Hop til indhold
  • 0

Manglende dokumentation for installation

B Andersen
 Share

Spørgsmål

Jeg har købt et hus med trådet IHC installation, visual controller 1.

Der er ingen dokumentation i projektfilen vedrørende de enkelte enheder, så jeg har ingen anelse om, hvad der er hvad.

Jeg kan selvfølgelig se i IHC visual hvilken indgang, der tænder/slukker for hvilken udgang. Men der er ikke nogen beskrivelse (alle felter tomme) af hvor indgangen og udgangen er placeret. Nogle enkelte udgange har en kort tekst som f.eks "loftlys værelse 1". Hvilket ikke er til synderlig megen hjælp, når huset har 4 værelser, og man ikke ved hvilket, der er værelse 1.

Enkelte kan dog identificeres, hvor f.eks. indgang 2.02 tænder/slukker (kip) for loftslys i entré, hvor jeg så via simulering kan finde ud af, at entreen er udgang 2.05.

Men jeg har ingen anelse om, hvad det er for en afbryder, der er forbundet til indgang 2.02. 

I et værelse er der loftsudtag, som ikke kan tændes på nogen afbrydere. 

Er der nogen,  der har en smart idé til, hvordan jeg identificerer hvilke afbrydere, der går til de enkelte indgange og hvilken udgang et loftsudtag er forbundet til? 

Eller er jeg nødsaget til at skille alt ad og forsøge mig frem med at afbryde ledningerne i afbryderene for at se, hvilken indflydelse det har på funktionaliteten? (Hvis det er løsningen, ville det nemmeste  nok være, at gøre det på modulerne i tavlen). 

PFT

Bo

IMG_3945.jpeg

Billede 27.10.2024 kl. 23.58.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

2 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Dokumentation er altid et emne for diskution, da det som giver mening for dig, ikke nødvendigvis giver mening for mig. Dertil kommer at dokumentation ofte bygger på at læseren har en grundlæggende forståelse af det system som dokumentationen omhandler. Jeg vil derfor anbefale dig at nærstuder den PDF som er blevet installeret på din PC sammen med Visual. Den giver en ganske grundig indførsel i hva LK IHC er, hvad det kan og ikke mindst hvordan det er bygget op og hvordan man programmer det m.m. Når du læser den skal du dog huske på at du har en Visual 1 LK IHC installation. Den er +20 år gammel så mange af de metoder vi kender fra moderne IT eksisterede ikke på dette tidspunkt, så derfor er der MEGET som i dag bliver gjort automatisk, som man dengang skulle gøre manuelt. Som f.eks. at fortælle hvilken indgang et tryk er forbundet til.

Hvilke indgang der styre hvilke udgang kan du ganske nemt se i LK IHC programmet. Det behøver du ikke engang simulering for at se.

At finde ud af hvor I/O modul med f.eks. alle udgang som er mærket med 2.x sidder, er ikke så svært. Det kræver bare at man får en elektriker til at tage låget af IHC tavlen, og følge ledningerne fra LK IHC controlleren til I/O modulerne. Samtidig kan han se om de ind/udgang som ikke har nogen tekst overhovedet er i brug.

Du har en Visual 1 controller, og jeg kan ikke huske om man i den kan se ændringer på de enkelte indgange når man påvirker et tryk. Hvis man kan, kan man finde den præcise mapping mellem tryks placering i huset og hvilke indgange de er forbundet til med trial and error, hvor en holder øje med Visual mens en anden går rundt og trykker på alle tryk en efter en. På samme måde kan man finde de enkelte udgange, ved at ændre dem manuelt i Visual hvor efter man går rundt i huset for at se hvor noget lys er enten blevet tændt eller slukket. På samme måde kan du identificer hvilket værelse som er værelse 1 etc. Bemærk at stikkontakter også kan være styret af LK IHC.

Der vil sandsynligvis være enkelte udgange tilbage, som du ikke kan finde da de enten ikke er i brug, eller der ikke er noget lys eller andet tilsluttet dem, og de sidder et sted hvor man ikke lige kan tilslutte en lampe. Disse kræver det en hjælp fra en elektriker at finde. De første fordi man skal være elektriker for lovligt at kunne pille låget af LK IHC tavlen. De sidste kan en dygtig elektriker finde dem med en kabel søger. Uden den er det nærmest umuligt. Hvis du selv dokumenter den del som ikke kræver hjælp fra en elektriker, kan resten gøres på under 1 time.

Jeg håber at ovenstående hjælper dig videre.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Du skal bare bruge serviceprogrammet og en makker der trykker på tryk og kigger hvad du tænder fra pc'en.

Find det på lk.dk

IHC Service Program version 1.8 (.zip)
Programmet kan bruges til at overvåge ind- og udgange, tvangsstyre udgange, logge status af udvalgte ind- og udgange til en fil, indstille ur i controlleren og aflæse diverse kommunikations og fabrikations oplysninger.

Link til kommentar
Del på andre sites