Hop til indhold
  • 0

Nyt internet (fra telefonstik til coax) - hvad skal man være opmærksom?

jakobamini
 Share

Spørgsmål

Hej allesammen,

Vi overtog vores hus med fuld IHC installation for et par måneder siden og internettet kører på telefonstik - sidstnævnte skal skiftes ud til antennestik om et par uger. 

Som jeg har forstået det, så er installationen sat op således (Nævner bare hvad jeg tror, der er vigtigt for jer, at vide).
- Internetrouteren (telefonstik) står på samme loft som IHC controller og diverse input/output kasser (Se "Hele opsætningen").
- Internetrouteren er forbundet med en router, som er forbundet med IHC controlleren via LAN kabel.

Hertil kommer en række spørgsmål:
1. Vi er ganske sikre på, at der er antennekabel oppe på loftet, hvorfor vi regner med at det nye internet og router kommer til at stå deroppe. Såfrem dette af den ene eller anden årsag ikke kan lade sig gøre, hvordan får man da forbundet den nye router med IHC routeren uden at skulle trække LAN kabel hele vejen?
(Er der tilfældigvis nogen kan be- eller afkræfte om internet via antennestik er muligt på vores loft, baseret på billederne "Kabler og antennestik - langt fra" og "Antennestik - tæt på 2"?)
2. Da den eksisterende router er gammel giver det mening at skifte til en ny - er der nogen bestemte port instillinger jeg skal være opmærksom på, at indstille påny, på den nye router? Hvis ja, hvilke?

På forhånd tak for hjælpen, og beklager min manglende viden omkring IHC... :).

Hele opsætningen.jpg

Kabler og antennestik - langt fra.jpg

Antennestik - tæt på 2.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

3 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Først. Tillykke med dit nye hus.

Når jeg ser på dine billeder kan jeg se at en del kabler ikke er korrekt fastgjort og at der mangler afdækning flere stedder i tavlen og væg kanalerne. Jeg håber at det er noget som du får rettet op på, da din installation ikke er lovlig når den ser ud som på billederne. Derudover tvivler jeg på at din LK IHC installation kan betegnes som fuld LK IHC installation, da den ikke indeholder et batteri backup modul, og dermed næppe alarm delen. Om du har varmestyring via LK IHC kan jeg ikke se udfra billederne. Udover lys og varme styring, samt alarm findes der også LK IHC net til distribution af antenne signal, telefoni og netværk, altsammen via netværks kabler. Dette har du heller ikke.

Vedr. din internet forbindelse, så skal din nye internet router forbindes til fælles antenne terminerings punktet i huset, da den har brug for en returvej i antenne kablet, og det ser din splitter og antenne forstærker ikke umiddelbart ud til at understøtte. Det er lidt svært at se om din fælles antenne forbindelse terminer på loftet eller et andet sted i huset. Din antenne splitter ser ud til at have fat i en antenne boks, som sandsynligvis er en antenne forstærker. Fra antenne forstærkeren, går der et sort antenne kabel, som meget tænkelig er forsyningen ude fra vejen, men det kan også være et internt kabel som kommer fra terminerings punktet i dit hus. Hvis der ikke sidder andet på antenne forbindelse mellem terminerings punktet og antenne forstærkeren, er det muligt at du kan overtale antenne selskabet til at installer den nye router på loftet.
Hvis din nye internet router ender med at sidde et andet sted en på loftet, er der desværre ikke rigtig nogen vej uden om at få trukket et netværks kabel fra din nye internet router og til din router/switch på loftet, medmindre der ikke er andet tilsluttet på loftet en din IHC controller og det er en Visual 3 controller. I såfald kan du opgrader den til wireless med en USB stick. Alternativt findes der nogle løsninger med Ethernet over power (netværk via stærkstrøms installationen) eller man kan købe 2 wireless access points og sætte dem op i bridge mode (ikke alle access points understøtter dette). Begge løsninger er dog ikke noget den alm. dansker kan gennemskue at sætte op.

Vedr. din nuværende router/switch opsætning, så giver den sorte router/switch ikke rigtig mening. Din nye internet router kommer sandsynligvs med wireless indbygget, og med mindre du har brug for mange kablede forbindelser, kan du bare tilslutte LK IHC controlleren direkte til din nye internet router. Du skal i den forbindelse måske ændre IP addresse på din LK IHC controller, eller lokal net opsætning i din nye internet router, således at LK IHC controllerne og lokal nettet på din nye internet router har samme IP netværks konfiguration. Derudover understøtter LK IHC controlleren ikke DHCP. Det er derfor vigtigt at LK IHC controllerens IP adresse IKKE ligger i DHCP området på din nye internet router. Evt. adgang til LK IHC controlleren fra internettet styres via port forwarding i din nye internet router, men det anbefales IKKE at give adgang til LK IHC controlleren fra internettet, da dens netværks stack er designet tilbage omkring år 2000. Den er med andre ord et stort sikkerheds hul.

Håber du kan bruge ovenstående. Hvis der er spørgsmål vender du bare tilbage. Jeg vil dog kun være begrænset online de næste par uger, men der er nok andre som kan svare der.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hej Lars,

Tak for hurtigt og fyldestgørende svar og ikke mindst, at gøre mig klogere. 

