Hop til indhold
  • 0

Dimmer uni 400 Sa

Bjarne Bindzus
 Share

Spørgsmål

15 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Dimmer Uni 400 SA er heller ikke beregnet til brug sammen IHC. Der er bedst at bruge Dimmer Uni IHC/SA. SA står i den sammenhæng for standalone.Hvis du vil bruge dem alligevel, kan du montere ligesom en Dimmer 350LR, altså i stedet for at sætte fast fase på L-klemmen på dæmperen, kører du over til en udgang på et Output 230 modul. Så er der lavet en funktion i FB'en til dæmperen som afbryder strømmen i 5-10 sekunder, når du aktiverer sluk indgangen på FB'en.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

thomasbl skrev:

man bruger en udgang, som slukker lysdæmperen.det samme gælder til scenarier. det koster en udgang til lysdæmperen.
Dimmer Uni 400 SA har ikke disse indgang, se evt vejl. her:http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/9896222_05.pdfDet har derimod Dimmer Uni 400 IHC/SA:http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/9894722_04.pdf(LK har lige skiftet modeller igen igen på Dimmer Uni)
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Lidt gammel tråd, men jeg har netop opdaget, at jeg har sådan en Dimmer Uni400 SA siddende i min tavle til at styre spot i vores store badværelse. Hvad der undre mig er, at jeg læste pdfén herover som er vejledningen til netop denne dimmer. Den siger intet om, hvorfor at jeg i bunden af min dimmer har 2 ledninger, som kommer fra et Output 24 modul..
Alle 4 ledninger foroven er også monteret.
Er der nogen der kan forklarer hvorfor? 

Jeg måtte gå armgang i denne her, fordi jeg i IHC programmet bemærkede dels et par meget underlige valg af FBére, og så at jeg under installation har 2 lampeudtag. Men rent fysisk er der kun eet lampeudtag i badeværelset (7 spot som alle tænder samtidig, og kan dæmpes). Og nu har jeg sat mig for at gå hele møllen igennem et rum ad gangen. Og allerede det første ryger jeg ind i problemer :angry: Det skal lige siges, at lyset virker efter hensigten. Jeg fatter bare ikke hvorfor. Og jeg fatter slet ikke de to ledninger i bunden af dimmeren, og så iøvrigt de to lampeudtag i installationen, hvoraf kun et er der.. Nåja, og så også lige FBérne som er brugt.. Alt i alt - Jeg fatter ikke et klap!!

IHC program vedhæftet, bemærk den første installation ("Stort badeværelse").

mejsevænget 11 06012017 org.vis

Billede 06-01-2017 21.56.41.jpg

Redigeret af Kandersen
upload billede
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Lars, jeg har fulgt to af ledninger. Grøn og Lilla går til to udgange på et output 24 modul. (den blå havde jeg slet ikke set i går før jeg tog billedet). 
Når du siger jeg kan se i visual rapporten hvilke udgang, så er det det som er lidt vanskeligt.. For hvis du ser min vis fil, så vil du se der er to lampeudtag. Men det kan ikke være rigtig, da der fysisk kun er eet. Derfor gik jeg i gang med at følge ledningerne op, indtil det gik op for mig, at Dimmer Uni400 SA slet ikke er monteret som vejledningen siger, (læs - kan ikke lade sig gøre iflg vejl.). Men det virker jo. Lampeledningen (den brune til højre) foroven på dimmeren er ført til et 230v output. Den sorte (nr. to fra højre) er ført ud i kablet til lampestedet. Men det forklare jo ikke hvad de tre svagstrømsledninger så er/går til.. De burde jo ikke være der overhovedet. 

Jeg skal nok få boret lidt grundigere i det, specielt have fulgte den blå ledning op, (jeg mistænker dog det er en 0volt). Men uanset hvad jeg finder, så forklarer det jo ikke, hvorfor denne dimmer er monteret som den er. Og .vis filen er bestemt ingen hjælp, hvorfor rapporten heller ikke er nogen hjælp. Jeg troede/håber nogen kunne forklare, eller måske havde set det før.

Det skal lige siges, spotsene tændes/slukkes/reguleres op/ned af én knap på et 4 tryk.. Det gør bare sagen endnu mere mystisk, da det slet ikke forklare de to 24volt output (Grøn og Lilla).

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Der er meget nemmer at lave reverse engineering hvis du følger forbindelserne baglæns. Det vil sige følger de ledninger som går fra Dimmeren til output modulet, og så via i LK IHC rapporten finde ud af hvad de bruges til. Det tager ca. 5 min. når du ved hvilken port de er tilsluttet. Hvis du forsøger at gennemskue det fra din vinkel, så er der alt for meget gæt værk.

