Hop til indhold
  • 0

Funktionsblok med styring med PIR og overstyring med KIP

Jens Ostenfeld
 Share

Spørgsmål

Jeg har brug for en funktionsblok, der styrer noget udelys med PIR og kip funktion, men med hver sin timer, og hvor KIP funktionen overruler PIR funktionen.

Med udgangspunkt i at udelyset er slukket, skal en PIR kunne aktivere lyset, og ved et timerudløb på f.eks. 2 min skal lyset slukke det igen.

Med udgangspunkt i at udelyset er slukket, skal man ved at kippe en kontakt indedørs tænde og slukke lyset igen. Hvis man tænder det, skal det efter et timerudløb på f.eks. 1 time slukke igen. Og såfremt man aktiverer PIR'en i denne time, skal dette ikke foranledige, at et sluk scenarie aktiveres.

Det er umiddelbart lidt som blok 1.4.03.c men med separate timere. 

Findes en sådan blok, eller er der en nem måde at komme omkring det på?

Link til kommentar
Del på andre sites

7 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Bortset fra at du ønsker timer udløb når lyset er manuelt tændt, så lyder det som rimelig standard funktion i flere varianter af PIR styret udelys FB's som kan findes i download sektionen her på boardet. Jeg har ikke kigget på hvad 1.4.03.c specfikt kan, men det meste af dit ønske kan den sikkert opfylde.

Hvis du absolut vil have timer udløb på manuelt tændt, kan du opnå det ved at have en FB som tænder/slukker lyset med kip samt timer udløb. Mener der findes sådan en standard LK IHC som kan dette. De 2 FB's linker du så sammen via en OR FB, således at lyset er tændt ligegyldigt hvilken af de 2 FB's som tænder lyset.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hej Lars1

Jeg har forsøgt med 1.1.01.d Avanceret kip sammen med 1.4.06.d Pir styring (i udehus). Herved kan kip blokken sættes til at spærre for pir'ens nedtælling.

Disse to blokke i kombination virker, bortset fra et lille brist, i den situation hvor PIR'en har trigget lyset, og at man herefter kipper på kontakten (for at slukke) - så forbliver lyset tændt efter første tryk, fordi kip blokken ikke er klar over, at pir-blokken allerede har tændt lyset. 

Hvis du har forslag til hvordan man kan dressere kip-blokken til at kende til, om lyset er tændt eller slukket, og så tænde eller slukke efter det, så lad gerne høre. 

Jens

C2-20241211.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Jeg har ikke pt. mulighed for at åbne din .vis fil, så jeg kan ikke se hvordan du har samlet de 2 blokke, men i steddet for at forsøge at spærre for PIR nedtælling, kunne du gøre som jeg har forslået. At samle de 2 blokke med en OR blok. Ved at samle de 2 blokke med en OR blok, skal du ikke bekymre dig om PIR status, nedtælling etc. Er en af de 2 blokke eller begge ON, så er lyset tændt, er begge blokke OFF, er lyset slukket. Medmindre du har MEGET lang OFF delay på din PIR, vil du meget sjældent have brug for at slukke lyset når det er tændt med PIR.

Man kan lave nogle MEGET komplekse scenarier med LK IHC, hvilket jeg også fik gjort da jeg lavede min nuværende installation for snart 20 år siden. De blev dog sjældent brugt, og ofte kunne jeg ikke huske hvordan de skulle bruges, så i dag har jeg et meget simpler program. Det mest komplekse er nok mit udelys styring, Her tænder lyset på 25% når skumring indtræder. Bliver en PIR påvirket går det op på 100% indtil off delay tiden udløber hvorefter det går tilbage på 25%. Venter jeg gæster kan jeg manuelt tænde lyset permanent. Jeg skal selv manuelt slukke lyset igen, hvorefter PIR styringen igen overtager. Jeg har selv lavet min FB til dette formål, men jeg mener der ligger et par stykker i download sektionen, som kan det samme, samt mere til.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Mener godt at jeg forstår OR logikken, men løser OR blokken problemet:

Man kommer gående ude, trikker PIR'en, og lyset tænder idet (PIR scenarie ON og KIP scenarie OFF) => Senarie ON

Så kommer man indenfor, og vil gerne slukke lyset, så man trykker på KIP (PIR scenarie (er stadig) ON og KIP scenarie ON) => Scenarie (fortsat) ON

Herefter må man så trykke 2. gang på KIP for at slukke, (PIR scenarie (er stadig) ON og KIP scenarie OFF) => Scenarie OFF

Ret mig hvis jeg misforstår.

Jens

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Nej du kan ikke slukke lyset hvis det er tændt med PIR, men hvorfor vil du også det? Medmindre du har lang off delay på din PIR, så slukker lyset jo alligevel efter et par min. Og hvad hvis en anden træder ind i PIR feltet i det øjeblik at du slukker lyset?

At kunne slukke lyset manuelt når det er tændt med PIR, er netop en af de komplekse situationer, som jeg mener man bør undgå, da den ikke rigtig giver mening, da lyset jo alligevel slukker af sig selv efter et par min.

Link til kommentar
Del på andre sites