Punkt omkring kabler m.fl. : Jeps, det er på vores "roadmap" :).
Punkt omkring fuld IHC installation: Tak, der blev jeg klogere. 
Det jeg ved, er at installationen styrer følgende: Lyset og nogen af vinduerne (I hvert fald er det kun 2 ud af 4 som er synlige i vores app).
Alarm delen kunne være ideelt at få sat op, går ud fra du mener til røgalarm?

Vi har varme styring trådløst, men dette foregår over Danfoss egen app, så her er det kun internettet som er fællesnævner vil jeg tro - den del bliver i øvrigt også spændende, når vi skifter internettet... 

Punkt omkring internetfobindelse og antenneforbindelse: 
Jeg vedhæfter et billede mere, som er fra vores andet loft (Loft 2), hvor vi også har lignende "antenne samling", og andre spændende ting :).
(Se billede "Hele opsætningen loft 2" og "Antennestik loft 2 - Tæt på").

På loft 1, undersøgte jeg det "sorte kabel nærmere" og har vedhæftet billeder af dette ("Antennestik boks loft 1 bagpå + foran" og "Antennestik loft 1 - sammen") - har du andre pejlemærker ift. at vurdere om det er termineringspunktet? Jeg ville umiddelbart tro at det er på loft 2, da dette er tættere på vejen, men ikke sikker (Se billede "Hele opsætningen loft 2" og "Antennestik loft 2 - Tæt på").

Punkt omkring controller type:
Jeg er ganske sikker på at det er Visual 3 controller som vi har... Har du mulighed for at sætte nogen flere ord på "... opgrader den til wireless med et USB stick." - jeg forstår dog, at det skal sættes op af en elektriker.

Router/Switch opsætning:
Ok.

Tak for svar endnu en gang.

Antennestik loft 2 - Tæt på.jpg

Hele opsætningen loft 2.jpg

Antennestik loft 1 - sammen.jpg

Antennestik boks loft 1 - bagpå.jpg

Antennestik boks loft 1 - foran.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

LK IHC alarm
LK IHC alarm, kan du få både brand og indbruds alarm. Dog er alle LK IHC røg og alarm PIR udgået, men de fungerede via et simpelt on/off signal, så enhver røg eller alarm PIR med et galvanisk overdragelses relæ eller tilsvarende kan bruges. Det eneste de skal gøre er at bryde en forbindelse mellem 0V og en indgang på et LK IHC input modul. LK IHC er dog ikke SKAFO (hedder det vistnok) godkendt, så alarm og forsikrings selskaber godkender det ikke som brand og indbruds alarm.

Fælles antenne
Jeg kan ikke ud fra dine billeder komme nærmere om det sorte kabel på loftet er terminerings punktet eller ej. Det eneste jeg kan sige med sikkerhed, er at den boks det terminer i er en antenne forstærker som ikke understøtter returvej og at det sorte kabel er signal forsyning til forstærkeren. Jeres nye router skal derfor helt sikkert sidde før antenne forstærkeren, men om den kan tilsluttes det sorte kabel på loftet kan jeg ikke sige. Et terminerings punkt vil normalt være et boks på væggen med et TV og et radio antenne udtag, men en løsning som jeres er også set før, så det kan ikke udelukkes at terminerings punktet er det sorte kabel på loftet.
Umiddelbart vil jeg tro at de 2 hvide kabler fra antenne forstærkeren går til hver sin splitter på hvert sit loft, men for at være sikker bliver du nød til at følge kablerne. Det er dog lidt ligegyldigt i forhold til den nye internet router, da den skal sidde før antenne forstærkeren for at fungerer.

LK IHC WIFI
LK IHC WIFI kan alle sætte op. Teknisk set skal du bruge en elektriker til at sætte USB sticken i controlleren, da du skal pille låget af tavlen for at gøre dette, men du kan selv købe USB sticken og selv konfigurer den når den er sat i controlleren. Der er kun nogle få USB sticks, som funger sammen med LK IHC Visual 3 controlleren. Hvilke kan du se i den PDF samt online vejledning, som bliver installeret på din PC sammen med Visual 3 softwaren. Jeg vil kraftigt anbefale dig at læse PDF filen, da den giver en ganske god og pædagoisk introduktion til hvad du kan med din LK IHC installation. Den indeholder også en forklaring til hvordan du ændre programmet m.m. Men sørg for at få lavet en backup af det nuværende program, inden du begynder at ændre noget.

Yderlig info
På dine nye billeder kan jeg se at du har en del 12V trafoer. Jeg gætter derfor på at du har en del lavvolt halogen pære. Eftersom der er brugt installations kabel på både tilgangs og afgangs siden, samt at din LK IHC installation ikke ser ud til at indeholde dimmer, bør det være relativt simpelt at erstatte disse med LED's. Skulle jeg have overset en dimmer, er det straks mere kompliceret, da LK kun har deres LK IHC LED dimmer som understøtter LED's, og dem ser jeg ingen af. Skulle du ønske at dæmpe LED's findes der dog dimmer af andre fabrikater, som kan dæmpe LED's og fungerer sammen med LK IHC. Det kræver bare at de kan styres med on/off signaler eller tryk's

Link til kommentar
Del på andre sites