Og når du nu er igang med at følge ledninger, så følg lige 230V forsyningen også.

Uden at vide hvilke porte på hvilket 24V output modulet din dimmer er tilsluttet, kan jeg ikke hjælpe dig mere.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Et gæt kunne være at lysdæmperen er skiftet ud på et tidspunkt, og at elektrikeren ikke var opmærksom på, at der både findes en Uni 400 IHC/SA og Uni 400 SA, og derfor har monteret den forkerte model. De ligner jo hinanden af udseende. Der er skiftet rigtig mange af de Uni 400 og Uni 300 pga defekt. Måske sidder der bare skrueklemmer i bunden som ingen funktion har, og man har så monteret ledningerne fra den IHC/SA.

Man har så monteret en styring via 230V udgang (dit lampeudtag i programmet adr. 2.04), da det er den eneste måde at styre den, og ladet den gamle Uni dimmer forblive i programmet. Vil gætte på at de 2 ledninger du har fulgt tilbage til et 24V output, sidder på hhv. input adr. 4.01 og 4.02. Den programmering virker nemlig ikke til noget, da den kun er sat til at slukke fra et tryk i soveværelset.

Det er selvfølgelig bare gætværk, men tror at det er et godt bud. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
7 timer siden, Lars1 skrev:

Der er meget nemmer at lave reverse engineering hvis du følger forbindelserne baglæns. Det vil sige følger de ledninger som går fra Dimmeren til output modulet, og så via i LK IHC rapporten finde ud af hvad de bruges til. Det tager ca. 5 min. når du ved hvilken port de er tilsluttet. Hvis du forsøger at gennemskue det fra din vinkel, så er der alt for meget gæt værk.

Og når du nu er igang med at følge ledninger, så følg lige 230V forsyningen også.

Uden at vide hvilke porte på hvilket 24V output modulet din dimmer er tilsluttet, kan jeg ikke hjælpe dig mere.

Det er jo det jeg har gjort, om som ikke rigtig giver mening med vejledningen for dimmeren.. Men jeg tror jeg ved hvorfor nu.. Se mig svar til Torben. 

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

28 minutter siden, Kandersen skrev:

Det er jo det jeg har gjort, om som ikke rigtig giver mening med vejledningen for dimmeren.. Men jeg tror jeg ved hvorfor nu.. Se mig svar til Torben. 

Men du har ikke skrevet hvilke porte og moduler der er brugt, og så er det ret svært for os andre at hjælpe dig.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
7 timer siden, TorbenSørensen skrev:

Et gæt kunne være at lysdæmperen er skiftet ud på et tidspunkt, og at elektrikeren ikke var opmærksom på, at der både findes en Uni 400 IHC/SA og Uni 400 SA, og derfor har monteret den forkerte model. De ligner jo hinanden af udseende. Der er skiftet rigtig mange af de Uni 400 og Uni 300 pga defekt. Måske sidder der bare skrueklemmer i bunden som ingen funktion har, og man har så monteret ledningerne fra den IHC/SA.

Man har så monteret en styring via 230V udgang (dit lampeudtag i programmet adr. 2.04), da det er den eneste måde at styre den, og ladet den gamle Uni dimmer forblive i programmet. Vil gætte på at de 2 ledninger du har fulgt tilbage til et 24V output, sidder på hhv. input adr. 4.01 og 4.02. Den programmering virker nemlig ikke til noget, da den kun er sat til at slukke fra et tryk i soveværelset.

Det er selvfølgelig bare gætværk, men tror at det er et godt bud. :)

Du har helt ret Torben. For alle tre ledninger (nu har jeg også fulgt den blå ledning), de går til output 24, på 4.01, 4.02 og den blå går til 0volt på samme modul.
Disse tre ledninger er blevet forlænget. Så jeg tror du har helt ret i, at det er opstået i forbindelse med udskiftning af dimmeren. Og så har elektrikeren enten ikke haft flere IHC/SA modeller, (han har nok haft for få med, da han skulle skifte dem alle) og derfor sat en SA model på. Men ledningerne (24volt) har han trukket enten fordi han ikke vidste det ikke virkede, eller fordi dimmeren nok skulle have været skiftet ud til en IHC/SA model på et senere tidspunkt. Og så har han delvist lavet programmet i Visual til den løsning. Det er både godt og skidt at lave sådan noget. Godt fordi så er det forberedt, hvis man skifter dimmeren. Skidt fordi det ingen steder står. Og når en grønskolling som mig får fat i det, så bliver det bare noget rod, (for mig). 230volt output sidder på 2.04.

Link til kommentar
Del på andre sites