Hop til indhold
  • 0

Wireless stikkontakt eller puck

Jens Ostenfeld
 Share

Spørgsmål

I mit rum hvor der er installeret solcelleinvertere bliver der til tider varmt, og jeg har brug for en ekstra blæser.

Lige nu har jeg en 230v blæser, kaldet A, som er styret af et traditionelt mekanisk termostatrelæ.

Det jeg gerne vil, er at opsætte en ny blæser, kaldet B, som altid blot skal følge blæser A. Som var de forbundet parallelt.

Der hvor blæser B sidder er der 230v forsyning, men der kan ikke (uden større indgriben) trækkes et kabel mellem de to blæsere. Derfor søges en wireless løsning.

Dvs. jeg søger en løsning med en sender ved blæser A, der kan styre en modtager med et relæ ved blæser B.

Jeg har ikke fortrådet adgang fra nogen af blæserne til tavlen (med IHC moduler og controller), men det er heller ikke noget mål at tingene skal over controlleren. Faktisk behøver løsningen ikke at være IHC baseret, hvis der findes et plug-and-play produkt på markedet, der kan lave denne synkronisering så tingene kan bringes til at følges ad.

Har I kendskab til et sådant hyldeprodukt eller løsning?

Link til kommentar
Del på andre sites

4 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Jeg har ikke noget bud på specifikke produkter, men hvis du har mulighed for at monter et relæ parallelt med blæser A, så kan løsningen bestå af hvad der svare til det tidligere wireless 230V input puck "relæ" og enten en wireless stikkontakt eller wireless puck relæ. Puck relæerne er imidlertid udgået fra LK IHC sortimentet, så du skal ud og lede efter noget alternativt baseret på zwave eller zigbee. Wiser har mig bekendt ikke 230V wireless input enheder.

Alternativt kunne du overveje at erstatte blæser A med en kraftigere blæser.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

En shelly 1PM til hver blæser. Den kan måle forbruget og der kan laves en logik der siger at er der mere end 25w forbrug på shelly A, skal Shelly B tænde. Er du på facebook så find en Shelly gruppe, der kan du få mere info.

Vær dog opmærksom på at siden du er nødt til at spørge om hjælp til løsning af opgaven, bør du nok få hjælp af en elektriker til også at udføre den, da installation af Shelly modulet foregår i den faste installation.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hej Allan og Lars

Blot som en tilbagemelding, så endte det med at jeg købte et par Shelly 1PM 3gen (8A miniudgaven), spurgte en gruppe på facebook til råds (det var den som hedder Shelly Dansk Tips og Erfaring), og fik hjælp med en pegepind til en vejldning samt et programeringsråd.
Vejledning ligger her: https://shelly.guide/shelly-til-shelly-standalone-uden-wi-fi-men-med-wi-fi/?fbclid=IwY2xjawGl951leHRuA2FlbQIxMAABHfv1LPugphRnpUVV0XQiGc5e2m0qEvSW9yxOAY4fxU_5TGimLzBbetktFw_aem_29RckCF7hr9SDootqoKWEg

Løsningen med Shelly'erne fungerer perfekt. 

Shelly'erne kostede 117 kr. pr. stk. (hos Proshop).

Link til kommentar
Del på andre sites