Rasmus7000 Skrevet September 18 Rapporter Share Skrevet September 18 Hej eksperter Jeg har for nogle måneder siden overtaget et hus med et IHC anlæg der indtil videre kører fint. Med lidt erfaring i programmeringsfag fra Uni har jeg forsøgt at sætte mig ind i programmeringsdelen. Her ønsker jeg blandt andet at udvide hvilke udendørs lamper der tænder på PIR aktiviteten. Det tror jeg også jeg har fundet ud af. Men jeg kan ikke finde ud af hvorfor mit udendørs lys aldrig slukker igen. Jeg har med forskellige simulationer i programmet endnu ikke formået at aktivere PIR Timeren. Og jeg synes ellers det ligner at PIR Timeren skal aktiveres når PIR får OFF. Det gør den bare ikke. Lyset går ON som forventet, men PIR Timeren starter ikke. Og derfor slukker lyset heller aldrig igen. Nogle der kan gennemskue hvorfor? På Forhånd mange tak. Og tak for denne side, den er en stor hjælp når man skal sætte sig ind i sådan et system. Mvh. Rasmus Udendørs Pir timer.mp4 Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars Jacobsen Besvaret September 18 Rapporter Share Besvaret September 18 Tja det ser jo umiddelbart rigtig ud, også din oplevelse med pir timerne ikke starter nedtælling. Prøv at vedhæfte dit program så kan vi undersøge det nærmere, hvis ikke du bare kan finde en anden FB der opfylder dine behov. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Rasmus7000 Besvaret September 18 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 18 Med en FB så omtaler du en funktion der tænder på PIR eller hvad mener du helt præcist? Jeg har vedhæftet den installation der er aktiv lige nu. Den viste på videoen er min "lege" installation, som jeg har brugt til at prøve at lære det. Den der "indgang fra ur" har jeg slet ikke styr på. Så det kan måske godt være det er den der driller? Tak for kigget. Mvh. Rasmus Hjem ihc original.vis Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars Jacobsen Besvaret September 19 Rapporter Share Besvaret September 19 Der er et par ting der ikke rigtig hænger sammen i programmet. De 2 Output: Udgang og Konstant er begge forbundet til samme lampesteder. Det betyder de følges ad, så når Udgang f.eks. er ON, ja så er Konstant det også. Og en af betingelserne for at slukke når PIR går Off er at Konstant er Off. Og det vil den aldrig være når den er forbundet sammen med det der er tændt og man ønsker slukket. Derfor starter din nedtælling ikke. Så du kan prøve at fjerne de 2 links fra Output Konstant. En anden ting du skal være obs på er dit ur. Det tænder og er Aktiv fra kl. 06 til kl. 23 så i det tidsrum vil din Skumring sensor altså kunne tænde og slukke. Udenfor det tidsrum har skumring ingen effekt. Jeg ved ikke om det er dig selv der har forsøgt og koden Funktions blokken (FB´n) eller om det var den tidligere ejer. Men optimal er det ikke. Alt efter hvad du reelt vil opnå kan du prøve med en anden FB. Kan se der faktisk er indsat en 1.4.06.d. Pir styring. Prøv at markere FB´n (rød tekst) og tryk på F1. Så kommer der en fin hjælpetekst og beskrivelse af hvordan den fungere. Tænker du vil kunne bruge den i stedet for. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Henning Pedersen Besvaret September 19 Rapporter Share Besvaret September 19 Enig med Lars. Den manglende PIR funktionalitet kan dog godt redes ved at du forbinder "Udgang" og "Konstant" til hver deres indgang på en OR funktionsblok f.eks. 4.1.02 OR, "Udgang" fra den blok forbinder du til dine lamper. Hvis du vil skifte funktionsblok, er du meget velkommen til at bruge den jeg har lagt op under downloads. søg efter "Udvendigt lys V2". Venligst Henning Lars Jacobsen 1 Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Rasmus7000 Besvaret September 23 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 23 Tak for jeres bidrag. Det har gjort mig noget klogere. Det er opsat af den tidligere ejer med hjælp fra en lokal elektriker. Jeg har slet ikke pillet ved nogle funktionsblokke, har kun leget med simuleringerne og derigennem gennemskuet lidt af systematikken. Men det lille fif om F1 var da en kæmpe hjælp. Umiddelbart virker det hvis jeg bare sletter udgange ved konstant. Og stadig med det "oprindelige" system installeret forsøgte i går at stille mig ud til PIR'en kl 23.05 og den tændte det hele som ønsket. Jeg forstår slet ikke hvad det Ur gør og hvorfor det er relevant, men hvis jeg sletter den i FB'en kan jeg intet. Men vil i så råde mig til "bare" at slette udgange i Konstant. Og så køre med det? Eller bør jeg prøve at sætte mig ind i opsætningen af en funktionsblok og sætte det op fra starten? Jeg har kigget lidt på Udvendiglys2.0, men det virker ikke super simpelt. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Henning Pedersen Besvaret September 23 Rapporter Share Besvaret September 23 Problemet med uret er faktisk ikke uret, men at programmet er lavet forkert. Årsagen er at både "udgang" og "konstant" er ført til lampen, hvilket. pga. den måde funktionsblokken er lavet på, forårsager at uret aldrig kommer til at virke. Tanken bag uret er at du i det tidsrum du indstiller på "2.1.01.a Ur med 1 tidspunkt", der tændes/slukkes lyset automatisk hvis det også er mørkt. Uden for dette tidsrum vil PIR sensoren tænde så længe det er mørkt. Som jeg skrev tidligere, så kan det redes ved at forbinde begge udgange til hver sin indgang på en OR funktionsblok og forbinde udgangen fra den blok til begge lamper. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Rasmus7000 Besvaret September 27 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 27 Ahh, det er jo faktisk en ret smart funktion. Den vil jeg da gerne udnytte. I første omgang var det volapyk det du skrev. Men jeg tror nok jeg har forstået hvad du mener. Kan du på det jeg har pillet ved nedenfor bekræfte at jeg har forstået dig korrekt. Og sat det rigtig op så ur-funktionen burde virke? Giver denne opsætning udfordringer i forhold til også at anvende en almindelig Kip med tryk på lyset? Altså opsætte en knap på en kontakt så jeg også manuelt bare kan tænde og slukke som jeg ønsker? Tusinde tak. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars1 Besvaret September 28 Rapporter Share Besvaret September 28 Nu har jeg ikke fulgt tråden fra starten, så jeg er ikke 100% sikker på hvad du og de andre her på boardet har talt om, men du kan prøve at forbinde et tryk til enten konstant tænd/sluk på din PIR FB, eller til indgang 3 på din OR FB. Så bør du kunne tænde/slukke lyset uafhængig af PIR. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts