Hop til indhold
  • 0

Fremtidssikring af ældre IHC-system

MAHO
 Share

Spørgsmål

Hej alle,

Jeg har for nylig overtaget et hus med et ældre IHC-system (Visual Controller 1 så vidt jeg kan se). Jeg har ingen tidligere erfaring med IHC og har derfor et par spørgsmål:

1. Der er nogle ting i programmeringen jeg gerne vil ændre. Er det noget, jeg selv kan gøre, eller kræver det en ekspert?

2. Nu hvor IHC er udgået, hvordan kan jeg bedst fremtidssikre systemet? Er der særlige forholdsregler eller ting jeg skal være opmærksom på for at undgå problemer på længere sigt?

3. Giver det mening at opgradere til Visual Controller 2 eller 3 hvis jeg kan finde en?

Mange tak for jeres tid!

IHC Setup.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

10 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

1. Du kan gratis downloade softwaren til programering af Visual 1 på https://www.lk.dk/professionel/support/varktojer/download-software/ Når du installer det bliver der også installeret en IHC vejledning, som giver en ganske god oversigt over hvad LK IHC kan og hvordan man programmer det. Værd dog opmærksom på at LK IHC Visual 1 er over 20 år gammelt, så alt hvad man ved om programering af moderne systemer skal man glemme.

2. Jeg kan at du har 2 dimmer i din installation. De er fra før LED blev moderne, så de fungere ikke med LED pære da de har et krav om en minimums effekt på heldholdsvis 20 og 40W. Udover det er din største risiko at controlleren eller et I/O modul står af. De er dog MEGET holdbare. Der finde flere installationer som er +40 år gamle, som fortsat fungere uden problemer. Strømforsyningen plejre at være det først som står af, men det er en alm. 15W 24VDC strømforsyning, så den kan nemt skiftes.

3. At opgrader med en Visual 2 eller 3 controller giver kun mening hvis du vil bruge nogle af de funktioner som findes i de 2. De eneste ekstra funktioner du vil få er netværks adgang, temp. sensor og LED dimmer. LED dimmer findes dog kun til Visual 3. Hvis du ikke har mere end det som vi kan se på dit billed, er din installation relativ lille, og bruges kun til lys styring. Den kan relativt nemt erstattes med et andet smarthouse produkt.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
4 hours ago, Lars1 said:

1. Du kan gratis downloade softwaren til programering af Visual 1 på https://www.lk.dk/professionel/support/varktojer/download-software/ Når du installer det bliver der også installeret en IHC vejledning, som giver en ganske god oversigt over hvad LK IHC kan og hvordan man programmer det. Værd dog opmærksom på at LK IHC Visual 1 er over 20 år gammelt, så alt hvad man ved om programering af moderne systemer skal man glemme.

2. Jeg kan at du har 2 dimmer i din installation. De er fra før LED blev moderne, så de fungere ikke med LED pære da de har et krav om en minimums effekt på heldholdsvis 20 og 40W. Udover det er din største risiko at controlleren eller et I/O modul står af. De er dog MEGET holdbare. Der finde flere installationer som er +40 år gamle, som fortsat fungere uden problemer. Strømforsyningen plejre at være det først som står af, men det er en alm. 15W 24VDC strømforsyning, så den kan nemt skiftes.

3. At opgrader med en Visual 2 eller 3 controller giver kun mening hvis du vil bruge nogle af de funktioner som findes i de 2. De eneste ekstra funktioner du vil få er netværks adgang, temp. sensor og LED dimmer. LED dimmer findes dog kun til Visual 3. Hvis du ikke har mere end det som vi kan se på dit billed, er din installation relativ lille, og bruges kun til lys styring. Den kan relativt nemt erstattes med et andet smarthouse produkt.

Mange tak for det grundige svar! Du nævner, at installationen relativt nemt kan erstattes med et andet smarthouse produkt. Har du nogle anbefaler til systemer, der kunne være gode alternativer, hvis jeg ønsker at opgradere hele setuppet til en rimelig pris?

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

At erstatte LK IHC med et andet produkt er IKKE en opgradering IMHO. Men det er en helt anden diskution. Prøv at kigge i tråden "Hvad er alternativerne til LK IHC" i FAQ sektionen. Der er listet en række forskellige produkter. Hvilke der er de rette for dig, afhænger af hvad du ønsker at få ud af din smarthouse installation.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hej MAHO

Jeg ved ikke om man må reklamere for sit eget produkt herinde, så undskylder lige på forhånd hvis man ikke må :)

Jeg vil anbefale dig (Hvis du vil skifte controller ud) at benytte vores IHC modul. Med ELIT IHC LINK opdaterer du din installation så dine "gamle" fortrådet" afbrydere bliver "intelligente" det var de også før, men på et niveau fra 2000 eller før ;) Vi benytter Zigbee 3.0 protokollen så du kan let tilføje andre Zigbee produkter eksempel Philips Hue pærer - så skal du ikke skifte lysdæmper i tavlen, bare fjerne den der sidder og montere nye LED lyskilder i den gamle installation. Du kan også integrere  dine tryk i Apple Home Kit, Google Home m.fl. så du kan styre alt over telefonen eller smart højtaler. Selvfølgelig har vi også nogle begrænsninger - vi kan ikke benytte gamle IHC Wireless tryk, integrere gamle alarmsystemer og varmesystemer - men man kan jo skifte de eksisterende ud med Zigbee og så er man kørende. En installation som din vil kræve 3 moduler og en Gateway - de er på kampagne hos El-grossisterne formenligt til en pris omkring 1250 pr. stk. så du vil kunne opgradere til en tidssvarende installation for omkring 6000,- ekskl. arbejdsløn til en aut. El-installatør. Der er mig bekendt ikke andre der kan tilbyde en IHC løsning til denne pris?

Vi sælger kun til professionelle.

www.elit.dk

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
5 hours ago, ELIT.DK said:

Med ELIT IHC LINK

Det ser sgu smart ud. Bekymringen er selvfølgeligt om det kun virker sammen med Ikeas Dirigera Hub og jeres egen hub. Et problem med Zigbee kan være om jeres dims ligner andre lignende dimser sådan at det virker automatisk. Det ville således være interessant hvis I havde vist at det virker sammen med en række andre kendte ZigBee hubs.

Umiddelbart tænker jeg at dette kan bruges til at få inputs fra alle mine magnet-, PIR og røgsensorer ind i en ZigBee hub og således kan bruges til fx. at tænde lys automatisk.

5 hours ago, ELIT.DK said:

Vi sælger kun til professionelle.

Jeg tænker at de fleste professionelle ikke vil være i stand til at vurdere jeres produkt. Jeg tror således at I skal regne med at det bliver private der driver salget og/eller I kommer med nogle ret færdige løsning som er lige til at sætte op.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hej Kim 

Du har fuldstændigt ret, og min kommentar med kun salg til professionelle er også med modifikationer. Vi lever af at sælge til professionelle og El-grossister og jeg vil da altid anbefale at det er en aut. Elinstallatør der ændre på en eltavle. Når det er sagt så er det jo også som du siger og vores IHC LINK kan købes via flere onlinebutikker. Men for Ihc-User.dk brugere giver jeg gerne en go intropris (frem til d. 31.10.2024)  hvis der er nogen der vil have den måske bedste løsning på markedet ;)

Bh. Per W.

image.png.6bf9efd57c087e0bd50efa362c2949a4.png

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
14 timer siden, Astronaut skrev:

Det ser sgu smart ud. Bekymringen er selvfølgeligt om det kun virker sammen med Ikeas Dirigera Hub og jeres egen hub. Et problem med Zigbee kan være om jeres dims ligner andre lignende dimser sådan at det virker automatisk. Det ville således være interessant hvis I havde vist at det virker sammen med en række andre kendte ZigBee hubs.

Umiddelbart tænker jeg at dette kan bruges til at få inputs fra alle mine magnet-, PIR og røgsensorer ind i en ZigBee hub og således kan bruges til fx. at tænde lys automatisk.

Jeg tænker at de fleste professionelle ikke vil være i stand til at vurdere jeres produkt. Jeg tror således at I skal regne med at det bliver private der driver salget og/eller I kommer med nogle ret færdige løsning som er lige til at sætte op.

14 timer siden, Astronaut skrev:

Hej Astronaut, vi arbejder løbende på at få den justeret til andre HUB/Gateways men vi følger slavisk Zigbee 3,0 standarden - det gør de andre ikke, derfor skal vi tilpasse IHC Link til en "lukket" version af Zigbee som for eksempel Schneiders/TUYA, HUE m.fl.. Vores mål er at køre MATTER over THREAD men ting tager tid, og vores R&D er kun KIM :) Vi har også planer om at lave in og output moduler, der kommer snart en lysdæmper til DIN skinne og formenligt den mindste "pille" lysdæmper på markedet den kan være i en 50x50 grøn indmuringsdåse:) vi har i pipeline styring til gulvarme, relæer og jalousi styringer, HAN meter til energimåling m.m. Du kan bruge ELIT UBISYS, IKEA, Home Assistant, men jeg tror at mange vil blive imponeret af Ubisys og lade den blive foretrukken. Vi udvikler det meste her i Danmark og så har vi samarbejde med Ubisys i Tyskland.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
4 timer siden, ELIT.DK skrev:

Hej Kim 

Du har fuldstændigt ret, og min kommentar med kun salg til professionelle er også med modifikationer. Vi lever af at sælge til professionelle og El-grossister og jeg vil da altid anbefale at det er en aut. Elinstallatør der ændre på en eltavle. Når det er sagt så er det jo også som du siger og vores IHC LINK kan købes via flere onlinebutikker. Men for Ihc-User.dk brugere giver jeg gerne en go intropris (frem til d. 31.10.2024)  hvis der er nogen der vil have den måske bedste løsning på markedet ;)

Bh. Per W.

image.png.6bf9efd57c087e0bd50efa362c2949a4.png

Tak. det løber jo godt nok hurtigt med de priser, hvis man har en fuld bestykket controller:blink:

Jeg har 'kun' 7 input og 9 output, hvilket lander på den forkerte side af 10k blot for at kunne snakke med I/O modulerne og så skal jeg stadig selv levere en 'controller'.

Det kan bruges hvis man har undertavler, hvor man ikke ønsker at trække kabel, men har zigbee dækning, men giver ikke den store mening som fuld erstatning for et IHC setup.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
2 timer siden, Kim carlsen skrev:

Tak. det løber jo godt nok hurtigt med de priser, hvis man har en fuld bestykket controller:blink:

Jeg har 'kun' 7 input og 9 output, hvilket lander på den forkerte side af 10k blot for at kunne snakke med I/O modulerne og så skal jeg stadig selv levere en 'controller'.

Det kan bruges hvis man har undertavler, hvor man ikke ønsker at trække kabel, men har zigbee dækning, men giver ikke den store mening som fuld erstatning for et IHC setup.

Hej Kim

Jeg tror du har misforstået vores produkt. Vi erstatter den gamle IHC Controller i eksisterende fortrådet installationer. Du får så Zigbee med i købet. Så kan din installation let programmeres og betjenes på din telefon via App, Google Home, Apple Home kit m.fl. Du har ret, prisen i din situation vil kræve 8 moduler og en Gateway men til gengæld vil jeg mene at du kan være oppe at køre på under et par timer. (Standard funktioner).. det tilbyder ingen andre.

jeg vil godt gi dig en go samlet pris på 8 moduler og en Ubisys Gateway hvis det har interesse.

Bh. Per 

Link til kommentar
Del på andre sites