Hop til indhold
  • 0

Assistance søges i Storkøbenhavn- ingen lys over spisebordet

MISCSO
 Share

Spørgsmål

Kort før jul sidste år, forsvandt lyset over spisebordet, og jeg har stadig ikke fået det fikset. Vi nærmer os atter jul og jeg vil nødigt byde gæsterne at spise i tusmørke.

Jeg har en gammel IHC installation med flere 350 LR dimmers. Lampen som er knyttet til denne dimmer kan kort tændes, men efter relativt kort tid slukker den igen. Den kan tændes igen, men slukker igen efter kort tid. Nogle gange kan den tændes og slukker efter et par sekunder. Andre gange går der flere minutter før den slukker. For nuværende kommer der kun et kort blink, når jeg forsøger at tænde lampen.

Jeg er ikke kyndig i IHC. Jeg gætter på, at det kunne være en af dimmerne, der er gået. Jeg ligger inde med reserve-dimmere, men har ikke lige mod på at skifte dem selv.

Jeg leder derfor efter en kyndig bruger med hand-on erfaring med IHC, som vil hjælpe mig med at løse problemet (mod passende betaling, naturligvis). Alternativt, jeres anbefaling af en tekniker, som kan være behjælpelig med at løse problemet.

Jeg ser frem til at høre fra jer.

Link til kommentar
Del på andre sites

11 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Tak for dit svar, Lars. Det er jo betryggende, at det ikke er mere kompliceret. Jeg forestillede mig også, at såfremt man erstatter en  350 LR dimmer med en 350 LR dimmer, så handler de blot om at holde styr på at forbindelserne. 

En success forudsætter jo, at min ukyndige vurdering er korrekt. Altså, at fejlen skyldes en defekt dimmer. Kunne det være noget andet? Der er derfor, at jeg søger assistance fra en kyndig.

Så hvis der en der har mod på det, så skriv endelig. En anbefaling af IHC tekniker i storkøbenhavn er også en mulighed.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Ja. At skifte en 350 LR dimmer med en anden 350 LR dimmer, er bare at holde styr på ledningerne. Der skal ikke laves noget programering eller andet efterfølgende. Derudover vil langt de fleste elektriker, selv uden LK IHC erfaring, være i stand til at lokaliser dårlige forbindelser, hvilket er den mest sandsynlige årsag hvis det ikke er en defekt dimmer.

I steddet for at vente og håbe at en selvlært henvender sig, vil jeg tage fat i 2-3 af de større elektriker i lokal området og høre om de har mod på opgaven. Det bør ikke koste mere end max 1 time. De vil sandsynligvis alle have mindst 1 elektriker med LK IHC erfaring. Så længe siden er det trods alt alligevel ikke at LK IHC udgik fra marked.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Tak for din svar. Systemet er meget gammelt - mere en 25 år vil jeg tror. Og der er ikke fortaget store opgraderinger. Jeg læste et sted, at hvis man taget strømmen fra systemet, så er der risiko for at strømforsyningen fejler. Skal jeg forberede mig på det, eksempelvis skal jeg indkøbe en strømforsyning? Og i givet fald, hvilken?

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Den eneste forskel på en 25 år gammel LK IHC installation og en 5 år gammel, er LK IHC controlleren. Alle andre komponenter er de samme, bortset fra få nye ting, som wireless, temp. sensor og LED dimmer.

Ja. En 25 år gammel strømforsyning har stor risiko for ikke at virke hvis man tager strømmen til den. Men i dag sker der så mange strømafbrydelser at der sjældent går 12 mdr. mellem dem. En ny strømforsyning skal bare kunne levere 24VDC samt strøm nok til din installation. LK IHC havde 2 varianter af deres strømforsyning. En 15W og en 72W. Man skal ikke have ret mange I/O moduler før der er behov for en 72W strømforsyning.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Mange tak for svar, Lars! Det er en stor hjælp. 

Når jeg nu inviterer elektrikeren til at skifte en eller flere dimmers, skulle jeg så ikke bede ham skifte strømforsyningen? Eller er det ikke plug-&-play? Og kan den stadig købes?

Med hensyn til dimmer, så er der ikke lige en LED dimmer, som kan erstatte mine 350 LR, vel?

Som nævnt, så er systemet meget gammelt og med en gammel controller. Jeg har på et tidspunkt fået en Virsual Controller af en ven, som opgraderede. Der står 820BA202 på den. Vil det være en god ide, at erstatte den gamle med den nyere? Vil det kræve yderligere udskiftning? Og hvormeget arbejde er der forbundet med det?

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Jeg vil vente med at skifte strømforsyningen til den rent faktisk holder op med at virke. De gamle har typisk længere levetid end de nye, og det er ikke unormalt at en strømforsyning holder i 30 år, ligesom det ikke er unormalt at de kun holder i 10. Det behøver ikke være en LK IHC strømforsyning. Den skal som jeg skrev bare kunne levere 24VDC og strøm nok til din installation. Der findes flere forskellige fabrikater af strømforsyninger som kan bruges. Det store spørgsmål er hvor stor strømforsyningen skal være, da de findes i stortset alle varianter mellem 12W og 120W. Du bør dog ikke gå over 72W, da det er 3A som er det LK IHC link 10 kablerne er godkendt til.

LK IHC LED dimmer findes kun Visual 3, men de gamle 350 LR dimmer er jo styret fra et output modul, så hvis du kan finde en LED dimmer som styres på samme måde, så kan du bruge den i steddet. Præcis hvordan 350LR dimmer styres kan jeg ikke huske og LK har desværre fjernet alt dokumentation af udgåede produkter, så man kan desværre ikke længere finde det der. :angry:

820BA202 er en HW 6.1 controller uden viewer. Du kan checke den på https://www.ihc-user.dk/forum/forums/topic/11132-hvilken-controller-har-jeg/ Her kan du også se hvilken controller du har idag. Om du skal opgrader kan jeg ikke fortælle dig. Det afhænger af hvad du gerne vil med din installation. En Visual 2 controller vil give dig adgang til LK IHC wireless samt netadgang, herunder integration med OpenHAB, HomeAssistance, IHCCaptain etc. Det kræver ikke yderlig udskiftning af andre komponenter, men programmet skal laves fra bunden. Det kan ikke overføres fra den gamle controller. Du kan dog lave hele programmet offline incl. simulering. Så er nedetiden uden lys begrænset til den tid det tager at ombytte controllerne, samt efterfølgende fejlsøgning på det som ikke virker. Og der er ALTID noget som ikke virker efter man har lavet et nyt program.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Visual 2 controlleren kom oprindeligt i 2 udgaver. En med indbygget viewer og en uden viewer, hvor man så kunne tilkøbe en viewer senere hvis man fik lyst. 120B1400 er mig bekendt en Visual 1 viewer, som ikke funger sammen med Visual 2 controlleren.

Bruger navn og password er ikke nødvendig hvis man tilgår via USB. Jeg mener det samme er tilfældet hvis man tilgår via RS232. Jeg har dog ingen erfaring med den eksterne viewer. Hverken til Visual 1 eller 2.

Link til kommentar
Del på andre sites