Hop til indhold

Pris af en IHC inst.


Recommended Posts

Mit bud vil være mellem kr. 25.000 og 150.000 på det foreliggende grundlag. Kom med flere oplysninger hvis du vil tættere på. Der er nemlig mange spørgsmål:Er det materiale prisen alene ? Merprisen ifht en "almindelig" installation ?Nybyg eller renovering.Hvor stort hus (m2, flere etager, kan der trækkes rør over loft)Hvor mange stikk. lampeudtag, spots er der tale om ?Ønsker du wireless ?IHC-net - hvad har du egentlig behov for at få fordelt ? Mange TV kanaler, Satelit, "Intern" streaming eller ?mht til tid: Er det alt eller kun selve IHC arbejdet i tavle + programering, eller er det med kabeltræk ? Der er desværre nok ikke noget som en "ganske almindelig IHC installation". Selv om LK har lavet et "standard hus". Det er vist mere som eksempel på at vise alle funktionerne der kan passe ind i de fleste huse.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for svaret!Ja det er mange ting som man skal tænke på. Jeg bliver vist nok nød til at snakke med kunden for at høre nærmere.Det er et nyt hus med to etager på henholdsvis 106m2 og 90m2.Det er ihvertfald sådan, at der skal være rigeligt med stikk.Spots vil der nokk være i gangen, badeværelset og wc på loft.Ca. 20-30 spots. Lampeudtag 16stk. Der vil blive rigeligt med dæmpning (dimmer)I IHC Net vil der være et udtag i alle rum, som man koble sit Tv/radio, internet og tlf.Når du snakker om intern streaming er jeg ikke helt med ?Er det normalt, at man bruger ihc wireless produkter i en ihc inst.??Det skal siges, at det her bliver min første ihc inst. som jeg skal lave, så der vil komme nogle spørgsmål hen ad vejen, som jeg håber, at der vil blive svaret på p.s.Det er mig som skal gøre IHC arb. det vil sige trække kabler, montering af tavler, o.s.v.

Link til kommentar
Del på andre sites

lars-jacobsen skrev:

En god tommelfingerregel siger ca. 450,- pr. m2.Men lav en tegning over det hele. Tæl sammen også frem med lommeregneren. Der er som sagt mange ubekendte, du lige skal have afklaret først.
Og så skal du jo have afklaret hvem der skal programmere det. Hvis du skal programmere det, vil det nok være på sin plads at lave en kravspecifikation, så du og kunden ikke bliver uvenner over om det han har bestilt, stemmer overens med det du har leveret. Dette er især vigtigt vedr. programmeringen. Hvis det ikke er på plads, kan i f.eks. bruge timer på at diskutere om det eller det lampeudtag skulle betjenes af det eller de tryk.
Link til kommentar
Del på andre sites

Det er for en almindelig elinstallation alt inc. lige fra jordkabel, tavle, sikringer, kabler, vægudtag, lampesteder, mm. i forbindelse med nybyggeri.Hertil skal så ligges IHC komponenter, eksta kabler og tid til installation og programering. En IHC installation ender dermed ofte med at blive 40-50% dyere end en almindelig installation.

Link til kommentar
Del på andre sites

Som elektriker må jeg sige at der er mange ting der spiller ind.f.eks hvor mange stik.k du vil have ud over det lovpligtige, hvor advanceret det skal være o.v.s.f.eks tager det firma jeg er i 1500 kr ink. et standard billig spot til 100 kr. så 20 spot er 25000 kr alene. Og hvorfor det er så dyrt? jo det er den safebox der skal slutte tæt til dampspæren. Andre faktoere der spiller ind. Er huset til kip? kan du lave noget selv? skal kablerne mures ind? (kan ikke anbefales men bliver gjort mere og mere da det er det billigste).

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, der mange ting der spiller indJeg skal lige sige, at jeg har sat 22 spots op, som har kostet kunden 17.000 kr. Jeg bruger ikke mere safebox, men istedet bruger jeg de spots med hatte som er egnet til isolationen. Det tager minst dobbelt så kort tid som at lave det med safebox. Ivørigt fik kunden selv til opgave at lægge kabler :) (Det kan også tage lidt tid).Lars skriver, at en ihc inst. koster som regel 40-50% mere end traditionel inst. Er det også med IHC-net ?? Eller er det en ekstra udgift for kunden

