Hop til indhold
  • 0

Tryk knapper virker ikke (wired)


Kent Fonager
 Share

Spørgsmål

Hej alle

Jeg har nu 2 gange oplevet at midt om natten, så tænder lys i vores "walkin-closet", hvorefter at de to (trådet) knapper i hver sin ende af rumme, ikke kan toggle lyset derinde. Tidligere gik det i sig selv igen, men denne gang har det nu stået på i ugevis. Jeg har tilmeld kontrolleret at de 2 tryk ikke går til samme input controller, så denne evt kunne være defekt.

Jeg tænker ikke det er realistisk at forestille sig at det er ledningerne den er gal med? Jeg kan tænde og slukke for lyset via Homeassistant, så selve lyset og output controller virker også.

Noger der har erfaring med dette ? Hvad skal jeg gøre ? Resette controller fuldstændig eller ? Og hvordan gør man dette ?

IHC hardware 6.1 og firmware 2.7.199

Alle forslag modtages med kyshånd,
Kent Fonager

Link til kommentar
Del på andre sites

5 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Umiddelbart vil jeg gætte på en dårlig forbindelse eller kortslutning i det ene tryk. Dette bevirker at indgangen til funktions blokken holdes konstant på ON, og dermed bloker for kip fra det andet tryk. Da homeassistant sandsynligvis ikke benytter funktions blokken, kan du fortsat tænde/slukke lyset via denne.

Når det sker næste gang, så prøv at kigge på status på indgangen i funktions blokken og på trykkene via serviceview. Check samtidig også oppetid på controlleren via adminview.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Eftersom de 2 tryk har hver sin indgang, burde du kunne slukke via det andet tryk, men lad os fokuser på den fejl som er tydelig, og gemme det andet til senere. Alt efter hvordan din FB er lavet er det muligt at konstant ON på den ene indgang kan bloker for det andet tryk.

Kortslutningen kan ligge mange stedder, og det kan også være en defekt indgang på input modulet. Alt efter hvad der er lettest at komme til kan du prøve at afmonter ledningen på indgangen på input modulet. Hvis det ikke løser problemet har du en defekt indgang på input modulet. Alternativt kan prøve at pille ledningen af trykket. Hvis det løser problemet ligger fejlen i trykket og så er det sandsynligvis trykknappen selv som sidder fast. Det kan også være noget så simpelt som at trykket er skruet lidt for hårdt fast, så selve trykket rammer rammen omkring og derved ikke kan slipper ordentligt. Sådan et tryk havde jeg på et tidspunkt. :angry: Men du kan også have en kortslutning i kablet efter et museangreb eller tilsvarende. Så mulighederne er desværre mange.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Afmonterede det tryk, som jeg mistænkte for at fejle. Målte det igennem med et ohmmeter og kunne godt se at netop det tryk, som ikke virkede, var anderledes end de andre. Så tænkte jeg lige ville varme lodningerne igennem. Og vupti, så virkede det hele igen, fantastisk !!

Fortsat god dag til alle
Kent

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok