Hop til indhold
  • 0

WL lampeudtag med dimmer vil ikke programmeres

Martin RK
 Share

Spørgsmål

Jeg har en gammel IHC Dimmer 400 UNI i min tavle som skal skiftes, da den er begyndt ikke at tænde, så jeg har købt et (brugt) wireless lysdæmper lampeudtag 250 W UNI Ø80, som jeg vil montere ved siden af tavlen og forlænge ledningerne fra den gamle dæmper til den nye med med et 5g1,5 installationskabel, men jeg kan ikke få det nye lampeudtag til at reagere når jeg trykker på programmeringsknappen.

Den gamle dæmper er monteret med fase (hvid), mellemledning (sort) og nul (blå). Flytter jeg disse til den nye lysdæmper (fase hvid er samlet med brun), reagerer den ikke når jeg trykker på programmeringsknap A. Resultatet er det samme hvis jeg tager ledningerne direkte fra gammel dæmper og flytter over i den nye (altså uden at forlænge ledningerne).

Flytter jeg ledningerne tilbage i den gamle lysdæmper, så virker det fint (med de fejl den nu har)

Giver jeg lampeudtaget fase og nul via en stump ledning og en stikkontakt, så reagerer den fint nok, og jeg kan linke den op i mit program, så lampeudtaget virker og mit wireless virker også

Hvad gør jeg galt?

gammel dæmper.jpg

lampeudtag.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

6 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Er du sikker på at der er fast fase på den hvide ledning?

Husk også at HW1 wireless lampeudtag kræver en minimums belastning på 5-20W alt efter model. HW2 kræver ikke nogen minimums belastning. Hvis minimums belastnings kravet ikke overholdes vil bl.a. programmerings knappen ikke virke.

Når du først har linket dit wireless lampeudtag, behøver du ikke bruge programmerings knappen igen. Alt programmering sker efterfølgende i dit IHC program i din IHC controller.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Når jeg sætter en polsøger på den hvide ledning, så er der spænding hele tiden.

Lampeudtaget er version HW 2.02 og belastningen er 9 x 10 w halogenspots med jernkerne transformer (tror jeg at det er... den er i hvert fald tung)

Jeg prøvede lige for sjov skyld at montere lampeudtaget i stedet for den IHC/SA dimmer der sidder ved siden af, igen med blå (nul), hvid (fase) og sort (mellemledning). her er der ingen problemer. Lampeudtaget blinker når jeg trykker på knap A.

Jeg mistænker at det har noget med nulledningen og måden den er monteret på, som gør at det driller med Dimmer 400 UNI ?
Den er styret med 1-tast betjening via IHC og jumper A er monteret, så det må vel være figur 2 på nedenstående billede? 
Her kan jeg ikke gennemskue hvad den stiplede linje er, som udgår fra klemme 5 - er det ikke en nulledning alligevel?

Dimmer 400 montering.JPG

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

"Her kan jeg ikke gennemskue hvad den stiplede linje er, som udgår fra klemme 5 - er det ikke en nulledning alligevel?"

Nej, klemme 5 er ikke en Null, men en 230v indgang fra et tryk eller IHC udgang, som der også står i tilslutningsoversigten. Anvendes til 230v én tast styring af dæmperen.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Lidt ufint af elektrikeren at bruge en blå ledning til det :)
Dimmeren er styret af 24v IHC output. Selv om det ikke er tydeligt på billedet, så er alle 5 24v klemmer brugt (nul, tænd/sluk/reguler, sluk-alt, Mem 1, Mem 2).
24v outputmodulet sidder lige ved siden af dæmperen.

Afmonterer jeg klemme 5, så fungerer lysdæmperen alligevel som før, så jeg kan vel konkludere at den blå ledning ikke bruges til noget, men heller ikke fungerer som nul?

Jeg tænker at jeg vil sætte en muffe på den "blå ledning som ikke er nul", flytte fase og mellemledning fra den gamle dimmer over i lampeudtaget, samt sløjfe nul videre fra IHC/SA lysdæmperen og til lampeudtaget, så burde det virke? Ser I nogle problemer i det?

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
5 minutter siden, Martin RK skrev:

Ser I nogle problemer i det?

Ja - i høj grad. Hvis du “bare” tager en tilfældig blå Null et sted i tavlen er der stor sandsynlighed for at hele huset bliver mørklagt. Og det var jo ikke lige planen. 
Omforandringer i tavlen er IKKE gør det selv arbejde. Jeg vil kraftigt anbefale at du får en elektriker til det. 

Link til kommentar
Del på andre sites