelse. Slukkes evt. på tryk.Jeg har ikke noget problem med opsætning til lys når det er tråd ( Ikke wireless)Jeg kan dog ikke få pir til at vente med at tænde ved tryk og sluk (timer for spær af pir tænd) FB 1.4.0.3B som jeg ellers har brugt.Hvilken FB skal/kan bruges til dette? Og hvordan det "forbindes" i FB ?Så lige.. Hvordan læser man de Fb som bliver lagt på forum og hvordan laves pgm??Ja en ny verden.Håber på hjælp :silly:

Link til kommentar
Del på andre sites

10 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Mht. de funktionsblokke du kan finde herinde, så bliver de fleste uploaded i en projekt fil. for at kunne bruge dem skal du åbne projekt filen, højreklik på blokken og vælg Gem. Giv den et navn og en placering blandt dine andre funktionsblokke. Luk visual og åbn dit eget projekt, nu kan du indsætte blokkene.Andre uploader funktionsblokkene som en *.ifb fil. Den skal kopieres ind i "C:\Program Files\LK IHC Control\IHC Visual\FunctionBlocks" for at Visual kan "se" de og du kan indsætte dem.Du skriver PIR skal vente med at tænde lyset? I den blok du bruger er der en indstilling for spærring af Tænd på PIR efter sluk. Dvs. efter lyset er slukket kan PIR ikke tænde lyset førend timered har talt ned.Er det det du mener?

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Tak for svar mht FB.Hvordan skriver i programmerne? Er det i LK´s visual eller et programmerings pgm?Mht. pir. Ja. hvilken FB kan bruges med pir og trådløs?Måske lidt svært at forklare men ganske enkelt..Mine børneværelser har tryk og 1 pir. udtag i loft for lys som er tådløs.Det skal fungere sådan, at de kommer ind og lyset i loft tænder.De kan slukke lyset på tryk og så tænder pir først efter x min igen.( hvis der kunne sættes kl på fra - til at pir virker, ville det værer fint. Så tænder det ikke sent om aftenen)Jeg kan lave det i bryggers, hvor loftlys ikke er wireless.Her bruger FB 1.4.0.3 b. Den har det som du også nævner.Håber du bedre forstår nu, og kan hjælpe.MVH Lars :woohoo:

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Jeps, så er jeg med.Hvorfor kan du ikke få det til at virke med et trådløst relæ?I programmet fungerer det nøjagtig ligesom et fortrådet lampeudtag. Så du skal som udgangspunkt bruge den samme FB.Husk at wireless komponenter skal linkes til Controlleren. Det gøres under menupunkt Controller i Visual.Uret kan godt tilføjes, men jeg skal lige have lidt mere tid til at kigge på det, så skal jeg vende tilbage.Funtionsblokkene laves i Visual. Højreklik på en funktionsblok og vælg Vis Program. Der kan du se logikken bag funtionsblokken, og hvis du vælger Oplås kan du selv ændre eller tilføje i blokken.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Det er trådløs udtag i loft, som er linket trådløst til controller.Tryk er med tråd. Jeg vil i dag prøve at sætte pir op med FB 1.4.0.3.bvender tilbage.MVHNb. Har lige prøvet med 1.4.0.6.B Det virker men har ikke forsinkelses funktionen.?? Måske det kan lavesEr det muligt at indsæte ur så pir ikke virker efter feks kl2100?(Det er det garanteret..)

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Prøv igen med 1.4.03.b. Det skal virke hvis du sætter det op som jeg beskrev tidligere, med scenarier.Du har ikke svaret på om det er et Wireless relæ eller dimmer du har.For at bruge et ur, så indsæt ur blok 2.01.c og træk Udgang for Ur ind på Indgang for Skumringsrelæ på 1.4.03.B. Går ikke ud fra du bruger skumrings relæ på dine værelser.Sæt det tids rum i ur blokken hvor du vil have PIR sensoren til at være aktiv.Du behøver ikke lave en indgang på ur blokken.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hej Det er med dimmer og jeg har forbundet Skumr. på alle pir. Den fører jeg over til skumR. indgang.Det virker også fint, men når jeg vil have kip fra tryk over på samme FB så mangler der en Spærring. Lyses kan ikke dimme på tryk eller slukkes.Har prøvet med Fb 1101D sammen med pir 1403b,Det virker ellers så enkelt og dog....Prøver lige med ur.Jeg har 3 andre værelser som skal sættes op på samme måde.Jeg kan evt sende dig en del af mit Projekt?MVH Lars

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Her er mine bud på dette og det scenarie du spurgte til i den anden tråd omkring Cirkulationspumpen.På værelset kan du tænde og regulere lysstyrken uafhængig af om PIR er aktiv eller ej. Dette gøres i 1.2.03.d som jeg er sikker på du har styr på allerede.Om PIR sensor skal kunne tænde lyset eller ej, styres af først en ur blok, dernæst en 2.03.c hvor udgangen er forbundet til skumring på 1.4.03.b.Det kan sikkert laves på andre måder.......Og ja, det er meget nemmere at hjælpe hvis jeg kan se programmet og hvad det er du prøver at sætte sammen. [file name=kli.vis size=119808]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/kli.vis[/file]

kli.vis

Link til kommentar
Del på andre sites