Hop til indhold
  • 0

Hvordan finder jeg software til macOS.

Helt blank
 Share

Spørgsmål

Hej måske er det et dumt spørgsmål, men here goes

jeg har et hus med Ihc og havde for kort tid siden besøg af en elektriker, han havde kun dårlige ting, og kaos forudsigelser til overs for systemet. Blandt andet spurgte han ind til om vi har programmeringen liggende, jeg var ikke klar over at der høre en programmeringen med til installationen så jeg har forsøgt at finde ud af hvordan jeg kan få fat i programmer til ihc (apple MacOS) ,så jeg kan komme til at backe programmeringen op. Er der nogen som ved hvor jeg kan finde dette program og er det noget man selv kan gøre. 

Skal men i øvrigt være nervøs over at det virker som om ar systemet ikke længere bliver produceret og i følge elektrikeren så er men “helt fuckt” hvis controleren brænder af for den kan ikke erstattes. Er der en second opinion om det.

Som brugernavnet antyder så er min viden omkring ihc enormt begrænset. 

Link til kommentar
Del på andre sites

1 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Det er korrekt at LK IHC ikke længere produceres, men bortset fra Visual 3 controlleren (som endnu kan ombyttes ved at ringe til LK), er det RIGTIGT stabilt produkt, hvor flere af de installationer som blev lavet tilbage i slut 90'erne da det kom frem, fortsat køre idag uden problemer. Det som plejre at gå i stykker er strømforsyningen, men det er en standard 24VDC strømforsyning, så den kan nemt erstattes. Derudover er LK IHC HW kompatibelt på tværs af versionerne, hvilket vil sige at de I/O moduler som blev brugt sammen med den første LK IHC controller er de samme som blev brugt sammen med den seneste. Har man en gammel TermIHC installation, kan man opgrader installationen ved bare at skifte controlleren. Den anden vej er også mulig, men man kan så ikke benytte den funktionalitet som kom med de nyer controller.

At en elektriker taler dårligt om LK IHC undre mig ikke. De vil jo gerne sælge dig noget nyt. Jeg tror aldrig jeg har mødt en håndværker som taler godt om et udgået  produkt.
Som med alt andet som er udgået, eller er gammelt, så har man en udfordring hvis det går i stykker. Der er dog jævnligt IHC installationer som bliver sat til salg fordi der bliver erstattet af noget andet, så hvis man vil sikre sig, kan man købe nogle brugte komponenter som reservedele. Men hvis din installation ikke er ret stor,kan det være den nemt kan erstattes med noget andet. Prøv evt. at tage et par billeder af din LK IHC tavle, så kan vi hurtigt give dig et bud på hvor stor din installation er. Bruges den kun til lysstyring, kan den sikkert nemt skiftes til noget andet, men bruges den også til varme og alarm, er det straks mere komplekst.

Omkring softwaren. Alt efter hvilken IHC controller du har, findes der forskellig versioner af softwaren, men det findes altsammen kun til windos. Alle versionerne kan gratis downloades fra mit lk https://www.lk.dk/mitlk/download-ihc-software/ Det kræver et login, men alle kan gratis oprette sig som bruger. Hvis du har en Visual controller vil du sammen med Visual softwaren få installeret en PDF fil som meget pædagoisk forklar hvad LK IHC er, hvordan det er bygget op, hvordan man programmer det m.m. Jeg vil KRAFTIGT anbefale at du læser denne. Det er den samme hvad enten du installer Visual 2 eller 3, og 95% gælder også for TermIHC og Visual 1, så læs den også selvom du ikke har en Visual 2 eller 3 controller.
Du kan finde ud af hvilken LK IHC controller du har, ved at læse denne tråd https://www.ihc-user.dk/forum/forums/topic/11132-hvilken-controller-har-jeg/

Hvorvidt LK IHC er godt eller skidt afhænger af øjnene som ser på det. Personligt mener jeg fortsat at LK IHC er langt bedre end samtlige moderne smarthouse systemer, men det er designet tilbage i slut 80'erne/start 90'erne og siden Visual 2 blev frigivet i 2012 er det stortset ikke vidre udviklet, så har ikke en masse af de features som man ser med moderne smarthouse systemer. Tilgengæld er det et fuldt smarthouse system, og ikke kun lys styring som langt de fleste moderne smarthouse systemer. Derudover har det grundlæggende en stærk arkitektur som gør det flexibelt og nemt at integrer med andre ting via f.eks. OpenHab, Home Assistant, etc. Men det kræver at man er IT kyndig.

Link til kommentar
Del på andre sites