Hop til indhold
  • 0

LED Dimmer

nygaard2005
 Share

Spørgsmål

jeg har i min installation anvendt led dimmer 2 kanal. I vejledningen er anført at rs485 skal afsluttes i et sms modem eller i en 120 ohm modstand!

Jeg har haft et sms modem, som nu er afinstalleret. Derfor har jeg hos greenline købt en 120 ohm modstand benævnt modbus terminal skrue som jeg har monteret i stedet for sms modem!

Det virker bare ikke, LED lysdæmper virker ikke. Det underlige er at jeg ikke kan måle en modstand mellem terminalerne på den købt enhed! Tilsyneladende uendelig ( måske er det en kondensator!)

Nogen der har et bud på hvordan jag atter får liv i LED dimmeren?

Link til kommentar
Del på andre sites

7 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

nej det har jeg ikke, men jeg kan som nævnt i anden tråd godt betjene lampestederne med knapperne på dimmerne, så 230 V er OK.

Påtænker at montere SMS modulet igen og så være lige glad med at det ikke virker som tiltænkt uden SIM kort, men den skade der kan opstå på modulet, vil den kunne påvirke dimmer funktionen eller andre funktioner? Kan godt leve med at SMS modulet ikke virker, da det jo i forvejen ikke længere skal anvendes, men det vil jo være uheldigt hvis en skade i SMS modulet bliver årsag til en anden fejl!!!

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hvis det virker når du genmonterer SMS modulet, bør der jo være en fejl i det produkt du har købt, og det skal du selvfølgelig have pengene retur for. Desuden kan du bruge en hvilken som helst 120 ohms modstand.

Hvis du vælger at køre med SMS modulet monteret, men uden SIM kort, så vil modulet gå i stykker. Man har under udviklingen ikke forestillet sig at man ville købe SMS modulet uden at sætte et SIM kort i.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Det er sådan at LED dimmerne virkede inden jeg demonterede SMS modulet! Derefter virkede funktionen ikke, og der gik nogle uger inden jeg kom i tanke om at der skal monteres en 120 ohms modstand i stedet for SMS modulet! Og nu står de så som ikke linket, kan ses i administrator programmet, men uden data.

Hvis jeg genmonterer SMS modulet og det går i stykker, kan det så påvirke andre funktioner i systemet? SMS modulet skal ikke anvendes længere, så om det er monteret og i stykker eller demonteret gør ingen forskel, bortset fra om det får konsekvenser andre steder?

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
2 timer siden, nygaard2005 skrev:

Hvis jeg genmonterer SMS modulet og det går i stykker, kan det så påvirke andre funktioner i systemet? SMS modulet skal ikke anvendes længere, så om det er monteret og i stykker eller demonteret gør ingen forskel, bortset fra om det får konsekvenser andre steder?

Det får ingen konsekvenser andre steder. Den skal dog være oprettet i dit program, så Visual ved at den er der.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
16 timer siden, nygaard2005 skrev:

nej det har jeg ikke, men jeg kan som nævnt i anden tråd godt betjene lampestederne med knapperne på dimmerne, så 230 V er OK.

I den anden tråd skrev du også at du godt kunne firmware opdater dimmerne efter du fjernede SMS modemet. Hvis det er korrekt, så har du haft kommunikation med dimmerne efter du fjernede SMS modemet, også har du måske en løs forbindelse et sted.

Hvis det virker når du genmonter SMS modemet, vil jeg checke om din modstand virkelig er 120 Ohm samt om den er monteret korrekt. Det kan også være at en af dimmerne er blevet defekt, hvilket du kan checke ved kun at have 1 dimmer forbundet til controlleren af gangen. Husk at monter slut modstanden på den.

Vedr. SIM kort til SMS modemet, kan du vel bare købe et taletidskort og sætte det i. Når det udløber vil SMS modemet ikke længere kunne sende/modtage SMS'er, men det er ikke anderledes end hvis mobil nettet er nede, og det SKAL SMS modemet kunne overleve.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

så virker alt igen! Jeg har åbenbart en "langsom finger"! Første trin i linkning processen gik fint, men andet trin, bekræftelsen, ja da holdt jeg simpelthen fingeren for længe på en af knapperne! Da jeg i arrigskab gav den en kort "stød", så var den linket! Det må være gewust aber gewust wie!

Mht til demonteringen af USB modulet, så lod jeg det sidde, men fjernede 24 V spændingen. Tænkte rs485 er ligeglad med spændingen og undlod at demontere forbindelserne. Det virker !! Altså ingen ekstra 120 ohm modstand.

Tak for input i de to tråde.

Har lagt et andet problem op omkring USB interface, håber nogen ser det og kan hjælpe mig videre.

Link til kommentar
Del på andre sites