Hop til indhold
  • 0

Ur må ikke slukke udgang hvis manuel kip

Henrik Rosenkilde
 Share

Spørgsmål

Jeg er helt ny i dette forum og er lige flyttet ind i mit nye hus med IHC.Jeg vil gerne have et ur til at styre noget udendørs belysning f. eks. fra kl. 17.00 - 21.00.men jeg vil gerne have så jeg også kan tænde lyset manuelt så det ikke slukker kl. 21.00. (evt. med en timer så lyset slukker 7 timer efter et manuelt kip)Jeg har prøvet mange forskellige muligheder med kombinarioner af FB blokke, men uden held.Sidder der et geni der mon kan hjælpe mig med problemet.Ps jeg har snakket med hotline ved LK. De snakker om at man skal indsætte nogle flag,men det forstår jeg ikke et pip af.Mvh Henrik

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

• 0

HejJa det har du ret i. jeg havde ikke lige nævnt at det kun skulle slukke med langt trykDet jeg kunne tænke mig var:1) uret tænder kl. 17-21 hverdag automatisk2) ved kort tryk forlænges tiden til kl. 04.00 uanset om man trykker før kl. 17.00 eller mellem kl. 17-21, 3) hvis man trykker før kl. 17.00 skal lyset tænde omgående og først slukke kl. 04.004) ved langt tryk slukkes udgangen ligegyldigt hvilket tidspunkt på dagenHåber du stadig har vilje til at hjælpe.På forhånd tak.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

En anden gang synes jeg, du bør sætte dig ind i hvad du egentlig vil have, inden du beder om hjælp, det er nu anden gang jeg laver funktionsblokken fuldstændig om fordi du ombestemmer dig, eller ikke udtrykker dig klart nok :( Nå, men prøv den vedhæftede fil, den skulle forhåbentlig gøre det, du har bedt om i dit sidste indlæg [file name=Forum_Danros5.vis size=28633]http://ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/Forum_Danros5.vis[/file]

Forum_Danros5.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

kenth skrev:

En anden gang synes jeg, du bør sætte dig ind i hvad du egentlig vil have, inden du beder om hjælp, det er nu anden gang jeg laver funktionsblokken fuldstændig om fordi du ombestemmer dig, eller ikke udtrykker dig klart nok :( ---------------------------------------------------Hej KenthJa, du har helt ret i at jeg nok skulle have sat mig helt ind i hvad jeg ville have.Jeg var bare ikke klar over, at man på dette forum kunne finde nogen der kunne og var villig til at programmere en helt FB.Så jeg troede jeg selv skulle til at lære noget om programmering. Men det er jo nok ikke så let at lære.-------------------------------------------------------Jeg har også forespurtg på en anden FB:1) tænde manuelt ved kort tryk, 2) slukke kl. 21.00, 3) ved langt tryk, skal den først slukke kl. 04.00Denne blok skal bruges til noget andet udendørslys jeg har.Er det let at omprogrammere den anden eller skal der laves en helt ny FB.
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

OK, så gik du jo glip af at lære hvordan man laver sine egne funktionsblokke :) Det er nu ellers ret sjovt, lidt som at lege med lego ;) Du kan jo altid starte med at lave noget meget simpelt, og så lave det mere kompliceret efterhånden som du lærer. Simuleringen i Visual er ret god til at afprøve tingene.Specielt med sådan noget som den blok jeg har lavet til dig, så man slipper for at vente til kl 21 om aftenen for at se om lyset nu også slukker.Den anden blok du har brug for lyder ret simpel, mon ikke det er lettest at omskrive den anden blok lidt.Skal den slet ikke kunne tænde automatisk på noget klokkeslet.Skal den kunne slukkes manuelt igen?

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Jeg kender godt det med simuleringen, men jeg synes ikke jeg kan finde hoved eller hale i programmeringen. Findes der nogle vejledninger om det? Jeg vil meget gerne lære det, det giver jo nogle flere og sjovere muligheder.FB´en skal kun tænde ved manuelt tryk, men hvis uret stilles til 00:00:00 burden den vel heller ikke og tænde automatisk.Der må godt være en sluk indgang som jeg kan bruge til en "sluk-alt funktion"

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hvis uret stilles til 00:00:00, tænder den vel bare ved midnatJeg prøver lige lidt senere at rette den gamle blok lidt tilUnder dine LK shortcuts ligger der en dokumentation folder, der er en "LK IHC Control hjælpefil" Under IHC Visual er der et afsnit der hedder programmering.Dog er det en kæmpe fordel hvis man i forvejen er vandt til at programmere, så man er vandt til variabler, if sætninger og events.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

hvis man trykker F1 på FB´en 2.02.f for man en beskrivelse af blokken.Nederst står der:"Bemærk! : Hvis Ur er sat til 00:00:00 er dette Ur Deaktivet.Hvis udgangen skal slukkes ved midnat skal uret sættes til 23:59:59Ønskes en tænding kl. 24:00 skal uret sættes til kl. 00:00:01"Jeg synes nu ikke at den hjælpefil der ligger i programmet er til meget nytte for en nybegynder.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

danros skrev:

hvis man trykker F1 på FB´en 2.02.f for man en beskrivelse af blokken.Nederst står der:"Bemærk! : Hvis Ur er sat til 00:00:00 er dette Ur Deaktivet.Hvis udgangen skal slukkes ved midnat skal uret sættes til 23:59:59Ønskes en tænding kl. 24:00 skal uret sættes til kl. 00:00:01"
OK, det havde jeg sket ikke set, hvem pokker læser også manualen :dry:
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Prøv at se om denne her virker som den skal, det synes jeg nemlig umiddelbart, har selvfølgelig også prøvet at lave simuleringer på denDenne blok kunne eksempelvis være god at lære ud fra, den er nemmelig forholdsvis simpel, men indeholder både timere, flag, betingelser og en del interessante ting, så prøv at analyser den til bunds [file name=Forum_Danros7.vis size=22026]http://ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/Forum_Danros7.vis[/file]

Forum_Danros7.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Mange af de færdige funktionsblokke kan godt være temmelig forvirrende at kigge inde i, da de ofte kan håndtere flere ting end den enkelte bruger har brug for.Såsom 1.2.03.d som er en lysdæmper blok, den han både bruges som touch eller med seperat skru op og ned indgang, dette gør den noget mere forvirrende at se på :dry:

Link til kommentar
Del på andre sites