Hop til indhold
  • 0

Hjælp til det sidste for ny bruger

AndersL
 Share

Spørgsmål

Hej IHC-user.

Jeg har for nyligt købt et hus fra 2007 med IHC. Der er nogle ting ved installationen der ikke er helt som jeg godt kunne ønske mig.

Min controller er en Visual 2 (820BA202). Jeg er næsten sikker på at det er en version HW6.1. Jeg har opdateret firmware til 2.7.199.
Alt på nær ét lampeudtag er fortrådet. Så der kun én wireless enhed.

Det program der var lavet da jeg overtog huset brugte kun “LK IHC Standard”-funktionsblokke. Det var ret uoverskueligt at finde rundt i, med forskellige scenarier, rutelys osv. som jeg ikke har brug for.
Nu har ryddet op i programmet så det faktisk gør som jeg ønsker, på nær nogle få ting som jeg tror kræver at der bliver åbnet op til installationen.

Jeg kan ikke få lampeudtaget over spisebordet til at virke. Ejeren har heller ikke haft hul igennem. Jeg har testet sammen med en elektriker at der kan komme 230v ud til udtaget hvis dimmeren bypasses. Jeg er ret sikker på at lampeudtaget er tilsluttet en “dimmer 300 uni”. Skal den skiftes til en 400UNI før jeg får lys? 

Det er et to plans hus men der er kun røgalarm på første sal. Jeg kunne godt tænke mig at skifte IHC røgalarm til en der ikke kører over IHC. Samtidig vil jeg gerne have monteret en alarm i stueplan også. 
Kan man bruge et lampeudtag til at installere røgalarm og sætte alarmen parallelt på udtaget lige ved siden af, således at man kan tænde og slukke lampen samtidig med at alarmen altid har 230v?
Er det muligt at bypass’e IHC i et lampeudtag så det altid har 230v tændt? 
De to alarmer skal jo “snakke sammen” så jeg tænker at to røgalarmer som denne ville kunne bruges.
Er der andre alarmer der kan det samme? 230v, batteri, samt standalone RF kommunikation?

Jeg har en del stikkontakter der kan styres af IHC. Jeg har slået det fra i programmeringen og det virker, men kan man de stikkontakter bypasses helt så de altid virker uafhængigt af IHC?

Jeg har en dimmer 400uni som virker og dimmer en LED pære i stuen. Jeg kan bare ikke forstå at dimmeren vender på hovedet? Der står endda i datasheet for den at den ikke må vende på hovedet? Hvad er op og ned her?

Jeg har et sted hvor tre kontakter bruger de samme datalinier så de ikke kan programmeres forskelligt. 
Sidder de tre fysisk til det samme input eller kan jeg ændre det i softwaren så de kan styre forskellige ting?

Mange spørgsmål men jeg håber I kan besvare dem :)

Med venlig hilsen
Anders
Link til kommentar
Del på andre sites

3 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Hej Anders

Velkommen til IHC-user

7 timer siden, AndersL skrev:
Min controller er en Visual 2 (820BA202). Jeg er næsten sikker på at det er en version HW6.1. Jeg har opdateret firmware til 2.7.199.
Alt på nær ét lampeudtag er fortrådet. Så der kun én wireless enhed

HW 6.1 blev brugt frem til 2012, så med mindre tidligere ejer har ønsker at opgradere, har du ret i din antagelse. Det kan dog nemt afklares ved at logge på controlleren og vælge “Administrator”.

Det program der var lavet da jeg overtog huset brugte kun “LK IHC Standard”-funktionsblokke. Det var ret uoverskueligt at finde rundt i, med forskellige scenarier, rutelys osv. som jeg ikke har brug for.
Nu har ryddet op i programmet så det faktisk gør som jeg ønsker, på nær nogle få ting som jeg tror kræver at der bliver åbnet op til installationen.

Standard blokkene var ganske fine og tilbød dig som slutkunde en del muligheder som de almindelige blokke ikke gør. Men kan lidt vanskeligere at arbejde med. 

