Hop til indhold
  • 0

Huske tidligere dæmpning eller fast værdi

Kenth Jensen
 Share

Spørgsmål

HejEr helt ny inden for IHC, har netop monteret en del Wireless IHC kombi dæmpere, som indtil videre kører stand aloneOvervejer at tilføje en controller, men vil lige høre om man kan følgende.Spørgsmål 1:Kunne godt tænke mig at lave det så hvis en dimmer er blevet slukket, og tændes igen inden for eksempelvis 30 sekunder, skal den lyse ved den samme styrke som tidligere.Hvis lampen har været slukket i mere end 30 sekunder, og tændes, skal den lyse ved eksempelvis 70 procent.Spørgsmål 2:På nogle batteri tryk, hvor jeg idag styrer nogle kombi dimmere, vil jeg også gerne kunne styre en wireless stikkontakt, uden at montere ekstra batteri tryk, alle tangenterne bliver allerede benyttet.Da lamperne kører med dimmer, kan jeg ikke lave noget med kort og lang tryk, da begge dele bruges, kort tryk hvis jeg kun vil skrue lidt ned, og langt tryk hvis jeg vil skrue meget ned.Men hvis jeg nu gerne vil kunne betjene disse ekstra wireless stikkontakter fra samme batteri tryk, kan jeg vel kun vælge at bruge en dobbelt tryks funktion som virker som kip, right?På forhånd takHilsen Kenth

Link til kommentar
Del på andre sites

12 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

1) Det kan godt programmeres sådan, det kræver bare en lille ændring i en af de eksisterende funktions blokke.2) Med en controller forbundet bestemmer du selv om du vil tænde dine stikkontakter med en KIP funktion (en knap) eller en tænd og en sluk knap (lige som du gør i en stand alone installation).Det samme vælger du med dine dimmere, enten en knap for tænd/op og en knap for sluk/ned eller en knap for begge dele, kaldet TOUCH.Det vil frigøre flere knapper til andre funktioner hvis du bruger touch og kip.Personligt bruger jeg hellere scenarier med fastsatte lysstyrker på mine dimmere frem for at skulle regulere op/ned hver gang de skal bruges.Køb den controller, du vil ikke fortryde da det åbner mange muligheder for styring af dine komponenter.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Angående spørgsmål 2:Udemærket lige at få termologien på plads :) Hvis jeg nu IKKE ønsker at lave touch funktion på mine eksisterende dimmere, og alle knapper dermed er brugt, kan jeg så vælge at lave kip til en stikkontakt via et dobbelt tryk på en knap der i forvejen er benyttet til dimmer.Altså så jeg slipper for at sætte ekstra batteri tryk op.Har helt klart også store overvejelser om investering af controller, men ville hermed lige høre om jeg kan opnå det ønskede med en sådan

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Ok, så lige at du nævnte dobbelt tryk i dit første indlæg. Min fejl.DobbelttrykMan kan godt sætte en blok ind som tæller antal pulser fra din knap, og som afhængig af hvad du vælger, ved 1 tryk vil sende en puls til en dimmer funktionsblok, og ved 2 tryk vil sende en puls til en kip blok.Er det du mener?

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Men det skal jo kun være hvis det er to hurtige tryk, lidt svarende til et dobbeltklik på en mus, måske lidt langsommere.Man skal jo ikke ende med at man vil skrue lidt op for lampen, trykker først en gang, opdager man gerne vil have lidt mere lys og et sekund senere trykker en gang til, hvorefter man så i stedet ender med at tænde eller slukke stikkontakten i stedetKan det laves så det kun tæller som et dobbelt tryk hvis man trykker passende hurtigt?Hvordan løser andre folk med dimmere problemet med at opnå flere funktioner på knapperne i stedet for at købe ekstra batteri tryk?

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Nu har jeg efterhånden fået sat mig lidt ind i hvordan funktionsblokke laves, så gentager hermed lige mit spørgsmål fra tidligere.Spørgsmål 1:Kunne godt tænke mig at lave det så hvis en dimmer er blevet slukket, og tændes igen inden for 30 sekunder, skal den lyse ved den samme styrke som tidligere.Hvis lampen har været slukket i mere end 30 sekunder, og tændes, skal den lyse ved eksempelvis 70 procent.Tror selv jeg ved hvordan dette skal gribes an, faktisk temmelig simpelt, men vil hermed lige høre om jeg er på rette spor eller ej.Regner med at modificere lidt i FB 1.2.03.d Trådløs dimmer 1 og 2 tast betjent.Under indstillingen har blokken en enum der styrer om lyset tænder på sidste niveau eller det niveau der er defineret i linket.Hvis jeg nu laver en kommando når lyset slukkes, der ændrer denne enum til at tænde ved sidste niveau, samt at starte nedtælling af en timer på 30 sek.Derefter lave en hændelse når timeren når 0 som sætter enummen til at tænde ved det niveau der er defineret i linketDvs hvis dimmeren bliver tændt inden timeren har talt ned, tænder den ved sidste niveau, men hvis timeren på de 30 sek har talt helt ned, starter den ved det niveau der er defineret i linket.Er det virkelig bare så simpelt? Eller har jeg overset noget?Har desværre ikke controlleren endnu, så kan ikke bare afprøve det.På forhånd mange tak

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Jeps, det er så simpelt. Jeg har vedhæftet min version af funktionsblokken. Den er lidt svær at simulere, men jeg har testet den i min installation og der ser ikke ud til at være nogen problemer med det. [file name=Skift_mellem_sidste_niveau_og_fast_niveau.vis size=45450]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/Skift_mellem_sidste_niveau_og_fast_niveau.vis[/file]

Skift_mellem_sidste_niveau_og_fast_niveau.vis

Link til kommentar
Del på andre sites