Hop til indhold
  • 0

LED dæmper med IHC 1

B Andersen
 Share

Spørgsmål

4 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Tak, Lars

Det er netop problemet at IHC Visual 1 ikke understøtter noget af dette. Det ville jeg prøve at omgå. Jeg ville montere en wireless dæmper, der normalt styres fra f.eks. en. Fuga-afbryder, der er ombygget med fjeder til vippetryk. Et enkelt tryk tænder / slukker, ved at der sendes en tænd/sluk impuls til dæmperen. Dæmperen har derudover en konstant 230 V forsyning, som den så bruger til at tænde og slukke for spændingen til lampen. D.v.s. inputtet fra afbryderen i den forbindelse kun er en impuls, ikke fast spænding. 

Dæmperen. er kompatibel med div. smart-home systemer, f.eks. Google Home. Når du via app eller stemmestyring så slukker for lyset, kan du stadig tænde det igen fra afbryderen - det kræver blot en impuls. Dæmperen tilsluttes altså IHC 230 V udgang. Problemet her er så, at der på en IHC udgang enter er strøm på - eller ingen strøm på. Og LED dæmperen kræver kun en impuls, som f.eks. når en kip-afbryder aktiveres. Det må man vel kunne klare ved at programmere IHC udgangen til kun at være tændt i f.eks 1/2 eller 1 sekund? Det skulle svare til den impuls, der kommer fra en kip-afbryder.

Eller er jeg helt galt på den?

Ved en 230 V installation (Fuga-afbryder) kan du også dæmpe lyset ved at holde afbryderen inde. Det kan man så ikke gøre fra en IHC 24 V afbryder.

Fordelen ved en sådan installation vil være, at man stadig kan tænde og slukke for lampen på afbryderen. Ulempen vil være, at lysdæmpning kun kan ske via app eller stemmestyring.

Men når IHC 1 hverken er trådløst eller kan dæmpe LED, er det trods alt en bedre løsning end ikke at have det.

Eks. på LED.dimmer:

https://detled.dk/lysdaempere/4521-ledlife-rwave-indbygningsdaemper-rf-push-dim-200w-led-daemper-til-indbygning-5744002525592.html

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hvis du kigger i brugervejledningen til den dimmer du har linket til, vil du se at du også kan ændre dæmpning via trykkene. Derudover er der ikke noget i vejen for at erstatte trykkene på tegningen med en LK IHC udgang.

Styringen af den dimmer du har linket til, er ikke meget anderledes end de gamle LK IHC tavle dimmer. De blev også styret via enten 24V eller 230V udgange, hvor man programmerede dem til at sende en puls når de bare skulle tænde/slukke, eller længere ON hvis man ville reguler lysstyrken op eller ned.  Faktisk vil jeg tro at du kan bruge en LK IHC tavle dimmer FB direkte sammen med den dimmer du har linket til. I steddet for at forbinde dimmeren til et tryk skal du bare forbinden den til en LK IHC 230V udgang. Værd dog opmærksom på at du kan få problemer med styringen hvis du også vil styre dimmeren med andet end LK IHC, da der ikke er nogen tilbagemelding fra dimmeren til LK IHC funktions blokken. Det er forlænge siden at jeg sidst har haft en gammel tavle dimmer i hånden til at jeg kan sige om det er et problem eller ej.
Alternativt kan du programmer LK IHC udgangen til at følge dit tryk, således at udgangen er ON ligeså længe du trykker på trykket. Så vil det virker fuldstændig som på tegningen i brugervejledningen.

Det er dog elektriker arbejde at monter dimmeren, hvad enten du forbinder den til LK IHC eller ej. Forbinder du den forkert kan du kommer rigtigt galt afsted.

Link til kommentar
Del på andre sites