Jeg kan ikke få lampeudtaget over spisebordet til at virke. Ejeren har heller ikke haft hul igennem. Jeg har testet sammen med en elektriker at der kan komme 230v ud til udtaget hvis dimmeren bypasses. Jeg er ret sikker på at lampeudtaget er tilsluttet en “dimmer 300 uni”. Skal den skiftes til en 400UNI før jeg får lys? 

Umiddelbart nej. Der kan være flere årsager til den manglende funktionalitet, med det kræver nok en IHC kyndig elektriker på stedet. 

Det er et to plans hus men der er kun røgalarm på første sal. Jeg kunne godt tænke mig at skifte IHC røgalarm til en der ikke kører over IHC. Samtidig vil jeg gerne have monteret en alarm i stueplan også. 

Ikke noget problem, du sletter bare røgalarmen i programmet og piller dine sensorer ned. Derefter har du frit valg. Om det er en god ide er en anden snak. 

Kan man bruge et lampeudtag til at installere røgalarm og sætte alarmen parallelt på udtaget lige ved siden af, således at man kan tænde og slukke lampen samtidig med at alarmen altid har 230v?

Måske, det kommer an på hvordan din installation er lavet. Mit gæt vil være ja. Med det absolut ikke gør-det-selv arbejde. 

Er det muligt at bypass’e IHC i et lampeudtag så det altid har 230v tændt? 

Ja da, du sletter bare alt program til den pågældende lampe og sætter udgangen til allways ON, kan også lave i programmet. 

De to alarmer skal jo “snakke sammen” så jeg tænker at to røgalarmer som denne ville kunne bruges.
Er der andre alarmer der kan det samme? 230v, batteri, samt standalone RF kommunikation?

Sikkert, har ikke kigget.

Jeg har en del stikkontakter der kan styres af IHC. Jeg har slået det fra i programmeringen og det virker, men kan man de stikkontakter bypasses helt så de altid virker uafhængigt af IHC?

Ja - det kan din IHC kyndige elektriker lave samtidigt med spisebordslampen 

Jeg har en dimmer 400uni som virker og dimmer en LED pære i stuen. Jeg kan bare ikke forstå at dimmeren vender på hovedet? Der står endda i datasheet for den at den ikke må vende på hovedet? Hvad er op og ned her?

Der har oprindeligt siddet en anden dæmper, hvor ledningerne skulle monteres “omvendt”, da den blev skiftet har man så valgt den hurtige løsning at vende den nye på hovedet. Se ofte, men ikke en optimal løsning. 

Jeg har et sted hvor tre kontakter bruger de samme datalinier så de ikke kan programmeres forskelligt. 
Sidder de tre fysisk til det samme input eller kan jeg ændre det i softwaren så de kan styre forskellige ting?

De sidder fysisk på den input adresse, så de skal monteres om. 

Mange spørgsmål men jeg håber I kan besvare dem :)

Mange svar, håber du kan bruge dem.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hej Henning Pedersen,

Tusind tak for dine svar!
Jeg kan se at de sidste ting kræver en elektriker, hvilket jeg også regnede med. Det er ikke noget jeg selv skal gøre :)

Så jeg må have én ud der kan IHC hvis jeg skal have lys i spisebordslampen.

Hvad er de tre typiske fejlkilder til at en dimmer ikke virker?

Med venlig hilsen

Anders

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Selv tak, nu skriver du hvor i landet du bor, men hvis du er i nærheden af Odense, kunne jeg godt overtales til at komme til dig. 

Hvis vi går ud fra at pæren virker, så vil fejlen enten være

1. IHC programmet
  2. Tavlen, hvor dimmeren kan være helt eller delvis forkert monteret, evt. defekt.
  3. Installationen ud til lampen er helt eller delvis forkert monteret.

i værste tilfælde, er det en blanding af dem. 

Link til kommentar
Del på andre sites