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er rimelig nemt at regne på materialebehovet/forbruget. Jokeren er altid tidsforbruget på monteringen. Men hvis kunden selv står for meget af dette hjælper det da betragteligt på prisen.I øvrigt gætter jeg også på at de 40K som Jumper68 omtaler er uden spots. Prisen på en sådan monteret er ganske rigtig i omegnen af 1K pr. stk. Her kan man få nogle med silikone safehat som er meget nemme at montere, til gengæld koster de ikke 50,- pr stik men 250,-. Så kan man som kunde så igen regne på om det kan betale sig at montere med ens egen timepris. :unsure: Har selv monteret 110 spots i mit eget igangværende byggeri. Jeg valgte de billige da jeg selv skulle montret dem. Det får man efterhånden lidt rutine i. De første 3 stk. tog omkring 2 timer, og til sidst kunne jeg montere én på under 15 min.Merprisen på 40-50% er "bare" på den almindelige IHC Control til el med PIR føler, lidt alarm osv.Hvis du vil have IHC-net installation også skal du igen til at regne. I materialer ender 1 (dobbelt)stik nok med at koste i omegnen af 1K færdig monteret. Sagt på en anden måde; en fuldkablet IHC-net tavle kablet op med 24 stik koster i omegnen af 25K. Kablet alene koster over 10,-/m, konectorene små 100,-/stk så der er mange de ikke bruger LK´s materialer, men laver samme koncept med kat. 6 kabel. se f.eks. : http://www.flexcabling.com/da/Nå det blev en længere smøre, men det er lidt af mine erfaringer ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Lige en lille billedeserie der viser hvordan jeg monterede mine safebokse:http://www.strammelse.dk/hus/20091031/index.htmlMaleren er godt igang nu, så jeg har endnu ikke billeder af de færdigmonterede spots. Måske i næste uge. Så skulle jeg nok også være klar med de første billeder af min tavle. :cheer:

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, der er findes også nogle leverandører der laver dampspærekraver der passer til deres egne safebokse. Men når man nu som jeg køber de billige Safebokse (under kr. 20/stk) må man jo lave dem selv.Problemet med de færdige membraner til Safebokse er at størelsen på "flangen" måske ikke er stor/fleksibel nok til lave en nem montage. Nogle stedder skal den måske dække 2 forskallings brædder = 25 cm bredde, andre steder er der måske kun plads til 5 cm. Der er allerede et lovkrav om tæthed/indkabsling omkring kabler mm. i nye huse Det er en udløber af det nye BR08´s krav om tæthed/trykprøve. Hvordan og med hvilke produkter man har tænkt sig at overholde BR08 tror jeg ikke der vil bliver stillet specifikke krav om. Der er jo mange metoder til at sikre tætheden på alt efter hvor der er tale om. Men kravene bliver skrappere om nogle år, også kan det da være at nogle metoder ikke mere kan leve op til kravet.Hvordan man laver spot i lofter på gamle ´68´er huse, og lejligheder på Frederiksberg, er der vist ingen bygningsmæssige regler/krav om, så længe man overholder Stærkstrømsreglementet.Læg forøvrigt mærke til at alle mine kabler er ført "inde" i huset under dampspæren. Jeg har kun 2 kabel gennemføringer i dampspæren (under lofterne) i hele huset. De kunne være lukket med en Dafa membran, men blev lukket med fugemasse og flexibel Dafa tape.Jeg har selvfølgelig flere kabel/rør gennemføringer i vægge og gulve. Her er kabler/rør støbt ind i beton eller lukket med mørtel/fugemasse. For her gælder BR08´s tæthedskrav også, men det er sku´svært at få en membran ind bag en indmuringsdåse.

Link til kommentar
Del på andre sites

Alt efter hvor meget du laver om i et gammelt hus, kan du komme ud for at det gamle hus pludslig skal leve op til nye krav. Men så vidt jeg ved har det også noget med at gøre hvilken komune du bor i. Nogen går meget op i det andre ikke. Hvis du laver mere end 20% eller 25% om på klimaskærmen kan ikke lige huske det eksakt, skal du leve op til nye krav til tæthed og isolering. Det vil sige i de fleste tilfælde hvis du skifter tag....

Link til kommentar
Del på andre sites

Efter min menign slet ingen ting. De er nærmest perfekte/idelle.Jeg overvejede dem også men valgte en anden løsning primært pga af prisen.iflg www.elvvs.dk koster disse spots ca. 185,- /stk. + 25,- for deres dampspære pakning. Og med 110 sæt bliver det til over 20.000,-Min løsning kostede mig ca. 75,-/stk, hvilket giver en besparelse på over 10.000,- Godt nok skal jeg så bruge mere tid på monteringen, men den plejer vi GDS´er jo ikke rigtig at regne med.

Link til kommentar
Del på andre sites

Intet, der bare et par ting man skal huskeAt hvis spot højden (på det mindste er 110mm) skal man have en sørge for at der er frihøjde over dette på 10 mm, og at det med at man må installere dem direkte i isolering ikke er rigtigt hvis man læser deres matriale.Hvis man har 2 lag gips 13+13 ialt 26mm trækker det fra de 110 får man 84 + 10 = 94 mm eller tæt på 10cm i fri højde og nogen spots har en højde på op til 130 mm.Det omtalte spot kræver altså det jeg kalder en instalations isolering altså et ekstra sæt lægter under dampspæren hvor man lægger et lag isolering og det er også her man trækker kabler.Man skal huske at man max må have 1/3 af sin isolering på den kolde side. hvis man ønsker 300 mm i alt er det altså 100 mm.Hvis det er et gammelt hus man bygger om vil det typisk sige at loftet kommer 100mm tættere på gulvet. Hvor man i nye huse kan tage højde for dette.De fleste steder jeg har set instalations isolering bruger man en lægte på 57mm i højden, og disse tilfælde er der altså ikke plads til en spot af den type uden at bryde dampspærren.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok