Hop til indhold
  • 0

Alle kontakter slukker 1 bestemt lys hvis det er tændt?

CasperJunker
 Share

Spørgsmål

Hej

På badeværelse er der efter hvad jeg kan se 2 forskellige lys konfigureret, 1 spot i vindue, samt lamper på væg.
Disse tænder som forventet på knappen øverst højre. 

Jeg kan se de er konfigureret med samme datalinie, 2.0.7 i udgang, det synes jeg at have læst kan give problemer? 

Min udfordring er at hvis dette lys er tændt, så uanset hvilken kontakt der røres i huset, så slukker det lys derude. Jeg synes ikke at kunne finde ud af hvorfor det netop slukker? Det er lige gyldigt hvilken kontakt i hele hytten, hvis det er tændt, så slukker det. 

Kan det være fordi de er konfigureret begge to med datalinie 2.07 i udgang? Eller har i en anden idé til hvorfor dette lys slukker uagtet hvilken kontakt man trykker på? 

2.08 spot i loft fungere uden problemer. Men 4.02 lamper på væg, tænder sammen med 2.07 spot i vinue ved at trykke på øverst højre.

Det skal siges at 4.02 lamper på væg er konfigureret til at skulle tænde på nederst venstre, det gør den ikke. :blink:

IMG20241202180806.jpg

IMG20241202180813.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

3 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Nå, hvis nogen skulle støde på det samme.

Så fandt jeg ud af det var fordi der var 2 datalinie produkter, med samme udgang?

Da jeg fjernede den nederste her, lamper på væg. 
Så spiller det hele.

Tror stadigvæk ikke jeg forstår hvordan at det kan gøre at den så slukker for lyset uanset hvilken kontakt der bliver berørt i hytten? 

Men anyways, tænker opslaget kan blive hvis en eller anden skulle rende i samme gøgler konfiguration som nogen har efterladt her :lol:

Skærmbillede 2024-12-02 190410.png

Skærmbillede 2024-12-02 190441.png

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
4 timer siden, CasperJunker skrev:

Tror stadigvæk ikke jeg forstår hvordan at det kan gøre at den så slukker for lyset uanset hvilken kontakt der bliver berørt i hytten?

Det problem du har set, skyldes at LK IHC er event styret, og at kommunikationen mellem IHC controlleren og I/O modulerne sker ved at status for alle udgange sendes til I/O modulet hvergang en af udgangene ændres.

Når du har 2 dataline produkter på samme fysiske udgang, kan der ske det at når du tænder lyset med det ene produkt, så trigger det en event, som ændre status på den tilhørende udgang. Når du så senere tænder noget andet lys, så trigger du samtidig en event, som opdater status på alle dine udgange, og da status på fælles udgangen er forskellig fra det produkt som er linket sidst, vil lyset nu bliver slukket. Havde status på det sidst linkede produkt været tændt, så ville lyset have tændt hvis det var slukket.

Hvis man har 2 lamper som er fysisk forbundet til den samme udgang, så skal man kun have 1 produkt og 1 tilhørende funktions blok i sit IHC program. Eller kan man få det problem som du har oplevet. Et tilsvarende problem kan opstå hvis man har 2 funktions blokke til at styre 1 produkt. Her vil lyset dog ikke slukke når man tænder for noget uafhængigt at de 2 funktions blokke, men man kan opleve at lyset slukker i steddet for at tænde, da det altid er den sidste event som vinder, ligegyldigt hvad status er på andre linkede funktions blokke.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
22 timer siden, Lars1 skrev:

Det problem du har set, skyldes at LK IHC er event styret, og at kommunikationen mellem IHC controlleren og I/O modulerne sker ved at status for alle udgange sendes til I/O modulet hvergang en af udgangene ændres.

Når du har 2 dataline produkter på samme fysiske udgang, kan der ske det at når du tænder lyset med det ene produkt, så trigger det en event, som ændre status på den tilhørende udgang. Når du så senere tænder noget andet lys, så trigger du samtidig en event, som opdater status på alle dine udgange, og da status på fælles udgangen er forskellig fra det produkt som er linket sidst, vil lyset nu bliver slukket. Havde status på det sidst linkede produkt været tændt, så ville lyset have tændt hvis det var slukket.

Hvis man har 2 lamper som er fysisk forbundet til den samme udgang, så skal man kun have 1 produkt og 1 tilhørende funktions blok i sit IHC program. Eller kan man få det problem som du har oplevet. Et tilsvarende problem kan opstå hvis man har 2 funktions blokke til at styre 1 produkt. Her vil lyset dog ikke slukke når man tænder for noget uafhængigt at de 2 funktions blokke, men man kan opleve at lyset slukker i steddet for at tænde, da det altid er den sidste event som vinder, ligegyldigt hvad status er på andre linkede funktions blokke.

Tak for fyldestgørende svar! Det giver mening :-) 

Link til kommentar
Del på andre sites