Hop til indhold
  • 0

4 tryk på værelse og tænd i 2 niveauer

kumse2
 Share

Spørgsmål

hej derude

Jeg har 4 tryk på hvert værelse. Jeg har indtil nu kørt touch på scenarie, som fungerer fint. Jeg kunne godt tænke mig at kunne fremkalde et scenarie med 15% lysstyrke på et af mine tryk til rådighed. Hvordan gør jeg det, så det virker smidigt med mit primære touch. Hvis jeg kører 2 individuelle funktionsblokke, så skal jeg slukke før jeg kan gå fra 100% til 15%. Det virker lidt kluntet synes jeg. 

Lad mig høre hvad i foreslår i stedet for :)

-Thomas

vaerelse1.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

7 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Der er flere måder at opnå det ønskede på.

1. ØV tænder 100% og slukker, mens ØH tænder 15%. Dette kræver også ænderinger i den sidste FB, så den ikke slukker lyset hvis det allerede er tændt på 100%

2. Kort tryk på de 2 tryk tænder på 100% og 15%, mens langt tryk slukker. Dette kræver ændringer i begge FB'er, således at de reager forskeligt på kort og langt tryk. Denne metode kan dog ikke bruges hvis du bruger touch til op/ned regulering af lys styrke.

3. Hvis du tilføjer et trejde tryk kan du bruge dette til at slukket lyset. Dette kræver ændringer i begge FB'er, således at de ikke slukker lyset. Det vil i praktis nok være nemmer at tilføje de 2 ekstra indgange til den ene FB, således at det hele er samlet i 1 FB, i steddet for at skulle holde styr på lys niveauet og tilstanden i 3 forskellige FB's.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
6 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Siden Lars1 er godt ophængt, har jeg givet det et skud.

Jeg har samlet det hele i een simpel funktionsblok.

Blokken kunne sagtens gøres bedre, men det tager væsentligt mere tid.

Venligst Henning

Simpel lysstyring med 2 niveauer.vis 312.57 KB · 0 downloads

Tak for det vedhæftede forslag!

Lars1. Blokken 1.2.04 er vist så vidt jeg kan læse i beskrivelsen kun med 2 niveauer, hvis Nat indgangen er høj - måske i forbindelse med ur eller skumring.

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvordan "Simpel lysstyring med 2 niveuaer" fungerer, da den ligner at være temmelig kompleks opbygget. Mit Visual chrasher når jeg prøver at simulere den. Jeg vil lige prøve den af i installationen når jeg får mulighed for den.

Hvordan burde jeg tænke hvis jeg selv skulle lære at skrive sådan en funktionsblok? Jeg synes LK's dokumentation er meget sparsom omkring programmering af funktionsblokke

Tak endnu en gang

-Thomas

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Jeg kan se at Henning har lave en FB til dig som bør kunne løse opgaven. Jeg synes du skal prøve den. Han er LANGT bedre til at programmer LK IHC end jeg er.

Omkring LK's standard FB'er. Alle FB'er som er markeret med rødt når du tilføjer dem, har en hjælpe fil tilknyttet. For at få fat på den skal du marker FB'en og trykke F1. Herefter vil hjælpe filen åben. Den indeholder typisk en forklaring på hvordan FB'en benyttes og linkes med andre FB'er.

Omkring programmering, så er LK IHC ikke så besværligt hvis man kender til basal script programmering. Det specielle ved LK IHC kan man læse i den PDF som installeres sammen med Visual. Her har de i detaljer beskrevet hvordan man linker m.m. En ting gør de dog ikke særligt godt opmærksom på. LK IHC er event baseret, hvilket vil sige at hvis man har 2 forbindelser til samme indgang, så kan indgangen godt være OFF selvom en af forbindelserne er ON. Det sker når den anden forbindelse går OFF, da LK IHC reager på ændringen, fremfor status.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Jeg tænker at problemet med visualisering skyldes at jeg havde brugt et Visual 3 produkt i filen, i vedhæftede har jeg udskiftet produktet til en Visual 2.

Inden du kan bruge FBen i dit projekt, skal du først markere og gemmen den samme med dine øvrige FBer. Gem den evt. under "07 egne".

Vejledning

• Et tryk på mindre end 400mS på Touch høj vil hhv tænde eller slukke lyset på højt niveau. Hvis lyset var tændt på lavt niveau, øges det til højt niveau.
  • Et tryk på mindre end 400mS på Touch lav vil hhv tænde eller slukke lyset på lavt niveau. Hvis lyset var tændt på højt niveau, sænkes det til lavt niveau.
  • Et tryk på mere end 400mS vil skiftevis regulere lyset op eller ned. Var lyset tændt på højt niveau, reguleres der først ned. Var det tændt på lavet niveau, reguleres det først op.
  • Reguleres lyset fra lavet niveau, op over 50% bliver det opfattet som højt niveau, og under som lavt niveau. Dette gælder også ved betjening fra telefon, iPad o.lign.

Ulempen ved blokken, er at tændt lys på over 50% skal slukkes på "Touch høj" og under på "Touch lav", hvilket måske kan give udfordringer hvis niveauet indstilles tæt på 50%

Simpel lysstyring med 2 niveauer.vis

Håber det lykkedes for dig.

Link til kommentar
Del på andre sites