diskoboy Skrevet November 1, 2009 Rapporter Share Skrevet November 1, 2009 Har følgende scenarie:Køkken 8 spots (muligivs kun 6 - kan ikke helt finde ud af det)Stue 3 spotsKøkken og stue skal selvfølgelig tænde uafhængigt af hinanden så skal jo have 2 transformatorer...Alle spots er Daxtor MR11 12V 20 watt spots.Hvad skal jeg vælge af transformator? Jernkerne eller elektronisk? Den skal sidde oppe på loftet. I samme omgang skal lyset kunne dæmpes, men overvejer IHC Dimmer 400 UNI.350 LR "understøtter" ifølge billigihc.dk ikke "Sluk alt", så skulle det blive en 350'er, må det være 350 CR, men så er valget jo enkelt: elektronisk transformator Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Morten1354922249 Besvaret November 1, 2009 Rapporter Share Besvaret November 1, 2009 diskoboy skrev:Har følgende scenarie:Køkken 8 spots (muligivs kun 6 - kan ikke helt finde ud af det)Stue 3 spotsKøkken og stue skal selvfølgelig tænde uafhængigt af hinanden så skal jo have 2 transformatorer...Alle spots er Daxtor MR11 12V 20 watt spots.Hvad skal jeg vælge af transformator? Jernkerne eller elektronisk? Den skal sidde oppe på loftet. I samme omgang skal lyset kunne dæmpes, men overvejer IHC Dimmer 400 UNI.350 LR "understøtter" ifølge billigihc.dk ikke "Sluk alt", så skulle det blive en 350'er, må det være 350 CR, men så er valget jo enkelt: elektronisk transformatorDu skal være opmærksom på, at på de fleste elektroniske transformere må ledningen på sekundær siden(12V siden) ikke være mere end 2-3 meter. Dette problem er der ikke på jernkerne transformere. Du kan godt lave "sluk alt" på en LR dimmer, ved at forsyne den fra et output, men den taber sin hukommelse. Du kan i stedet købe en dimmer 400UNI, den kan benyttes til begge typer transformer, har "sluk alt" indgang og 2 memory funktioner. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Rasmus Brandt Besvaret November 2, 2009 Rapporter Share Besvaret November 2, 2009 kan det hele ikke klares fra en 250W wireless dimmer?jeg har selv 7 stk 12V, 20W spot i min gang, der har jeg elektronisk trafo fra servodan, der står godtnok at kabler på sekundærsiden ikke må være længere end 3 meter, men efter konsultation med servodan er disse længder blevet til omkring 6 meter til fjerneste spot.det virker ok. dog er der ikke helt så meget lys i lamperne som forventet, nok pga spændingsfald. selvom jeg har brugt 6mm2 ledning til "transport" ca. 4 meter.jeg kunne godt tænke mig at der hvis der er en trafo med justerbar spænding på sekundærsiden.?..? Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Morten1354922249 Besvaret November 2, 2009 Rapporter Share Besvaret November 2, 2009 rasmusolsen skrev:kan det hele ikke klares fra en 250W wireless dimmer?jeg har selv 7 stk 12V, 20W spot i min gang, der har jeg elektronisk trafo fra servodan, der står godtnok at kabler på sekundærsiden ikke må være længere end 3 meter, men efter konsultation med servodan er disse længder blevet til omkring 6 meter til fjerneste spot.det virker ok. dog er der ikke helt så meget lys i lamperne som forventet, nok pga spændingsfald. selvom jeg har brugt 6mm2 ledning til "transport" ca. 4 meter.jeg kunne godt tænke mig at der hvis der er en trafo med justerbar spænding på sekundærsiden.?..?Det med at de lyser svagt er fordi dine ledninger er for lange, det har intet med spændingsfald at gøre. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
diskoboy Besvaret November 2, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 2, 2009 Er der nogen der har et godt bud på en elektronisk transformator? Evt. link... Takker Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Rasmus Brandt Besvaret November 2, 2009 Rapporter Share Besvaret November 2, 2009 som skrevet før har jeg benyttet følgende.http://www.servodan.dk/Products/Product%20search/List.aspx?grid={68E87076-8B7A-48BC-8326-D96904C6950F} Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Rasmus Brandt Besvaret November 2, 2009 Rapporter Share Besvaret November 2, 2009 er det kabellængden pga støj, når det nu ikke er spændingsdfald?er det en jernkernetrafo der skal til i mit tilfælde måske?mwi skrev:rasmusolsen skrev:kan det hele ikke klares fra en 250W wireless dimmer?jeg har selv 7 stk 12V, 20W spot i min gang, der har jeg elektronisk trafo fra servodan, der står godtnok at kabler på sekundærsiden ikke må være længere end 3 meter, men efter konsultation med servodan er disse længder blevet til omkring 6 meter til fjerneste spot.det virker ok. dog er der ikke helt så meget lys i lamperne som forventet, nok pga spændingsfald. selvom jeg har brugt 6mm2 ledning til "transport" ca. 4 meter.jeg kunne godt tænke mig at der hvis der er en trafo med justerbar spænding på sekundærsiden.?..?Det med at de lyser svagt er fordi dine ledninger er for lange, det har intet med spændingsfald at gøre. