Gæst faust Skrevet October 11, 2009 Rapporter Share Skrevet October 11, 2009 Skal der altid sidde en sikringgruppe pr output gruppe. dvs 2 sikringsgrupper pr Output Modul Vores hus er originalt med normal 220V, dvs alle vores lampeudtag sidder på samme sikringsgruppe. Dvs er sikret. Vi har efterfølgende installeret lidt IHC, og har medført en tom gruppe på et Output modul.Min tanke var at tage 4 lampeudtag, der sidder meget tæt på modulet, og få installeret på denne tomme output gruppe. Derfor spørgsmålet. I dette tilfælde kan jeg så nøjes med at føre en ekstra fase pr loftudtag. Altså 1 fase pr udgang, direkte til de 4 loftudtag. Dvs jeg behøver ikke en ekstra Nul ført med rundt. Eller skal der en nul med grundet den ekstra sikringsgruppe. Det er et spørgsmål om plads i rør, og om dette medføre en ændring af disse. Håber i forstår spørgsmåletMv Karsten Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
McenterFreak Besvaret October 12, 2009 Rapporter Share Besvaret October 12, 2009 Det er helt klart at der skal en trikker ind her. Han skal vurdere og TAGE ANSVAR. Du må ikke selv rode rundt med det der. Skal man selv rode rundt med det, må man være klar over at loven siger at UANSVARLIG installation er strafbar, og dermed er forsikringsselskabet desuden løst fra deres ansvar. Hvis du er 100% sikker på at du kan gøre det forsvarligt selv, så er det kun ulovligt at udføre det, men er det udført forsvarligt så dækker forsikringen. Håber andre er enige i denne formulering. Det er sådan jeg tolker sikringsstyrelsens formulering Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Gæst faust Besvaret October 13, 2009 Rapporter Share Besvaret October 13, 2009 Jeg har ikke tænkt mig at gøre det selv!Men ville gerne forberede mig på om det er muligt, eller det medfører ekstra arbejde i form af nye rør. Jeg er i gang med at isolere, så hvis der skal ekstra rør til er det nu.Så er der nogen der kan svare mig på mit spørgsmål :)Vi har en tilbygning undervejs, og jeres svar + andre ting er med til at afgøre om hele IHC installationen skal flyttes der over istedet.Tak for den løftede pegefinger, men jeg er svagstrømsmand som hader stærkstrøm Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Allan Nissen Besvaret October 13, 2009 Rapporter Share Besvaret October 13, 2009 Jeg er fuldt ud enig med MCenterFreak her, men det lyder også til at du får hjælp til at udføre det.Man må ikke blande Nul fra forskellige sikringsgrupper. Dvs. fase og nul fra samme sikringsgruppe skal til samme lampeudtag/stikkontakt.Det kan heller ikke anbefales at blande ledninger fra forskellige sikringsgrupper i det samme rør eller kabel. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Claus Frederiksen Besvaret October 13, 2009 Rapporter Share Besvaret October 13, 2009 Hej Karsten.Ud fra det du skriver, vil jeg anbefale at du får en fagmand ud og kigge på installationen. Dette er ikke den slags ting man kan vurdere ud fra en beskrivelse i et forum. Det ville jo også være ærgeligt at du kommer til at mangle et rør efter du har lukket vægge og lofter.Claus Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Martin1354922253 Besvaret October 14, 2009 Rapporter Share Besvaret October 14, 2009 Du må ikke blande nul fra 2 forskellige gr. Du skal ha demontret den ganle forsyning og trække et nyt kabel/rør fra output/gruppeafbryder.EDIT.. slettede dit dobbelt indlæg ;-)\Thomasbl Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Gæst faust Besvaret October 14, 2009 Rapporter Share Besvaret October 14, 2009 Tak for jeres var. Jeg har nok ikke skrevet det tydeligt nok. Men det har aldrig været min meningen at blande nul fra 2 forskellige grupper. Den er jeg helt med på man ikke må. Jeg prøve forsigtig at spørge på en anden måde, håber ikke det misforståes. Det jeg spørge om er om man må sætte et output modul på en eksiterende gruppe. dvs der er så både ihc og alm 220v på samme gruppe og dermed samme nul.Dvs så må de trækkes i samme rør da det er samme gruppe.Mv Karsten Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Allan Nissen Besvaret October 14, 2009 Rapporter Share Besvaret October 14, 2009 Jeps, det er der ikke noget problem i. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
McenterFreak Besvaret October 14, 2009 Rapporter Share Besvaret October 14, 2009 faust skrev:Tak for jeres var. Jeg prøve forsigtig at spørge på en anden måde, håber ikke det misforståes. Jeg ved ikke helt hvad det er du tror om os??Det jeg, og andre, mener med det vi siger, er at sikkerheden for dig og din familie er vigtig. Derfor påpeger vi ting som kunne være farlige. Så du behøver ikke være forsigtig i dine spørgsmål, bare du er det, med elsikkerheden derhjemme. For the Record: Det er ikke for at beskytte mit fag, jeg er IKKE elektrikker Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Thomasbl Besvaret October 15, 2009 Rapporter Share Besvaret October 15, 2009 tror at budskabet er trængt igennem nu.. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Gæst faust Besvaret October 15, 2009 Rapporter Share Besvaret October 15, 2009 Hep Så har jeg fået svar på mit spørgsmål.Tusinde Tak Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts