Hop til indhold
  • 0

IHC Dimmer død?

Kim Bruun
 Share

Spørgsmål

Hej,

Jeg har valgt at udskifte mine traditionelle halogen pære med LED. Det har resulteret i at jeg nu står med en dimmer som jeg formoder er død da den ikke reagere på tryk på kontakten. Jeg har ikke brug for at lyset kan dæmpes. Hvad kræver det at udskifte dimmer til en almindeligt kip relæ?

Endnu engang tak for jeres hjælp! -God aften :)

20241125_171309.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

5 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

For det første. Din dimmer er ikke nødvendigvis død. Den er bare så gammel at man ikke havde tænkt på LED's dengang, og derfor understøtter den ikke LED pære, da den har et krav om en minimums belastning på 25VA, hvilket svare nogenlunde til 25W. Det er de færreste LED pære som bruger så meget strøm.

Din uni400 dimmer kan monteres på 2 måder. Enten med styring via 24V udgange, og/eller med styring via 230V udgange. Er den 230V styret, behøver dín elektriker kun at fjerne dimmeren og samle 2 ledninger i tavlen, samt lave lidt ændring i dit LK IHC program. Er den 24V styret, kan den erstattes af et 24V kip relæ eller hvis du har ledige 230V udgange kan du bruge en af disse i steddet. Begge løsninger kræver en elektriker til at lave de fysiske ændringer i din tavle, samt en som kan lidt små ændringer i dit LK IHC program.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
På 26.11.2024 at 14:47 , Lars1 skrev:

For det første. Din dimmer er ikke nødvendigvis død. Den er bare så gammel at man ikke havde tænkt på LED's dengang, og derfor understøtter den ikke LED pære, da den har et krav om en minimums belastning på 25VA, hvilket svare nogenlunde til 25W. Det er de færreste LED pære som bruger så meget strøm.

Din uni400 dimmer kan monteres på 2 måder. Enten med styring via 24V udgange, og/eller med styring via 230V udgange. Er den 230V styret, behøver dín elektriker kun at fjerne dimmeren og samle 2 ledninger i tavlen, samt lave lidt ændring i dit LK IHC program. Er den 24V styret, kan den erstattes af et 24V kip relæ eller hvis du har ledige 230V udgange kan du bruge en af disse i steddet. Begge løsninger kræver en elektriker til at lave de fysiske ændringer i din tavle, samt en som kan lidt små ændringer i dit LK IHC program.

Hej Lars,

Tak for et godt svar!
Kan du hjælpe med det er sat op med styring via 24V udgange, og/eller med styring via 230V udgange ud fra billederne?

Mvh Kim Bruun

20241130_145548.jpg

20241130_152426.jpg

20241130_152429.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
På 30.11.2024 at 16:51 , Lars1 skrev:

Dine dimmer ser alle ud til at være 24V styret, men det ser ud til at du har mindst 1 ledig udgang på et af de 230V output moduler man kan skimte på billederne.

Hej Lars,

Tak. Kan du beskrive mig igennem løsning for at få et kip relæ på? - Jeg kan godt uploade et screenshot at mit program.

På forhånd tak!

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Et kip relæ vil være spild af penge, når du har en ledig 230V udgang. Men ændringer i en tavle er med god grund autoriseret arbejde og bør ikke fortages af en amatør. Det er ikke uden grund at det tager 4 år at blive udlært elektriker, og yderlig 4 år at blive autoriseret. Ændringen er så simpel, at hvis du ikke selv kan gennemskue hvad der skal ændres i tavlen, får du mig ikke til at forklare det. Risikoen for at du misforstår mig eller jeg har overset noget som jeg ikke kan se på billederne er ganske enkelt for stor, og en fejl kan hurtigt koste LANGT mere end den time en elektriker skal bruge på at lave ændringen, incl. program ændring og test.

Ændringen i programmet er stortset den samme hvad enten du benytter et kiprelæ eller en 230V udgang. Den funktions blok, som idag styre din dimmer, skal erstattes af en med kip funktion hvis du bruger en 230V udgang, eller følge funktion hvis du vil bruge et kip relæ. De ændringer som skal laves i programmet kan enhver elektriker, som er udlært inden for de sidste 2-20 år lave på under 1/2 time. Det er en del af det de laver til svendeprøve m.m.

Link til kommentar
Del på andre sites