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Morten1354922249 Besvaret November 4, 2009 Rapporter Share Besvaret November 4, 2009 rasmusolsen skrev:er det kabellængden pga støj, når det nu ikke er spændingsdfald?er det en jernkernetrafo der skal til i mit tilfælde måske?mwi skrev:rasmusolsen skrev:kan det hele ikke klares fra en 250W wireless dimmer?jeg har selv 7 stk 12V, 20W spot i min gang, der har jeg elektronisk trafo fra servodan, der står godtnok at kabler på sekundærsiden ikke må være længere end 3 meter, men efter konsultation med servodan er disse længder blevet til omkring 6 meter til fjerneste spot.det virker ok. dog er der ikke helt så meget lys i lamperne som forventet, nok pga spændingsfald. selvom jeg har brugt 6mm2 ledning til "transport" ca. 4 meter.jeg kunne godt tænke mig at der hvis der er en trafo med justerbar spænding på sekundærsiden.?..?Det med at de lyser svagt er fordi dine ledninger er for lange, det har intet med spændingsfald at gøre.HejJeg kan ikke svare på hvad det er der sker i den elektroniske trafo, der gør at lyset bliver svagere med lange ledninger selvom mon bruger et stort kvadrat ledning.En jernkerne trafo har ikke dette problem og vil løse fejlen.Morten Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Jesper Geerthsen Olsen Besvaret December 12, 2009 Rapporter Share Besvaret December 12, 2009 jernkerne trafo, og en sikring ud til hver spot. min. 1,5 mm2 Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
diskoboy Besvaret December 27, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 27, 2009 Jeg har fundet mig en transformator til mit køkken - her blev det så 10 spots med 20 watt pærer som i nærmeste fremtid bliver til 10 watt pærer da jeg godt kan se hvordan strømforbruget løber løbsk...http://www.dantrafo.dk/datasheets/dansk/TRADANIA_Belysningstransformatorer/faneblade13xxDKsik.pdfSide 4 - TD 6360.2:Spænding: 12 vEffekt VA: 200Længden må maks være 4 meter ud til hver spots - det passer også med at jeg kan placere den mere eller mindre nøjagtigt over køkkenet på loftet og nå ud til alle.Kan bare ikke lure at ledningen skal være 4 mm2 - hvis jeg tager en ledning til hver spot må det jo give 20 watt / 12 volt = 1,6 amp hvilket jeg godt kan bruge 1,5 mm2 kabel til.Desuden skulle der i denne være mulighed for fordelerboks til 6x50 watt/12x 20 watt således at kan jeg samle alle kabler fra køkkenet i denne.Min normale elektrikker kendte ikke lige til denne transformator, men skal selvfølgelig installere den. Er egentlig ikke klar over om denne har dæmper indbygget, men ellers skal den på en UNI 400...Til stuen hvor jeg har 3 spots á 20 watt:TD 6367.2 på 150 watt med tilhørende fordelerboks.Burde dette ikke spille 100?Godt nytår Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Morten1354922249 Besvaret December 29, 2009 Rapporter Share Besvaret December 29, 2009 HejHvis de oplyser du skal bruge 4mm2 tænker jeg at det er ved værst tænkelige, nemlig at kabelet bliver kortsluttet. Hvis du har sikringer foran hver spot kan du godt bruge 1,5m2diskoboy skrev:Jeg har fundet mig en transformator til mit køkken - her blev det så 10 spots med 20 watt pærer som i nærmeste fremtid bliver til 10 watt pærer da jeg godt kan se hvordan strømforbruget løber løbsk...http://www.dantrafo.dk/datasheets/dansk/TRADANIA_Belysningstransformatorer/faneblade13xxDKsik.pdfSide 4 - TD 6360.2:Spænding: 12 vEffekt VA: 200Længden må maks være 4 meter ud til hver spots - det passer også med at jeg kan placere den mere eller mindre nøjagtigt over køkkenet på loftet og nå ud til alle.Kan bare ikke lure at ledningen skal være 4 mm2 - hvis jeg tager en ledning til hver spot må det jo give 20 watt / 12 volt = 1,6 amp hvilket jeg godt kan bruge 1,5 mm2 kabel til.Desuden skulle der i denne være mulighed for fordelerboks til 6x50 watt/12x 20 watt således at kan jeg samle alle kabler fra køkkenet i denne.Min normale elektrikker kendte ikke lige til denne transformator, men skal selvfølgelig installere den. Er egentlig ikke klar over om denne har dæmper indbygget, men ellers skal den på en UNI 400...Til stuen hvor jeg har 3 spots á 20 watt:TD 6367.2 på 150 watt med tilhørende fordelerboks.Burde dette ikke spille 100?Godt nytår Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
diskoboy Besvaret December 29, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 29, 2009 mwi skrev:HejHvis de oplyser du skal bruge 4mm2 tænker jeg at det er ved værst tænkelige, nemlig at kabelet bliver kortsluttet. Hvis du har sikringer foran hver spot kan du godt bruge 1,5m2Deres fordelerboks indeholder sikringer så burde ikke skulle ud og have nogle ekstra i forlængelse af... som jeg læser det... Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
diskoboy Besvaret February 24, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret February 24, 2010 Hmm.. er ikke kommet videre med indkøb.. Vi lever udelukkende med i lyset af kærligheden :)Nå, men der skal jo noget rigtig lys i hjemmet!Hvordan kan det være at ved Servodans transformatorer må sekundær ledningen maks være 2 meter og Dantrafo være 4 meter? .. og i det andet indlæg i denne tråd siger elektrikkeren at det er OK med 3 meter?Basale regler ja, jeg prøver bare at suge viden til mig Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Mikael l Besvaret February 24, 2010 Rapporter Share Besvaret February 24, 2010 Nu har jeg i mine snart 6 år som elektriker aldrig haft problemer med mindre lys eller andre problemer hvis kablerne ud til hver spot blev lidt lange, ellers plejer jeg a gå op i en 2,5mm2 hvis det er lange stræk +8m, og om kablet skulle kortslutte (hvilket er meget utænkeligt) skulle der jo ikke ske noget ved da traffo'en jo skal være kortslutning sikret..Plejer at bruge disse:http://www.osram.dk/osram_dk/Professionelle/Produktinformationer/Forkoblinger_&_styringer/HALOTRONIC_MOUSE/2_armaturer/halotronic_mouse_150W_2.jpgDet vigtigste i det her er snarre at du får det rigtige kabel, der er beregnet til halogen/spot installationer.Det SKAL være noget varmebestandigt silicone kabel 12V eller 230V.har været ude ved så mange spot installationer hvor der brugt lampeledning eller almindelig installations kabel.. (ikke noget kønt syn ) Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
diskoboy Besvaret February 24, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret February 24, 2010 I det hus jeg har købt var der 2 spots i gangen som var lavet med alm. ledning - det fungerede helt fint (ingen synlige spor af varme mv.), men alle var godt klar over det - både mig, sælger og mælger... og nu er det pillet ned Det kabel jeg har købt hos min elektrikker hedder H05VV-F, men kan se at det maks kan klare 70 grader i følg. spec.... Var min elektrikker stiv da han solgte mig det, eller kan jeg bruge det alligevel? Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Mikael l Besvaret February 24, 2010 Rapporter Share Besvaret February 24, 2010 De steder jeg har pillet det ned er isoleringen altid blevet helt hård nærmest som keramik, og endnu være de steder jeg har været hvor folk har brugt 12v ledning til 230v installation...Kan ikk lige præcis huske hvad det hedder det kabel, men skal lige tjekke det imorgen, og hvor mange grader det er det skal være godkendt til... Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Mikael l Besvaret February 25, 2010 Rapporter Share Besvaret February 25, 2010 Kablet vi bruger hedder BiAF/YW og er gokodent til +90° Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
diskoboy Besvaret February 26, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret February 26, 2010 Så er min elektrikker enten:1. Stiv / på stoffer2. Ikke klar over reglerne3. Er ligeglad med reglerne4. Mener at "det skal nok gå alligevel" :laugh: Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Mikael l Besvaret February 26, 2010 Rapporter Share Besvaret February 26, 2010 Jeg vil ikke side og sige om det kabel han har solgt dig er godkendt eller ikke er godkendt til formålet, men så vidt jeg kan se er det pvc kappe der er på, og kan ikke lige finde nogen steder der siger om det er godkendt til det... Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Claus Frederiksen Besvaret February 27, 2010 Rapporter Share Besvaret February 27, 2010 Hvilken type kabel, du må bruge til det pågældende spot, afhænger helt af hvilken type det er. Derfor er det fabrikanten af spottet, som skal opgive hvad temperatur kablet skal kunne holde til.Se eksempel på skema fra Flashlight, som fortæller hvilken type kabel du skal bruge, og om spottet må sidde i en standard safebox:SkemaHelt generelt vil jeg dog anbefale minimum et 90 graders kabel.Mht. til max ledningslængde:Her er det vigtigt at skelne i mellem jernkerne og elektroniske transformere. Grunden til at langt de fleste elektroniske transformere er mærket med max 2m sekundær kabel er at de på 12v siden kører med så høje frekvenser at de udsender en masse radiostøj. Derfor må "antennen", altså sekundær kablet kun være 2m for at begrænse radiostøjen. Jo kortere kabel - jo mindre støj.Der findes dog enkelte typer, hvor du må køre noget længere kabler ud, se f.eks. denneRadiostøjfænomenet er ikke problem med jernkernetransformatorere, men her kan der være problemer med stor startstrøm, i forbindelse med lysdæmpere og automatsikringer.Derudover skal der selvfølgelige tages hensyn til spændingsfald og overstrømsbeskyttelse, når du vælger tværsnittet på kablet. Dette gælder både for jernkerne og elektroniske transformatorerDet kan man læse meget mere om i stærkstrømsbekendtgørelsen Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts